Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomater i uterummet - kallt och varmt, Bubbelplast, frostvakt...
          Forte
          Inlägg 26-04-2016, 09:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          07-04-2004
          Medlem nr: 3 182



          Hej,

          Har fått oväntad god utdelning på tomatsådden i år och har inte plats för alla plantor i lämpliga fönster (eller någon annanstans inomhus, för den delen). Funderar på att göra något "fiffigt" i vårt inglasade uterum. Där blir det väldigt varmt på dagen om solen skiner, oavsett utetemperatur, och sedan blir det i stort sett utetemperatur när det är molnigt eller natt. Dvs. under noll, om det sjunker så lågt utomhus. Men givetvis helt fritt från blåst.

          Har drygt 30 plantor. Vad tror ni om ett litet temporärt växthus i uterummet? Inga glas-/plastskivor utan tänkte använda fiberduk och/eller bubbelplast. Kanske någon meter högt. Bubbelplasten får givetvis plockas av dagtid för att hantera värme och luftning. Sedan en frostvakt av något slag. Wexthuset verkar ha en liten smidig variant och det finns säkert andra.

          Så småningom ska alla plantorna ut på friland.

          Vad tror ni, funkar det? Någon som gjort något liknande och kan tipsa?
           
          Citera
          Forte
          Inlägg 17-05-2016, 09:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem sedan:
          07-04-2004
          Medlem nr: 3 182



          Svarar mig själv efter lite mer erfarenhet...

          Kylan nattetid skulle jag nog kunna hantera med bubbelplast och annat, men det stora problemet blir värmen dagtid. En solig dag kommer temperaturen lätt upp i 45 grader i uterummet och jag har bränt ett par plantor på det sättet. Just nu tar jag in plantorna inomhus varje kväll och bär ut dem på morgonen om inte dagen verkar bli för kall. Är det minst 7 grader på morgonen och inga hot om störtregn så bär jag ut dem utomhus på morgonen. Detta blir alldeles för jobbigt när plantorna måste ner i ännu större krukor.

          Jag får bygga en lösning för att driva upp plantorna i uterummet tidigare under våren, innan det blir för varmt dagtid, och sedan bygga någon annan lösning för att ha plantorna utomhus dygnet runt senare på säsongen, innan slutlig utplantering.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 11-06-2024, 23:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon