Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Behöver hjälp med identifiering av våra växter., Första våren med trädgård, helt vilse!
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 16:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Hej!

          Detta är mitt första inlägg på detta, för mig, nya och spännande forum! Jag och min kära sambo köpte ett litet 60-talshus i höstas (2013) som står på en tomt på ca 750 m2. Vad jag har förstått så befinner vi oss precis på gränsen mellan zon 3 och 4 med jordmånen pinnmo.

          Saken är den att både jag och gumman är uppväxta i hus men har bott i lägenhet under många år, fram till nu alltså. Ingen av oss har haft trädgård i tankarna så vi känner oss ganska vilse...inte så att vi inte vågar göra något utan mer att vi inte vet vad, när och hur vi ska göra.

          Trädgården har en mängd olika buskar, träd och växter som förra ägarna inte skött på bästa sätt. Känslan är att det aldrig funnits någon riktig tanke bakom och det mesta har fått växa lite som det velat, åtminstone de senaste åren. Därför känns tomten lite stökig och rörig. Tomten är nog att betrakta som lite av ett renoveringsprojekt.

          Jag älskar renoveringar, har renoverat bil, båt, maskiner etc och mitt tillvägagångssätt är alltid att först riva isär allt. Sedan sorteras/rensas allt som är dåligt bort och det som är i OK skick putsas upp. Jag inser dock att detta sätt kanske inte är det bästa för en trädgård. Växter är ju levande saker och att kapa allt "dåligt" vid marken kan ju döda sådant som kanske kan ansas till form.

          Det naturliga första steget är nu att få hjälp att identifiera alla växter, buskar, träd och annat ljuvligt vi har att göra med. När vi väl vet vad det är som växer runt oss kan vi ju lätt googla runt för att lära oss hur vi sköter respektive sak och det är här trådens huvudsyfte är. Vill forumets samlade kompetens hjälpa oss identifiera våra växter?

          Jag har lagt upp ett antal bilder i mitt Picasa-album och hoppas kunna länka in dessa här. Enklast är att jag numrerar bilderna så om du som tittar på dem känner igen växten kan du bara skriva siffran och namnet.

          Det kommer bli många bilder, men det brukar vara uppskattat med mycket bilder på forum så jag hoppas ingen tar illa upp. Jag har tagit två bilder av varje växt, en översikt (siffra) och en närbild (siffra+"a").

          Vi börjar med tomtens sida mot vägen och entrésidan.

          1.


          1a.


          2.


          2a.


          3.


          3a.


          3b.


          4.


          4a.




          Det verkar som att forumet har någon slags begränsning på hur många bilder man får länka till...ska försöka se ifall jag kan lösa det. Har många fler bilder att visa... rolleyes.gif

          Redigerat av Paxman: 28-02-2014, 17:13


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 16:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Det verkar inte som att jag kan länka in fler bilder i tråden... sad.gif

          Ett försök till:

          5.


          5a.


          6.

          Detta tror jag är lavendel.

          7.


          7a.


          8.


          8a.


          9.


          9a.


          Aha...forumet lägger ihop inlägg från samma användare som skrivs efter varandra. Vägen runt verkar vara att skriva ett snabbsvar emellan...knepigt...

          Nehä...nu funkade det inte...

          Vad störigt...varför är det begränsning på hur många länkade bilder man kan lägga in? Jag skulle förstå om det finns begränsning på hur många bilder man kan ladda upp på forumets server...men när det bara är länk till en annan server belastar det ju inte forumet... thumbdown.gif

          Redigerat av Paxman: 27-02-2014, 16:43


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 27-02-2014, 16:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Hej och välkommen hit!

          1an tror jag är Måbär.

          När jag länkar till Picasa kommer inte bilderna fram utan bara en länk jag väljer då att visa bilderna för den som har länken, när man klickar kommer man till min Google sida och kan titta på bilderna där, hoppas jag kunde förklara så ni förstår.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 16:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Tack Klint! smile.gif

          Googlade måbär och det tror jag inte att 1:an är. Måbär ser mer ut som röda vinbär och har genomskinliga bär. Vår buske är väldigt taggig och har röda bär som inte är genomskinliga. Jag inser att det är lite knepigt att jag bara har bilder när alla växter vilar för vintern men det är tyvärr det enda jag har just nu...sorry...

          Personligen gillar jag mycket bättre att bilderna visas direkt i tråden istället för att det är en länk man ska klicka för att se bilden. Visst kan jag gör som du Klint om forumet kräver det men jag tycker att det är väldigt synd...

          Testar om jag kan få in resten av bilderna nu när det kommit in inlägg emellan:

          10.

          En rackare med taggiga blad som växer i häcken.

          10a.


          11.

          Den här tror jag är lagerhägg, kanske "Otto Luyken"?

          11a.


          11b.

          Som synes växer den väldigt platt och inskränker mycket på plattraden (som är i bedrövligt skick) vilket gör att man ofta väljer att gå på gräset istället vilket inte är så bra.

          Puh, det var tomtens två sidor med minsta antal växter! Jag får återkomma till de övriga sidorna när vi hämtat oss lite.

          Det skulle vara fantastiskt att få hjälp med identifieringen av dessa växter. Det kliar i fingrarna att få sätta igång att "städa upp" tomten så den blir mer välkomnande och inte så påträngande som är känslan nu. Det ska sägas att vi båda gillar naturtomter och har därför inga ambitioner på perfektion, vi föredrar lite rustik stil framför strikt och stramt och hoppas kunna använda oss av det som redan finns.

          Med varma hälsningar
          Fred

          Se där! Nu funkade det ju! smile.gif Ber om ursäkt för att det blev lite rörigt med bilderna i denna tråd. Ska se ifall jag kan klura ut hur jag får till det lite smidigare framöver...


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 27-02-2014, 17:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Ni får säkert svar jag är inte så duktig på detta.
          Man kan ju gräva upp växterna och plantera tillfälligt i några pallkragar, om man vill snygga till ordentligt, då kan ni jordförbättra och sätta tillbaks de växter ni vill ha.
          Det låter som ett jätteprojekt med alla era växter, jag skulle inte göra så men det går....
          Många buskar kan man klippa ner då bryter de nytt och blir som nya.
          Men va håller jag på med, de var ju namn på växterna ni ville ha inget annat, jag blev väl lite ivrig att ha någon ny att "prata" med.!!

          Skulle 2än kunna vara Berberis?
          3an en try?


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 17:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          smile.gif Ja, det låter som ett jätteprojekt! Så ambitiösa kommer vi nog inte vara, speciellt som både bergvärme och ev. dränering/isolering av grunden ligger som framtida planer. Då kommer nog det mesta ryka tyvärr eftersom tomten är så liten.

          Vi börjar gärna med namnen så vi kan göra egen research på varje enskild växts skötsel. Om det sen dyker upp frågor kommer jag starta individuella trådar om det.


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 17:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Nu blev det så snurrigt här så jag virrade till det. 1:an har inte röda bär...tror den har svarta/mörkblåa bär som liknar blåbär.

          2:an är helt klart en berberis! Tack Klint, första växten identifierad! 😄

          3:an, sökte på "try träd" men fick inte upp något som liknar det vi har. Karakteristiskt är barken som flaggar av som vore det papyrus.


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-02-2014, 17:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Välkommen!

          Ser genast ett par saker, ni flyttade in i höstas och har således ännu inte bott 4 säsonger i er trädgård.Precis som vid renovering av en båt måste alla aspekter iakttas i en ny trädgård, samt dokumenteras-I fallet trädgård tar det minst en hel säsong.Vad kommer på våren -lökar, vårblommande.??
          Sommar hur ser den ut
          Identifiering -av vintergröna växter ja , möjligt nu-bladfallande-blir gissningar.Mycket säkrare med bilder som har löv-så dokumentera ,fota , beskriv.Sittplatser var ska de vara , , morgonsol -var , em sol -sittplats ta med en stol ut -sitt o känn efter.?

          Beskärningsråd kan du få här en masse, tips på nya vackra växter med. Mycket kan säkert föryngringsbeskäras, en del kan vara växter du inte vill ha, annat värdefullt och bör sparas.


          Trädgård tar tid, de program som visar tre dagars makeover" visar sällan hållbara lösningar.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 27-02-2014, 17:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Klokt inlägg av Kerstin ... som alltid smile.gif


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 27-02-2014, 17:24
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du har rätt, du kan vänta och många duktiga på odla kan hjälpa dig på namn, och sen kan du ordna skötsel till dem.

          H.Bassam
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 27-02-2014, 17:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          Kerstin,

          Du har helt rätt! Vi har också resonerat på det sättet: vi ska bo in oss i trädgården under ett helt år innan några stora förändringar görs. Vi fick tillgång till huset i augusti och kunde besöka det flera gånger under sommaren, visningen var på våren, så vi har sett trädgården i alla säsonger. Dock ser vi ju den med helt andra ögon nu när vi äger den! biggrin.gif

          Med detta sagt så är det ändå några saker vi vill ha gjorda ganska omgående. Det är de buskar och växter som inkräktar på hur vi använder tomten. Som exempel kan jag nämna att berberisen och en tuijahäck kapades ganska radikalt redan i höstas. Detta för att de hade vällt ut över parkeringsplatsen så det knappt gick att komma in i bilen när den var parkerad. Samma är det med (vad jag tror är) lagerhäggen, som jag skrev ovan tränger den ut gångtrafik i gräsmattan så den måste ansas ganska snart.

          Förövrigt kom jag på att jag ju faktiskt fotat en hel del innan vintern, dock inte i växtidentifieringssyfte så bilderna är kanske inte de bästa för just det ändamålet.

          Här är en där det fina trädet benämnt 3 ovan står i blom:



          Redigerat av Paxman: 27-02-2014, 17:42


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 28-02-2014, 00:00
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          3an är Paradisbuske!
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 28-02-2014, 00:11
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          CITAT (Ålgryte @ 28-02-2014, 00:00) *
          3an är Paradisbuske!


          JAAAA!!! laugh.gif Vilket passande namn också! En lite rolig grej när det gäller just denna buske är att när vi åkte omkring och kikade i området där vi ville köpa hus så pekade jag just på en sådan och sa jag till gumman att en sådan buske/träd vill jag ha på vår tomt när vi hittar huset vi vill köpa.

          Inte kunde jag drömma om att det skulle finnas två stycken intill huset vi till slut valde! wub.gif Den ena rök dock i höstas när jag röjde parkeringsplatsen. Den växte precis i skarven mellan markplattorna och en mur som avgränsar parkeringen så den tog för mycket plats. Vi får se om den klarat sig, då kanske den grävs upp och flyttas till ett mer passande ställe om den klarar det.

          Tack Ålgryte, då är två av 10 identifierade!

          EDIT: Latinska namnet: Kolkwitzia amabilis

          Redigerat av Paxman: 28-02-2014, 00:12


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 28-02-2014, 04:15
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          Kan 5:an vara buxbom g.gif
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 28-02-2014, 09:35
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Välkommen till forumet!
          Instämmer med mycket av ovan sagda, men kan bidra med namn på en del av buskarna.
          4. Mahonia (sprider sig gärna om man inte håller efter, t.ex. som bild 10, som alltså är en självsådd mahonia)
          5. Buxbom
          6. Precis som du själv anada, en lavendel
          7. Någon slags ros.

          Lycka till med detta stora projekt.
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 28-02-2014, 13:19
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          CITAT (Ålgryte @ 28-02-2014, 04:15) *
          Kan 5:an vara buxbom g.gif


          Helt klart Buxbom, bildgooglingen bekräftar detta perfekt! (Detta visar ju hur novis jag är...buxbom ska väl alla kunna känna igen! duh.gif )


          CITAT
          Välkommen till forumet!
          Instämmer med mycket av ovan sagda, men kan bidra med namn på en del av buskarna.
          4. Mahonia (sprider sig gärna om man inte håller efter, t.ex. som bild 10, som alltså är en självsådd mahonia)
          5. Buxbom
          6. Precis som du själv anada, en lavendel
          7. Någon slags ros.

          Lycka till med detta stora projekt.


          Tack mormor!

          4. Mahonia bekräftades också av google! Bra att veta att den självsår, då är det bara att ta bort den i häcken och se till att hålla efter moderplantan framöver.
          5. Check!
          6. Tjohoooo! En rätt gissning från min sida! laugh.gif
          7. Jag gissar att den är svår att identifiera i dess nuvarande skick, det blir enklare när bladen börjar visa sig.

          Då ska vi se, 2, 3, 4, 5 och 6 är identifierade...inte dåligt på mindre än ett dygn! tummenupp.gif

          Tack alla som hjälpt till hittills!

          Jag hittade en bild som visar nr 1 med blad. Det är lite konstigt format på den, fotot var från början inte tänkt att avbilda busken så jag har beskurit bilden för att få fram detaljerna lite bättre.

          Vi kallar den 1b.

          Det verkar vara en salig blandning av buskar i den där lilla häcken... whistling.gif

          Redigerat av Paxman: 28-02-2014, 17:15


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 28-02-2014, 16:18
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Den sista bilden ser på min skärm ut som ett trafikmärke förjuden genomfart grått med ett vitt streck i mitten.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 28-02-2014, 16:49
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          1: Någon form av Spirea
          2: svårt att se utan närbild, får ej upp 2a
          3: Paradisbuske ja, Kolkwitzia amabilis på latin. Lätt att känna igen om man tänker på de torkade fröställningarna som små kyckllingar utan huvud biggrin.gif
          4: Mahonia
          5: Någon form av buxbom
          6: Lavendel? Dofta på bladen
          7: Någon form av ros?
          8: Cotoneaster lucidus (häckoxbär)
          9. Cotoneaster lucidus
          10: Mahonia
          11: Prunus laurocerasus (lagerhägg)

          Redigerat av Rebecca: 28-02-2014, 16:49


          --------------------
           
          Citera
          Paxman
          Inlägg 28-02-2014, 17:03
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          27-02-2014
          Medlem nr: 79 493



          CITAT (Klint @ 28-02-2014, 16:18) *
          Den sista bilden ser på min skärm ut som ett trafikmärke förjuden genomfart grått med ett vitt streck i mitten.


          Ja, både den och 2a verkar ha försvunnit...ska se ifall jag kan ordna det. Knepig bildhanterare på det här forumet...


          --------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 28-02-2014, 17:11
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Ja osmidigt är en underdrift!


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 05:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon