Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Välja vackert träd 3-5 m högt zon 4, Nybörjare med trädgård behöver trädhjälp
          svanqvistj
          Inlägg 24-02-2005, 13:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem sedan:
          24-02-2005
          Medlem nr: 5 058



          Hej!
          Vi blev med trädgård för 2 år sedan och nu skall vi i vår sätta igång med projekt "Trädgård" i vår. Först på vår lista är att planera ett litet vackert träd i närheten av tomtgräns mot granne. Grannen har sagt OK till detta men vill inte ha sin altan skuggad av stort träd eller att trädet skall bli alltför yvigt. Vi har därför bestämt att vi skall skaffa ett träd som inte blir mer än 3-5 m högt och inte yvigt. Har tittat i plantskolekataloger men "ser inte träden för skogen" så att säga. Hoppas någon mer erfaren med trädgårdar kan ge tips på lättskött vackert 3-5 m högt träd för zon 4.
          JS
           
          Citera
          Heddas matte
          Inlägg 24-02-2005, 16:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 696



          Mitt tips är Apel (Malus), finns i flera olika modeller och namnsorter, rosenapel purpurapel etc. De är snygga, blommar och kräver ingen särskild beskäring.


          --------------------
          ***************
          Mälaröarna, zon 2
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 24-02-2005, 17:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, en prydnadsapel skulle kunna passa i storlek. De varierar lite i bredd och höjd men 5 meter hög och lika bred är vanligt som storlek efter ca 20 år. Sök på malus eller prydnadsapel i inläggen här, det finns rätt mycket skrivet och bilder inlagda.

          Rosenhagtorn kan du också titta på, det är ett mindre prydligt prydnadsträd med illröda rosenliknande små blommor och höstbär.

          Träd med vackra stammar och mindre storlekar är glanskörsbär (illröd stam, växer normalsnabbt), kopparlönn (växer mycket sakta), näverhägg/gulbarkig hägg (växer snabbt). Alla finns på bild i trädavdelningen om du använder sökfunktionen.


          --------------------
           
          Citera
          nypan
          Inlägg 24-02-2005, 18:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          29-04-2004
          Medlem nr: 3 450



          ...eller kanske en mindre läcker rönn...för sidensvansarna? Gråpäron, nordens olivträd blir kanske inte heller så högt och definitivt är det vackert. sök så finner du...nypan
           
          Citera
          nypan
          Inlägg 24-02-2005, 18:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem sedan:
          29-04-2004
          Medlem nr: 3 450



          ...sorry, menade visst silverpäron/nypan
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 24-02-2005, 18:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Häggmispel.
          Antingen att du stammar upp den själv från en buskplanta eller att du väntar på att e-plantas trädversion (Amelanchier laevis 'Höstfackla' E - en frösådd trädform av kopparhäggmispel )kommer ut på marknaden. Undvik ympade. Väldigt vacker vår och höst. Växtsättet är som någon här på forumet liknade den vid ett träd på den afrikanska savannen.


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 24-02-2005, 18:44
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Cilla @ 24-02-2005, 17:16)
          Träd med vackra stammar och mindre storlekar är glanskörsbär (illröd stam, växer normalsnabbt), kopparlönn (växer mycket sakta), näverhägg/gulbarkig hägg (växer snabbt). Alla finns på bild i trädavdelningen om du använder sökfunktionen.

          Näverhäggen är väl knappast lämplig att föreslå om dom önskar ett litet träd på 3 - 5 meter. Den blir ju uppåt 10 meter hög... och fort dessutom.
          Här är en länk till en sida med buskar/träd över tre meter: Länk
          Välkommen hit till forumet förresten, svanqvistj! Hoppas du ska trivas.smile.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 24-02-2005, 20:11
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja det har du rätt i Betty, näverhäggen blir högre! Glömde det i drömmarna om vackra stammar...


          --------------------
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-02-2005, 12:04
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Än en gång min favorit då smile.gif (Rönnsumak) Obs! skjuter rotskott men de tar jag bara med gräsklipparen, kanske inte så smidigt om den sprider sig in till grannen men håll med om att den är fin (lite skryt igen) laugh.gif laugh.gif



          Och här är en sån apel som Cilla tipsade om



          Annars så är jag själv sugen på nåt sånt där körsbärsträd med vacker bark men jag vet inte storleken på dem.


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 25-02-2005, 12:12
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (fruberglund @ 25-02-2005, 12:04)
          Annars så är jag själv sugen på nåt sånt där körsbärsträd med vacker bark men jag vet inte storleken på dem.

          Några körsbärsträd:
          PRUNUS HYB. 'ACCOLADE' VÅRKÖRSBÄR apr-maj rosa 3-5 m, zon I-IV
          PRUNUS KURILENSIS 'BRILLIANT' KURILERKÖRSBÄR apr-maj rosa 2-4 m, zon I-IV
          PRUNUS KURILENSIS 'RUBY' KURILERKÖRSBÄR apr-maj rosa 2,5-4 m, zon I-IV
          PRUNUS SARGENTII ROSENSKY BERGKÖRSBÄR maj rosa 6-10 m, zon I-IV PRUNUS SERR. 'AMANOGAWA' PELARKÖRSBÄR maj rosa fylld 3-5 m, zon I-III
          PRUNUS SERR. 'AMANOGAWA' PELARKÖRSBÄR maj rosa fylld 3-5 m, zon I-III SOLITÄR
          PRUNUS SERR. 'KANZAN' JAPANSKT KÖRSBÄR maj rosa fylld 7-9 m, zon I-III
          PRUNUS SERR. 'KANZAN' JAPANSK KÖRSBÄR maj rosa fylld 7-9 m, zon I-III


          Din Rönnsumak är jättevacker, förstår att du är stolt över den. wub.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 25-02-2005, 16:16
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Glanskörsbär heter Prunus serrula och har en magiskt vacker stam som man inte går förbi utan att titta en gång till. Lite högre än 5 meter blir det nog dock, kanske 6 m.



          Mer om detta på http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...748e18a934dd4f9


          --------------------
           
          Citera
          fruberglund
          Inlägg 25-02-2005, 17:10
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem sedan:
          04-08-2004
          Medlem nr: 4 227



          Ja, det var den jag menade Cilla men jag har för mig att den inte går ända upp till zon 4 som jag bor i sad.gif


          --------------------
          Hälsningar, fru Berglund

          "Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"


          Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
           
          Citera
          Evin
          Inlägg 25-02-2005, 22:58
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem sedan:
          01-02-2004
          Medlem nr: 2 753



          Hur hög blir en frilands hibiskus, uppstammad?

          /E
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 26-02-2005, 13:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Gullregn är ju också ett vackert litet träd!:wub:

          Vad gäller att väga träds olika egenskaper mot varandra så skulle jag tänka på var jag rör mig i förhållande till trädet. Om jag kommer att se trädet på långt håll i första hand, då är färg och form på kronan viktig. Kommer jag att se det på nära håll då är bark och doft viktig. Vill jag kunna sitta under det då är det viktigt att det ger en angenäm skugga och att den inte släpper en massa skräp ner i kaffekoppen. Är det ett träd som syns inifrån från min sittplats vid fönstret så vill jag ha något som är vackert de tider på året när man inte är ute så mycket (vår, höst, vinter).


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 09:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon