Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blomsterananas, Varför växer den inte?
          Sara
          Inlägg 25-01-2003, 14:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 130



          Jag skar bort "baby-strutar" från min blomsterananas och satte i egna krukor. Men varken jag eller min mamma har fått dem att växa något. De som sitter kvar på moderplantan blir bara större, medan de små verkar stå helt stilla i växten.

          Vad gör jag för fel?
           
          Citera
          Emser
          Inlägg 25-01-2003, 16:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 274



          Hej Sara,
          Är detta en växt som du "nyligen" inköpt eller är det en stickling/avläggare? Hur vattnar du den då? Hur ser bladen ut? Ser de friska ut eller är de på något sätt missfärgade? Har du tittat efter om du har fått ohyra på dem?Ullöss eller bladlöss?!


          --------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.


          Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
           
          Citera
          lolo
          Inlägg 26-01-2003, 00:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem sedan:
          19-11-2002
          Medlem nr: 382



          Hej! Hur länge sen var det du skar bort avläggarna? Nyligen, eller? Tänk på att växterna vilar under vintern! Om inte rötterna är sjuka eller så, avvakta och se om de "rycker upp sig" framöver. Dagsljuset är fortfarande dåligt hör i Sverige. Vattna endast försiktigt i "struten".Lycka till!/Lolo


          --------------------
          Ann-Louise zon 5


          "Fyll inte livet med år utan åren med liv"
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 26-01-2003, 17:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag har för mig att det är näst intill omöjligt att få dessa småplantor att blomma, men kanske har jag fel wink.gif
           
          Citera
          Sara
          Inlägg 29-01-2003, 09:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 130



          Det var länge sen jag planterade dem, i juni nån gång, tror jag. Annars ser de fräscha ut, inga angrepp eller så. De yttersta, låga bladen ser lite torra ut bara. Jag vattnar både i struten och i jorden.

          Moderplantan har jag haft ett par år nu. Eftersom den redan blommat en gång ville jag försöka att föröka den, så att det kunde bli fler blomningar.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-01-2003, 11:25
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Planterade du i juni så tog det nog några månader för växten att bilda en rötter, många växter satsar först på det underjordiska och sedan på det ovanjordiska. Sedan kom hösten med sämre ljus och då brukar växterna stanna av i tillväxten vilket är normalt, växterna brukar dock sätta fart och växa en hel del när vårsolen börjar komma så din växt kommer nog att börja växa snart.

          Tips: Ifall växten inte vill blomma när den blivit tillräckligt stor lägg en äppelbit i struten. Äppelbiten avsöndrar etylengas vilket stimulerar blombildningen.

          Blomsterfrämjandets odlingsråd:

          Blomsterananas - (Aechmea fasciata)

          Ursprung: Sydamerika

          Skötselråd:
          Ljus och temperatur: Ljust halvskuggigt, skuggas lätt i söder. Rumstemperatur året om.
          Vatten och näring: Vattnas måttligt, låt jorden torka upp lätt, använd kalkfattigt vatten. Duschas ofta sommartid. Alltid en skvätt vatten i bladrosetten. Svag kalkfri näring vår - höst.
          Att tänka på: Växten tål torr luft. Blommar bara en gång i varje strut - axet står fint i månader. Förökas med sidoskott, som bryts av och får egen kruka, när den blivit 20-25 cm. Genomsläpplig jord, blandad med torv, sand och lövjord eller orkidéblandning. Mycket lättskött.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Sara
          Inlägg 29-01-2003, 17:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 130



          Tack för info!

          Jag kanske ska låta den trängas bland frösådderna under lysröret i vår då.

          Det där med äppelbiten provade jag på min papegojblomma, och det fungerade! TROR jag i alla fall, den kan ju ha blommat spontant också...

          Men den blomman skötte sig själv och bildade ny strut i samma kruka som moderplantan. Varför kan inte blomsterananasen vara lika exemplarisk?? :)
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 21-09-2010, 09:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Sara @ 25-01-2003, 15:09) *
          Jag skar bort "baby-strutar" från min blomsterananas och satte i egna krukor. Men varken jag eller min mamma har fått dem att växa något. De som sitter kvar på moderplantan blir bara större, medan de små verkar stå helt stilla i växten.

          Vad gör jag för fel?



          Hur har det gått med dina blomsterananaser?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 02:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon