Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skötsel av Flamboyant (Delonix regia)
          Coralines Ghost
          Inlägg 17-09-2014, 11:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          17-09-2014
          Medlem nr: 80 815



          Hej alla, jag skulle behöva lite råd angående min flamboyant (Delonix regia), även kallat för flamträd, som jag planterade från frö i våras. De kom upp fint och jag planterade två stycken i samma kruka. När de bägge hade hunnit bli ca två dm så vissnade den ena tyvärr ner, men den andra höll sig livskraftigt kvar i livet och är nu ca tre dm. Nu börjar dock även detta träd vissna ner, och om inget görs så kommer den att gå samma öde till mötes som den andra. Jag har googlat en del men inte hittat bra information om hur de här träden egentligen ska skötas. Under sommaren stod de i soligt fönster och fick vatten två ggr/vecka. Nu har det överlevande trädet som sagt tappat en massa av sina små blad och börjar vissna och idag flyttade jag det till lägenhetens skuggigare sida.

          Varför vissnar trädet nu och hu ska sådana här växter egentligen skötas? Det skulle vara kul om jag kunde vända processen och få det att leva på. Tacksam för svar.smile.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-09-2014, 15:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Trädet kommer från tropiska eller subtropiskt klimat .Detta innebär en relativt hög luftfuktighet-lägenheter är torra och de vill ha full sol.Redan nu avtar ljuset i ett fönster dag för dag.
          Extraljus behövs snart.

          Rotlöss eller andra skador kan också leda till blad tapp det med, för delonix är städsegrönt och ska inte tappa sina blad.

          Kolla rotsystemet så det inte är angripet. Ge extraljus 14 tim / dag.Vattna måttligt men låt ej torka ut.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 18-09-2014, 02:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Som min vän skrev att de ( Trädet kommer från tropiska eller subtropiskt klimat ), så händer med de om de fick inte miljö som behöver, miljö som står av bra fukt omkring dem plus inte varm med ljus, så behöver du lägga den i plats med extra ljus plus och lämna inte jorden torka, om du känner på finger att jorden torka vattna dem. men du kan lägga dem ute under vår sommar och höst till att bli vädret kalt.


          Obs

          De är mycket känsla så deras rötter kan skada och deras grenarna , om de får inte bra skötsel.
          H.Bassam
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 16:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon