Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Massa spindlar
          Emma122
          Inlägg 28-04-2014, 20:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          15-01-2014
          Medlem nr: 79 352



          Hej! Jag har ett växthus och jag trivs verkligen. Men det är fullt med äckliga, stora, snabbat spindlar där. Jag undrar om det finns något knep att få bort dem? Tack angel_not.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-04-2014, 22:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          DE vill du ha kvar!! de tar allehanda skadedjur på växter och är bara till fördel i ett växthus.
          Förstår att du inte gillar spindlar men det är nog bättre att försöka förlika sig med dem, hur svårt det än är, i stället för tvärtom, i naturen hör allt ihop-utan de fula, lite otrevliga .. inget vackert kvar.För att travestera en känd trädgårdsman.

          Redigerat av kerstin z5-6: 28-04-2014, 22:15


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-04-2014, 09:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Ha, är det ett vanligt problem i växthus? Isåfall så får jag nog överväga att skrota växthusplanerna eftersom det bara skulle bli jag som vågar gå in där.

          Annars känner jag bara till en effektiv metod mot spindlar: dammsugare, envishet och upprepad behandling.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-04-2014, 16:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det är inget problem vidhåller jag utan ett helt naturligt fenomen med spindlar i växthus-det är ju inga horder precis och hur kan de skada en människa ?
          Däremot tar de ju andra insekter som man kanske vill undvika på tomaterna.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-04-2014, 23:19
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Biologiskt - inga problem. Psykologiskt - ett icke obetydligt problem hos många. Alla vet nog att de gör nytta men det är inte alla som accepterar dem för det. Araknofobi är mycket vanligt.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-04-2014, 23:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja, och något man bör träna bort vilket är relativt lätt.Om inte hämmar det ens fortsatta liv, utflyckter , sitta på filt i gräs osv..Inget man ska famna utan motverka.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 29-04-2014, 23:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Håller helt med. Har själv gjort den resan och har inga allvarliga problem med dem idag, det krävdes att jag blev husägare i vuxen ålder för att helt tvätta bort det. Lätt o lätt, det går, men hur lätt det är varierar säkert. Men det är något man själv får jobba med, funkar inte att nån pekar med handen och säger åt mig att skärpa till mig. Frågar nån om hjälp att bli av med spindlar så har jag full respekt för den inställningen.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-04-2014, 00:12
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja , så är det förstås ,ingen kan skärpa sig och sluta , men alla ka sluta på annat sätt.
          Jag är lite trött på detta dödande av allt, vita larver i komposten till annat, måste man ta död på allt innan man ens vet om det är vän, eller fiende?

          CITAT (kerstin z5-6 @ 30-04-2014, 01:12) *
          Ja , så är det förstås ,ingen kan skärpa sig och sluta , men alla kan sluta på annat sätt.
          Jag är lite trött på detta dödande av allt,när det kommer till trädgård, vita larver i komposten till annat, måste man ta död på allt innan man ens vet om det är vän, eller fiende?


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 30-04-2014, 07:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Oavsett vad vi tycker om det så är det en realitet att människor har fobier mot allehanda krypande ting. Det håller många psykologer sysselsatta runt om i världen. Kan man döma människor för deras irrationella rädslor? Jag tycker inte det.
           
          Citera
          Emma122
          Inlägg 01-05-2014, 21:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          15-01-2014
          Medlem nr: 79 352



          Jag förstår att spindlar hjälper till i det biologiska, men jag har ett litet växthus med många spindlar. Skulle man kunna minska ner dem på något sätt? Spindlar hjälper med mycket men jag har många svarta, stora och tjocka där jag har mina växter. Lite färre skulle inte skada thanks.gif
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 01-05-2014, 23:02
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Det kan använda dammsuga som kan suga alla insekter med sina ägg som ser, men efter kan man användas såpspritvatten som kan man göra av blanda ( 1 dl grönssåpa + msk Tsprit +1 liter vatten), rensa bra hela växthus bra och växter några gånger. lycka till.


          H.Bassam
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-05-2014, 23:23
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Vad Bassam säger fungerar säkert en tid, det är ett plåster på sår,men jag rekommenderar det inte, av två skäl-spindelfobi är en sorts fobi ja, ger man efter för den och bearbetar den inte kommer snart nästa. Liljebaggar, maskar, larver som kan bli fjärilar senare.Naturen ser ut som den gör, att ge efter för sina fobier är den absolut sämsta vägen att gå.
          Oavsett hur obehagligt man tycker det är, kommer det att vara en vinst.

          Redigerat av kerstin z5-6: 01-05-2014, 23:24


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          astrantia
          Inlägg 02-05-2014, 11:10
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          22-03-2008
          Medlem nr: 14 773



          Det är jättebra att påpeka vilken nytta spindlar gör och att de verkligen inte bör utrotas ur ett växthus. Men har man väldigt, väldigt många på en begränsad yta måste det ändå vara tillåtet att minska på antalet tycker jag.

          Har man en fobi som hindrar en själv i vardagslivet eller som påverkar ens närstående negativt är det förstås bra att försöka bearbeta den, om inte måste man nog få göra som man vill. Mig veterligen finns det heller inte belägg för att en "obehandlad" fobi per automatik leder till att man utvecklar fler och fler fobier.

          Man behöver knappast heller ens ha spindelfobi för att tycka att väldigt många på en liten yta kan vara obehagligt. Jag älskar katter men skulle nog tycka att det vore ganska läskigt att komma in i ett litet rum där det kryllar av katter överallt - när det är okontrollerbart många (sen kanske det också är en slags fobi, men då har den nåt annat namn).

          Sen är det nog svårt att göra så mkt för att få bort spindlarna - när det blir alldeles för många i tvättstugan brukar jag ta hjälp av dammsugaren för att få ned antalet lite grann. Sen är det bra att hålla rent och torrt men det sistnämnda kan vara svårt i både växthus och tvättstugor i källare.


          --------------------
          Radhustäppa i zon 4 där jag försöker klämma in så mycket som möjligt - blommor, grönsaker, kryddor och bär.
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 02-05-2014, 20:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          CITAT (Emma122 @ 28-04-2014, 21:51) *
          Hej! Jag har ett växthus och jag trivs verkligen. Men det är fullt med äckliga, stora, snabbat spindlar där. Jag undrar om det finns något knep att få bort dem? Tack angel_not.gif


          Förmodligen är det husspindeln du har inneboende. Kortbenta med relativt stor kropp. Dessa har inget nät utan bor i små skrymslen och håligheter i murar etc.
          Eller har du spindlar som spinner nät? Dessa är oftast mindre än husspindeln.
          Vissa tycker nät är äckliga om man råkar gå in med ansiktet i nätet..vissa fascineras av nätens fantastiska hållbarhet och glans i motljus. Vissa tycker att de som springer runt bland fötterna är mindre trevliga. Eller båda sorterna..

          Jag har lärt mig leva med spindlar genom att se deras nytta. Ibland tycker jag dock att spindeln flyttat in på fel ställe, t.ex i min badhandduk - som härom morgonen då jag skulle torka mig efter duschen. Vet inte vem som blev räddast - jag eller spindeln. Då fick den faktiskt flytta ut.
          I växthuset rensar jag näten med jämna mellanrum. Mest för att jag inte vill att bin o humlor ska fastna i dom.
          Måste dock erkänna att myror är de som tyvärr lever farligast i mitt växthus - dom är svåra att fånga och lyfta ut - och lämnar man dom i fred blir det på nolltid alldeles för många. Så tyvärr skickar jag många myror till ett annat liv. Här verkar inte spindlarna hjälpa till...


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-05-2014, 19:51
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Och jag ser ingen vinst i att behålla en fobi utan försök att motverka den.
          Dessutom går den vidare till nästa generation.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bockstensmannen
          Inlägg 07-05-2014, 18:39
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          11-12-2013
          Medlem nr: 79 276



          Har själv fått in några slags gigantiska silverfiskar i mitt växthus, misstänker det är något som kommit med halvexotiska plantor jag köpt i nätbutik i Tyskland då växthuset är helt nytt, samt markarbeterna under är nytt/enbart sand. Hade det varit spindlar hade jag varit försiktig, då man inte riktigt vet vad för sort det handlar om, om de kommit med plantor i alla fall cool.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-05-2014, 23:00
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Bockstensmannen @ 07-05-2014, 19:39) *
          Har själv fått in några slags gigantiska silverfiskar i mitt växthus, misstänker det är något som kommit med halvexotiska plantor jag köpt i nätbutik i Tyskland då växthuset är helt nytt, samt markarbeterna under är nytt/enbart sand. Hade det varit spindlar hade jag varit försiktig, då man inte riktigt vet vad för sort det handlar om, om de kommit med plantor i alla fall cool.gif

          Ok , vad jag vet har silverfisk ingen effekt på växter alls, de äter dött material.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          addo
          Inlägg 08-05-2014, 10:35
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Du kan ju alltid testa att köpa ett par venusflugfällor, dom fångar trots namnet mestadels spindlar (i naturen i alla fall). Om det inte fungerar så har du ett par nya fina/intressanta växer.

          Dom är på gränsen till att vara härdiga i södra Sverige så dom borde klara sig året om i ett ouppvärmt växthus.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-05-2014, 22:37
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          man måste inte döda allt man inte känner till eller gillar i ens trädgård.Silverfisk gör ingen skada i växthus.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 30-05-2024, 01:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon