Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > När skördar man vinteräpplen?
          Hasse_h
          Inlägg 15-10-2013, 07:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Ja, som rubriken, när bör man plocka ner sina vinteräpplen från träden? Misstänker att jag väntade för länge med mina Cox's Pomona, har försökt få expertutlåtanden här på Odla men är fortfarande inte säker.

          Förmodar att en del äppelsorter är mer härdiga mot frost än andra, men hur brukar ni andra vinteräppelodlare göra?
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-10-2013, 18:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723




          Hej

          Det är svårt att bestämma när de är mogna, men jag läste att man måste pقlocka dem före rejäl frost kommer, men jag hittar olika förslag:

          1 man kan hålla äpple frukt på handen lyfta och vrida om äpple lösa det betyder att den är mogna.

          2 knacka på dem om det kommer ihåligt jord det betyder att de är mogna.

          3 knacka på dem om kommer dovt ljud indikerar mognad,
          3H.Bassam
           
          Citera
          Roggan
          Inlägg 16-10-2013, 21:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          15-08-2010
          Medlem nr: 33 110



          Enligt Pomologia Suecica så skördar man Cox Pomona i slutet av september till början av oktober. Mognad: november-december och under goda lagringsförhållanden hållbar till januari.
          Ladda ner pomologin så hittar du all information om äpplen. Googla så hittar du den. =)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 16-10-2013, 22:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Tiden kan man bestämma själv, det beror på vilken sätt man vill använda äpple, men jag tycker att man ska undvika rejäl frost.

          H.Bassam
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 17-10-2013, 08:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          CITAT (Roggan @ 16-10-2013, 22:26) *
          Enligt Pomologia Suecica så skördar man Cox Pomona i slutet av september till början av oktober. Mognad: november-december och under goda lagringsförhållanden hållbar till januari.
          Ladda ner pomologin så hittar du all information om äpplen. Googla så hittar du den. =)


          Suveränt!! Tackar så mycket! tummenupp.gif
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 17-10-2013, 16:06
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Står på hemsidan om Pomologin: OBS! Just nu fungerar inte den nedladdade versionen av Pomologia Suecica. Vi ber om ursäkt för detta och arbetar på att få den brukbar så snart som möjligt. (2012-09-17)

          Såg detta efter jag ladda hem filen och försökte packa upp den, detta gick alltså inte.

          Detta var från www.nordgen.org. Finns det någon annan källa? Nordgen verkar ha gått i ide eftersom detta problem varat över 1år.

          Redigerat av Chili Linkan: 17-10-2013, 16:06
           
          Citera
          niggle
          Inlägg 17-10-2013, 16:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem sedan:
          28-10-2009
          Medlem nr: 26 668



          Jag hade jättefina Cox´s pomona i år. Jag plockade dem de sista dagarna i september. Nu ligger de till lagring i mitt garage. Mörkt och fint. Men de är inte riktigt färdiga ännu.
          Härliga äpplen med fin arom och smak.De är väldigt stora. Jag har haft trädet i 13 år, men detta var första fina skörden.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 17-10-2013, 20:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          CITAT (Chili Linkan @ 17-10-2013, 17:06) *
          Står på hemsidan om Pomologin: OBS! Just nu fungerar inte den nedladdade versionen av Pomologia Suecica. Vi ber om ursäkt för detta och arbetar på att få den brukbar så snart som möjligt. (2012-09-17)

          Såg detta efter jag ladda hem filen och försökte packa upp den, detta gick alltså inte.

          Detta var från www.nordgen.org. Finns det någon annan källa? Nordgen verkar ha gått i ide eftersom detta problem varat över 1år.

          Jag laddade ner zip-filen för windows från http://www.nordgen.org/index.php/skand/Vae...mologia-Suecica
          tidigare idag och packade upp och öppnade innehållet lokalt utan problem.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 18-10-2013, 07:39
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Kanske skulle lägga till att efter uppackning så öppnar man bara filen index.html i sin favoritwebläsare så är man igång. Man ska inte installera något, bara packa upp filen till lämplig mapp.
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 18-10-2013, 15:06
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Jag laddade också hem zip filen från windows, winrar vägrar packa upp den då den är "skadad" och notisen på nordgens hemsida tyder ju på detta problem, är det bara för vissa detta problem är?
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 18-10-2013, 19:48
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Bor du i Göteborgstrakten så är du välkommen upp till Jonsereds trädgårdar på söndag, den 20/10 då en pomolog kommer att sortbestämma äpplen. Kostar 20:- per person ifall man har äpplen med sig. Sedan är det också en föreläsning om biodling o denna kostar 100:-. Själv ska jag dit o förska få sortbestämma 4 äpplesorter. Kl 12.30 till 16 tror jag är tiden.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 18-10-2013, 23:30
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          CITAT (Chili Linkan @ 18-10-2013, 16:06) *
          Jag laddade också hem zip filen från windows, winrar vägrar packa upp den då den är "skadad" och notisen på nordgens hemsida tyder ju på detta problem, är det bara för vissa detta problem är?

          Har precis testat på en annan dator och det fungerar lika bra att ladda ner, packa upp och öppna och läsa innehållet på denna. Använder IZArc som jag tycker fungerar bättre än Winrar.

          Vet inte om det är själva installationsfilen AutorunPro.EXE som de menar är skadad, den verkar inte installera något om det nu var tänkt så. Kör man den öppnas bara index.html i webläsaren.
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 19-10-2013, 15:00
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Okej, tack för du tagit dig tid och testat med ännu en dator, jag får helt enkelt ladda ner den igen och testa, funkar det inte då ska jag ladda hem IZArc (som jag inte hört talas om förens nu) och testa med den istället.

          Mången tack! smile.gif
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 20-10-2013, 09:03
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Laddade ner filen igen och denna gången gick det utmärkt att packa upp den, måste ha hänt nått vid den första överföringen.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 21-10-2013, 14:52
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          tummenupp.gif
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 21-10-2013, 23:08
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du kan själov bestämma när ska du plocka dem, på grund av finns olika sorter och varje sorter blir mogna på en viss tid, men du också kan bestämma, på grund av vad du ska du använda dem.

          H.Bassm
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 22-10-2013, 22:10
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Plocka nu, låt eftermogna svalt o mörkt. Vissa äpplen blir inte ätbara förrän till februari/mars.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 23-10-2013, 07:54
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Mina Cox's Pomona är nerplockade och väntar ute på altanen på att packas ner i lådor i källaren, blir väl till helgen. Dessa ska vara ätmogna i november enl litteraturen, men jag äter de nu och tycker de är goda som de är, friskt syrliga precis som jag vill ha dem.
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 23-10-2013, 18:38
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Jag fick bara plockat 4 av mina C. pomona, för att ha med till pomologen. Resten hade vuxna tvåbenta figurer varit o plockat ninja.gif Gillar också smaken som är på pomonan nu, fast, lite söt och syrlig. På den andra delen av trädet har jag Cox orange som jag plockade idag.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 31-05-2024, 19:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon