Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nybörjarfrågor, Temperatur vid grodd
          Ebs
          Inlägg 27-03-2014, 11:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          22-03-2014
          Medlem nr: 79 618



          Hej!

          Jag är ny på forumet och så gott som nybörjare på det här att så frön. I helgen sådde jag några frön och har lytt råden på påsarna angående sådjup efter bästa förmåga. Det stod däremot inte mycket om vid vilken temperatur alla frön ska gro så nu vänder jag mig till er. De frön jag har satt är:

          Pulsatilla vulgaris Backsippa
          Pulsatilla vernalis Mosippa
          Papaver croceum Sibirisk vallmo
          Nepeta cataria Kattmynta (Ja, jag har katt. flirting.gif )
          Tropaeolum majus Indiankrasse
          Tropaeolum speciosum Eldkrasse
          Dahlia x hortensis Dahlia
          Salvia patens Blåsalvia
          Thymus vulgaris Timjan
          Zinnia elegans Zinnia

          Eldkrassen fick hamna direkt i kylskåpet efter att jag läst tips om det på någon annan sida. Timjan stod det på påsen att den ska stå varmt så den står i rumstemperatur, där har även Blåsalvian hamnat idag efter att det börjat komma mögel runt fröna (kanske helt fel sätt att hantera det?) och så har de fått lite mer luft. Jag ska köpa Atamon till dem idag.

          Resten står i ett rum där det är ca 15°C. Spontant tänker jag att Backsippa och Mosippa borde trivas i lite svalare temperatur, kanske ännu svalare än 15? Den Sibiriska vallmon likaså men jag kanske tolkar namnet lite för bokstavligt... De andra har jag ingen känsla för alls.

          Alla (utom Eldkrassen då) står i fönster.

          Redigerat av Ebs: 27-03-2014, 11:17
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2014, 14:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Ebs @ 27-03-2014, 11:16) *
          Hej!

          Jag är ny på forumet och så gott som nybörjare på det här att så frön. I helgen sådde jag några frön och har lytt råden på påsarna angående sådjup efter bästa förmåga. Det stod däremot inte mycket om vid vilken temperatur alla frön ska gro så nu vänder jag mig till er. De frön jag har satt är:

          Pulsatilla vulgaris Backsippa
          Pulsatilla vernalis Mosippa
          Papaver croceum Sibirisk vallmo
          Nepeta cataria Kattmynta (Ja, jag har katt. flirting.gif )
          Tropaeolum majus Indiankrasse
          Tropaeolum speciosum Eldkrasse
          Dahlia x hortensis Dahlia
          Salvia patens Blåsalvia
          Thymus vulgaris Timjan
          Zinnia elegans Zinnia

          Eldkrassen fick hamna direkt i kylskåpet efter att jag läst tips om det på någon annan sida. Timjan stod det på påsen att den ska stå varmt så den står i rumstemperatur, där har även Blåsalvian hamnat idag efter att det börjat komma mögel runt fröna (kanske helt fel sätt att hantera det?) och så har de fått lite mer luft. Jag ska köpa Atamon till dem idag.

          Resten står i ett rum där det är ca 15°C. Spontant tänker jag att Backsippa och Mosippa borde trivas i lite svalare temperatur, kanske ännu svalare än 15? Den Sibiriska vallmon likaså men jag kanske tolkar namnet lite för bokstavligt... De andra har jag ingen känsla för alls.

          Alla (utom Eldkrassen då) står i fönster.



          Generellt kan sägas -Anueller ettåriga växter -gror varmt minst +18-22 grader och ljust ljust.
          Perenner -olika beroende på växtslag , somliga behöver kylas först innan de sedan kan gro -varmt -


          Alla : Efter groddarna kommit är det ofta bra om man kan åtminstone sänka natt temp till + 15 om möjligt.

          Både papaver -sibririsk vallmo och pulsatilla gror varmt. Nepeta lika så .Fröna ska ej täckas ,bara pressas ner mot jorden med en liten spray av vatten ..Det är i stort sett omöjligt att bara av namnet gissa sig till hur de vill gro.
          Somliga perenner behöver en "vinter" med växlande temp +4 till minus 4 för att sedan kunna gro varmt eller när våren kommer.De kan man ställa ute (ev ha sådda i sin såjord i kylskåp -6-8 v)


          Ett vanligt lysrör underlättar sådd väldigt mycket, mer ljus än försterljus ger bättre, mindre långhalsade plantor.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Gåsis
          Inlägg 27-03-2014, 19:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem sedan:
          22-02-2005
          Medlem nr: 5 050



          Du har väl sått eldkrassen innan den hamnade i kylen? Annars tycker inte jag fröer verkar så kinkiga med temperatur. De flesta gror snällt i rumstemperatur. Somliga vill ha en köldperiod innan för att sen gro snällt inomhus. Precis som Kerstin säger så är det lite trixigt när de grott. Ljus och temperatur ska balanseras. Lite ljus, mindre värme. Men jag drar upp alla mina plantor, ettåringar och perenner, i lägenhet och under extraljus. Det blir inte optimalt men det både gror och spirar.

          Mosippan är lite svår att få att gro. Jag lyckades inte. Men den är fin och väl värd att prova.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2014, 19:58
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Har en känsla efter alla försök till det lyckades att både mosippa och eldkrasse fungerar bäst om man har möjlighet att få färska frö. Det har således mer med det att skicklighet att göra smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ebs
          Inlägg 27-03-2014, 20:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          22-03-2014
          Medlem nr: 79 618



          Tack för svar och tips! Såkrukorna har fått flytta ut i rumstemperatur och så tänker jag att plantorna får flytta tillbaka i det svalare rummet när de tittat fram. Extrabelysning finns i det svalare rummet.

          Jo, jag sådde eldkrassen innan den åkte i kylskåpet. biggrin.gif

          Håller tummarna för att det är färska frön av mosippa och eldkrasse, de är i alla fall nyinköpta. smile.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-03-2014, 22:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          tummenupp.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-05-2024, 17:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon