Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är jag klar för vinter., Spadvändning och marktäckning.
          magjoi
          Inlägg 12-11-2015, 13:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          12-11-2015
          Medlem nr: 82 859



          Hej
          Jag har just fått en kolonilott som stått obrukad i minst två år skulle jag tro. Jag har spadvänt hela lotten (lerjord) med djupa spadtag och undrar nu vad jag har kvar att göra innan vintern kommer.
          Vad jag har förstått så ska man inte gödsla men gärna lägga på något organiskt material. Jag har tyvärr inte tillgång till gräsklipp eller liknande men skulle kunna räfsa ihop en massa löv och lägga ovanpå jorden. Skulle detta göra någon skillnad?
          Bör jag marktäcka jorden eller gör man bara det med jord som man inte har vänt?
           
          Citera
          Ally
          Inlägg 15-11-2015, 18:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem sedan:
          29-03-2004
          Medlem nr: 3 099



          Att räfsa löv på all bar jord blir bra, bättre än gräsklipp nu på hösten, eftersom det finns inga växter som kan ta upp kväve från gräset.
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 15-11-2015, 21:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hej,

          för jordens skull är det toppen att marktäcka, även vänd jord. Så mycket organiskt du kan hitta - och eg. vad som helst.

          Ett litet heads upp dock: har du problem med sniglar är täckodling inget vidare, säger jag som just känt mig tvungen att sluta pga (åker)sniglar i mängder. Men under alla år jag täckodlat har jorden blivit toppen, ofta har jag försökt få ihop 3-5 dm täckning på hösten och maskarna har gjort jorden toppenfin under lågsäsongen då.

          Lycka till!
           
          Citera
          magjoi
          Inlägg 18-11-2015, 15:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          12-11-2015
          Medlem nr: 82 859



          Tack för hjälpen Ally och EKLO. Har nu täckt all jord med löv och hoppas på att det inte är allt för mycket sniglar i.
          Jag passade även på att så vitlök i en pallkrage, här vände jag jorden och slängde sen på några säckar köpejord. Bör jag täcka vitlöksodlingen med löv också?
          Och så en sista fråga. Jag har en kompost på lotten, en sån som ser ut som en gallerbur. Är det någon mening med att fylla den med löv och annat innan vintern?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 14-06-2024, 12:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon