Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rådjur igen!
          Monica M zon 4
          Inlägg 11-01-2003, 10:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 21



          Igår när jag kom hem stod ett rådjur i stenpartiet och försökte gräva fram mina bergenior under snön. Jag skrämde dock bort rådjuret innan det hunnit göra alltför stor skada. Snabbt in och hämta blodmjölet som jag rikligt strödde över stenpartiet. Hoppas det får vara ifred nu! Det ser lite makabert ut med rött pulver mot den vita snön men bara dom låter mina växter vara ifred! mad.gif
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 03-02-2003, 00:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Berätta hur det går!!!
          jag har inga tulpaner kvar....


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          milla
          Inlägg 03-02-2003, 00:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 221



          Jag har hört att man kan dränka in oasis i nån röra med bl.a. blodmjöl. sen sätter man det på pinnar med en plastkupa över så det inte regnar bort utan står och luktar riktigt äckligt för rådjuren. Ska va mycket effektivt. Återkommer med receptet! laugh.gif
           
          Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 03-02-2003, 06:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 21



          Bergeniorna har fått vara i fred sen jag strödde ut blodmjöl. Jag har väldiga problem med rådjur och har testat allt. Olika sprayer, blodmjöl och Revira (en sorts doftpreparerade kulor som man skulle strö i tomtgränsen). Blodmjöl är det som hittills varit effektivast.

          Man kan dränka oasisbitar i en blandning av ammoniak och blodmjöl och sätta på pinnar i lagom noshöjd. Nackdelen är att blodmjölet försvinner när det regnar så man får inte missa att fylla på osisbitarna.

          Har helt gett upp att odla vissa saker som rådjuren gillar. Dit hör tulpaner! Jag blir bara ledsen och arg när rådjuren ätit av dom. Man kan bygga in blommor man är särskilt rädd om i små nätburar men det tycker jag ser lite trist ut. Vildtulpaner eller botaniska tulpaner brukar dock gå utmärkt att odla.

          Allra effektivast är ett viltstaket men hur snyggt blir det?
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 04-02-2003, 09:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Jag har också helt avskrivit vissa växter, därebland tulipaner. Hellre det än att bli ledsen år efter år, ock fattig. Dock kan jag tycka att det inte är så konstigt att mitt blir uppätet. Jag har ju trots allt flyttat in i skogen.

          Men se, då kommer det upp två bortglömda tulipaner i alla fall. I somras. De första två som blommat på de sex år jag bott här (och satt ner nya lökar nästan varje år). Visserligen var de inte blå som på posen utan rosa, men detaljer, detaljer. Det blev nog de mest fotograferade tulipanerna i världshistorien.

          Och se, till hösten sprang dåren iväg igjen och köpte mer rådjursmat och grävde ner. Uppiggad av sommarens lyckorus över två tulipaner (av kanske sisådär 400)!! (300 i alla fall.) Vem har sagt att människan lär sig?

          Unni
           
          Citera
          yla
          Inlägg 04-02-2003, 10:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 208



          jag vet inte om de kan hjälpa att plantera narcissor eller påsklijor i ring runtomkring tulpanerna .det hjälper iallafal ett par år när det gäller sorken
          så kan man ju ha tulipaner ett par ggr ,jag tror att dom inte äter sånt o lukten av de oätliga förvillar ,så att dom får stå kvar.
          så har jag märkt att gula tulpaner får jag behålla längre även om dom står själva,,,,fast de e förstås sorken då som inte tar dessa ,Rådjuren som strövar runt mitt torp är förvånansvärt snälla mot mej dom håller sej på avstånd o kommer inte upp på min kulle trots att den ligger totalt offside
          ja vem vet de kanske hjälper ,testa iallafall


          --------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 04-02-2003, 18:50
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Ett nytt, ännu oprövat, tips är tvål!

          En man som såg mina mer eller mindre komiska försök att stänga kräken ute berättade att han brukar lägga ut tvålbitar vid tulpaner och annat. Barnängens tvål skuren i fyra bitar närmare bestämt.

          Detta skall jag prova till våren allt medan projekt berlinmur framskrider.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Kaja Lund
          Inlägg 19-02-2003, 11:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 347



          Kan man inte bara sätta upp elstängel?
          Låter drastiskt men jag är så himla trött på rådjuren. Dom äter upp allt, inklusive sånt som dom inte "ska" äta..


          --------------------
          Kaja Lund
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 19-02-2003, 12:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Eller så kan man käka upp rådjuren. Passar väl bra som hämnd.
          hälsar Sassa
           
          Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 19-02-2003, 14:20
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 21



          Elstängsel tror jag inte man får sätta upp hur som helst. Framförallt inte inom tättbebyggt område. Kolla med kommunen vad som gäller.
          Käka upp dom är en mycket god tongue.gif idé! Svårt att få dom till att gå in till spisen dock. laugh.gif
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 24-02-2003, 07:30
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Vår "berlinmur" pilhäck hoppas jag växer till sig och resten av gränserna får vi inhägna bättre. De (o)djuren har kommit in i vinter trots allt. Jga la ett hönsnät över de små tulpan/krokus skotten i våras och tog inte bort det förrän de skulle till att slå ut. Då verkar det inte vara lika gott längre. det är kanske det späda dom vill ha??


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-06-2024, 10:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon