Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Granatäpple
          joli
          Inlägg 21-04-2004, 22:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Hej

          Nedan ser ni min nytagna bild på mitt granatäppleträd (heter det så?)

          Jag har lyckats få två plantor att överleva från förra året och nu vill jag inte gärna förlora dem.

          Jag undrar om det är ngn som känner till ngra skötseltips på granatäppleträd.

          När jag skulle beskära den ena så la jag kvisten, som egentligen skulle kastas, i vatten med stenar och den har gett rötter, så det känner jag till.

          Men hur ska de gödslas, hur ofta ska de beskäras (jag är usel på det) och hur trivs de att vara under vintertid/sommartid?

          När jag gick i åk 3 hade min hemspråkslärare odlade granatäppleträd som bar frukt. Dessa frukter tog han sedan kärnorna av och planterade nya. Vad jag minns så är inte kärnorna "groglada" och det märktes när jag planterade mina. Vilket TÅLAMOD .unsure.gif
          Känner någon till om frön från vanliga frukter kan ge växter som bär frukt eller hade han möjligtvis fått tag på frön från Turkiet (där han kommer ifrån). Jag vill ju också ha ett träd med granatäpplen på.
          tongue.gif
           
          Citera
          penny
          Inlägg 23-04-2004, 10:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 372



          Hej Joli!
          Jg har för några veckor sedan själv satt frön från ett granatäpple
          och lyckades till min förvåning få de att ta sig.
          Jag har en kanonbok som handlar om att sätta frön,kärnor och knölar
          och så här står det i min bok;
          När skotten blivit ca 1dm skolas de om i jord blandad med marmorkross.
          Om plantan ej förgrenar sig toppas det när det blivit 10-20cm högt.
          Vattna rejält när du vattnar,men låt jorden torka upp däremellan.
          Trädet trivs bäst om det får stå ute från vår till höst.Under vintern
          klarar den av att stå inne men kan tappa sina blad men kommer för det
          mesta igen när vårsolen lyser.
          Om du vill ha en buskig planta toppa den ovanför ett bladpar.
          Tjejen som skrivit boken har sitt träd som en perenn växt i ett
          stenröse i trädgården så den får nog ingen gödning för hon
          nämner inget om det vad gäller granatäpple.
          Hoppas du lyckas med din växt.
          /Penny
           
          Citera
          joli
          Inlägg 23-04-2004, 17:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Hej Pennay

          Ops... jag som har gödlat den. smile.gif

          Jag har precis lånat en "klassiker" när det gäller odling av frukter och grönsaker som heter ; att sätta kärnor och frön"

          I den boken står det att man ska gödla efetr förskrifter på det vanliga medlet till krukväxter. Jordens ska hållas jämnt fuktig under sommaren och låta den torka ut mellan vattningarna under vintertid.

          I min bok står det också att den kan ha problem med att förgrena sig.

          Där ser man. Inte konstigt att man blir konstig i huvudet när det står olika i olika böcker. Mysko.

          Jag har de i vanlig blomjord och vattnar regelbundet. När jag har beskurit de så har de gett knopp inom loppet på 1-2 veckor. Jag har dessutom lyckats ta en stickling och e på väg med en andra.

          /Joli
           
          Citera
          Tyr
          Inlägg 08-05-2004, 12:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem sedan:
          29-12-2002
          Medlem nr: 514



          Kul att gamla medlemmar fortfarande skriver!
          Joli, du ser ju onekligen ut att ha lyckats med granatäpplet.
          Jag sådde granatäpple vintern 03, den växte kanonsnabbt under sommaren, fast bara på höjden.

          På vintern tappade den alla blad och jag var 100 på att den va död. Men till min stora förvåning så fanns det liv i den och nu har den fått ytterligare 10 blad.

          Problemet är bara att hela "trädet" är trådsmalt (ca 75cm) och vägrar förgrena sig. Ett annat bekymmer är att den efter vintern först sköt nya hjärtblad i toppen som om den var nysådd, verkar lite skumt ska det va så tro.

          Hur beskärde du din platna för att den skulle förgrena sig eller gjorde den det ändå?

          Tillägg: Jag BORDE ha toppat den förra sommaren när den var ca 20-30 cm och i sin första växtfas i livet men det vågade jag inte.
          Nu är det väl ingen idé att försöka toppa den under alla nya blad utan isåfall alldeles ovanför ett bladpar i den 2:a omgången blad i toppen.

          Vad tror ni om det ?


          --------------------
          Zon II
           
          Citera
          Tyr
          Inlägg 17-05-2004, 17:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem sedan:
          29-12-2002
          Medlem nr: 514



          Ingen som har mer erfarenhet av granatäpple? Jag tycker det verkar va ett jättebra träd att odla i kruka.
          Jag har dock ingen egentlig erfarenhet förutom min egen planta som jag dock varit för sen att toppa. Men se på Jolis exemplar här ovan. Om 4-5 år har det säkert vuxit till sig och blivit kraftigt.
          Jag gillar speciellt dom små bladen, ofta när man sätter frön från frukter man äter får man bara en enda stor bladmassa.

          Jag har redan satt nya frön som jag ska toppa vid 20-30 cm höjd ungefär, dessutom ska jag toppa min 1 år och 3 mån gamla planta som lyckats ränna iväg till 80 cm höjd.


          --------------------
          Zon II
           
          Citera
          joli
          Inlägg 26-05-2004, 17:54
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Hej Tyr...

          Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Intresset har inte svalnat utan det är studier och jobb som tar all tid. Tyvärr.

          Som jag har fattat det så tappar trädet blad till vintern. Min morbror har ett granatäppleträd som i år har gett frukt. Förra vintern berättade han att det hade fällt alla blad och att han var på väg att slänga det men så såg han att det gav knopp ändå.

          JAg skulle nog toppa växten ändå om jag vore du och lägga toppen i en liten glasburk med (akvarie)stenar och vatten.
          Jag har gjort så två gånger och fått rötter på sticklingen.
          Jag har toppat träden för andra gången nu, dvs de två grenarna... så att det blir fyra eller fler... inväntar knopparna.
          Jag toppar lite mindre än en halv centimeter ovanför ett bladpar.

          Mina elever har odlat granatäpple och jag kan säga att de har alla lyckats med att få fröna att gro ( med hjälp av ngra instruktioner).
          De har fått ett odlarintresse. De är och tittar i krukorna varje dag. Jag kan inte låte bli att skratta när jag ser det.... de är så omsorgsfulla och nyfikna. De är värre än vad jag är!!!

          Vi får uppdatera om vad som händer med växterna Tyr.

          /Joli
           
          Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 27-05-2004, 09:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem sedan:
          13-05-2004
          Medlem nr: 3 603



          Jag har sått grantatäpplekärnor många gånger, och lyckats bäst när jag sått dem alldeles färska, och sedan ställt sådden ovanpå lysröret = undervärme. Så nu har jag gett plantor till alla släktingar & vänner, så vi får se vem som lyckas bäst!
          Ett annat kul litet träd blir det om man sätter kärnor av carambole (stjärnfrukt).
           
          Citera
          Copycat
          Inlägg 27-05-2004, 09:29
          Länk hit: #8


          Gäster






          Hejsan Mia ! Ska det vara färska eller torkade kärnor till det? unsure.gif
           
          Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 27-05-2004, 09:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem sedan:
          13-05-2004
          Medlem nr: 3 603



          Jag har lyckats med båda, men bäst gick det med färska.
           
          Citera
          Copycat
          Inlägg 27-05-2004, 09:38
          Länk hit: #10


          Gäster






          Hejsan Mia ! Tack för ditt svar, det låter intressant. Hur lång tid tar det innan det gror? Ska det toppas eller bara få växa fritt? unsure.gif wub.gif
           
          Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 27-05-2004, 09:45
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem sedan:
          13-05-2004
          Medlem nr: 3 603



          Hmmmm.... kan ha tagit någon vecka, kanske? Men undervärme är viktigt, som sagt! Jag har inte toppat, men andra har gjort det, och jag tycker inte det är någon större skillnad.... Min far har haft sin i växthus, och den är som en riktig liten buske!
          Folk brukar visst göra bonsaier av dem, fast det kan vara varianten med mini-frukter också.
          Vi kan väl fortsätta dela med oss av erfarenheterna, så blir vi proffs snart! smile.gif
           
          Citera
          joli
          Inlägg 27-05-2004, 11:06
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Låter fint det....


          jag visste inte att man kunde hitta kärnor i frukten, eller är det ngt man köper i påse?

          Jag har för mig att jag köpte frukten en gng ( det är väl stjärnfrukt?) men inte fått en enda kärna.

          Tråkigt då det var kärnorna jag var ute efter. Frukten har inte den bästa smaken direkt.

          /Joli
           
          Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 27-05-2004, 12:31
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem sedan:
          13-05-2004
          Medlem nr: 3 603



          CITAT (joli @ 27-05-2004, 12:06)
          jag visste inte att man kunde hitta kärnor i frukten, eller är det ngt man köper i påse?

          Jag har för mig att jag köpte frukten en gng ( det är väl stjärnfrukt?) men inte fått en enda kärna.

          Tråkigt då det var kärnorna jag var ute efter. Frukten har inte den bästa smaken direkt.

          Vilket menar du? Granatäpplet eller stjärnfrukten/carambolen? huh.gif
          Spelar ingen roll, förresten - samma på båda - köpta på ICA, som frukter, men jag har hittat kärnor i båda. Granatäpplet är ju nästan bara kärnor i, men carambolen kan vara lite glest i. Pröva att köpa de frukterna som är bruna ute på "åsarna", det är bara de som är mogna. Fast nån vidare smak har de inte ändå.....
          Lycka till wub.gif
           
          Citera
          joli
          Inlägg 27-05-2004, 15:46
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Det vara carambola jag menade....
          nej de smakar f*n men jag kan tänka mig att det kan bli en prydlig växt om den bär frukt.


          /Joli
           
          Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 27-05-2004, 16:08
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem sedan:
          13-05-2004
          Medlem nr: 3 603



          CITAT (joli @ 27-05-2004, 16:46)
          Det vara carambola jag menade....
          nej de smakar f*n men jag kan tänka mig att det kan bli en prydlig växt om den bär frukt.

          Den är rolig!
          Bladen ser ut som... tja... som sibirisk ärtbuske, fast längre.... Och stammen vill inte bli "styv" utan vinglar som bara den om man inte binder upp den lite. Om den står soligt "tippar" bladen, som på en Rör-mig-ej, men i ett norrfönster blir den jättefin.
          Ska försöka komma ihåg att lägga ut en bild på den!
           
          Citera
          Lötchey
          Inlägg 27-05-2004, 16:10
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem sedan:
          10-01-2004
          Medlem nr: 2 672



          Jag har lyckats driva upp Carambole, och jag måste säga att det är en väldigt fin växt, riktigt fina blad och sen ovanligt utvecklad ut för att vara en så liten planta.. Så döm inte plantan efter frukten........................smile.gif
           
          Citera
          joli
          Inlägg 28-05-2004, 13:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Ska ge mig ut till ICA och leta efter carambole....

          Jag har varit på impectas hemsida och hittat jätteroliga växter att plantera....

          allt från dvärgranatäpple till papegojblomma. Rekommenderas starkt

          www.impecta.se
           
          Citera
          joli
          Inlägg 30-05-2004, 21:06
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          Tjena...

          Hade världens tur idag.. jag gick på ICA och de hade massor med Carambole... Jag upptäckte att ett flertal hade blivit skämda och frågade lite snällt i kassan om vad de gjorde med frukt som blivit dålig. Kassörskan svarade med att de slängde dem eller gav dem till djur som foder. JAg frågade lite snällt om jag fick ta ngra för plantering... och det fick jag verkligen!!!

          Hon slängde in 6 st mango 11 st carambole och en papaya... det tycker jag verkligen är snällt. JAg påpekade att alla carambolerna var inte alls dåliga, de var bara lite bruna i kanterna... men då e ju de mogna. Men hon tyckte att de inte dög för försäljning... jag tackade och tog emot.

          Ibland kan man verkligen möta snällt folk.

          Nu är det dags för plantering. PÅ lista står det papaya, mango (har aldrig lyckats med dem), carambole, apelsin. PÅ väg med posten; tamarillo, pepino, kiwano, strawberry majs, passionfrukt, kapkrusbär, dvärggranatäpple och lite till....

          Spännande, spännande....

          /Joli
           
          Citera
          joli
          Inlägg 17-06-2004, 15:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem sedan:
          23-01-2003
          Medlem nr: 616



          NU har en av växterna grenat sig för andra gången (bild finns i mitt album).... den var visst tvungen att tappa blad innan den gav med sig...den andra växten som jag toppade samtidigt har alla blad kvar och ger inga som helst tecken att vilja förgrena sig. Hmmmm...

          Ett av carambolefröna har gett rot... jättenyfiken på vad det kan bli av den...


          Tittar om det har kommit ngt nytt varje dag... Jag har lagt upp bilder på mina nya dyrgripar i mitt album. Bland dem kan man se den ädla kaktusen Nattens drottning och kapkrusbärs tidiga växtstadie....

          Spännandde, spännande....

          /Joli
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 19:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon