Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att odla i små krukor?, Vad odlar jag på min balkong?
          Helenahelena
          Inlägg 02-04-2016, 18:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          02-04-2016
          Medlem nr: 83 350



          Hej!

          Det här är mitt första inlägg på forumet och jag hoppas ni kan hjälpa mig komma igång smile.gif

          Jag vill nu till våren plantera på balkongen, både i större krukor, men framförallt i mindre - i en slags stege från IKEA. Jag har förstått att många plantor behöver ha mycket utrymme att växa. Så min fråga är:

          Vilka blommor/örter/frukter/grönsaker klarar:
          * Mindre krukor
          * Sydvästligt läge
          * Vanlig bevattning (regn eller av mig)

          Jag tänker mig att jag vill ha en blandning av chili, smultron, mynta, sallad, tomat, rosmarin, basilika, med mera. Tillsammans med blommor. Sett till bilden och infon ovan. Kommer mina val fungera? Finns det några blommor som är enklare än andra att börja med?

          Tack för hjälpen!
          /Helena

          Redigerat av Helenahelena: 02-04-2016, 18:04
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 05-04-2016, 09:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Smultron är inte kittsliga, dom klarar sig bra i mindre krukor. Även örter klarar detta, men vissa vill ha mer gödning än andra.
          Sallad kan du ju köpa förodlade små plantor och ha en i varje kruka.
          Tomater behöver stora krukor, plasthinkar går bra om du gör dräneringshål i botten. Chili behöver nån mittemellan storlek.

          Petunior är lättskötta och blommar rikligt och hela sommaren. Finns i många färger och små- eller storblommiga, hängande om man vill ha det.
           
          Citera
          igor
          Inlägg 11-04-2016, 11:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          07-09-2014
          Medlem nr: 80 774



          Hej! Av örterna tycker jag mynta, timjan och gräslök har varit det lättaste - så gott som omöjligt att ta död på. Vissa andra örter tycker jag det är lätt hänt att man glömmer vattna en dag och så är det kört i små krukor. Basilika är ju lite vindkänsligt så det beror på hur det ser ut på din balkong.

          Smultron funkar också bra även om de inte heller är så förtjusta i att torka ut. Blomma för dagen/purpurvinda är fint om du inte har en för blåsig balkong, och jag har lyckats hålla igång dagliljor i förvånansvärt små krukor utan någon special treatment så det kanske kan va nåt =) Har du plats för lite större krukor så kan du nog välja bland många liljesorter också bara du tänker över vinterförvaringen. (Jag har klarat mina tiger- och asiatiska liljor med bubbelplast i zon 2)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 19:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon