Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mossa i gräset!, Bara mossa...
          giant
          Inlägg 31-03-2005, 08:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          31-03-2005
          Medlem nr: 5 266



          Hej!
          Jag har ett problem, precis köpt hus och gräsmattan är på vissa ställen täckt med bara mossa inte ett grässtrå i närhet!

          vad ska jag göra?
          Har provat att räffsa men det blir bara jord kvar.

          Någon som har tips, eller måste jag lägga ny gräsmatta?

          [B]
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 31-03-2005, 09:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Hej!

          Skrev ett inlägg om hur JAG tänker göra för ett tag sedan. Förslag:

          1. Vattna eller strö ut järnsulfat på mossan. Efter ett kort tag dör den och svartnar - ser hemskt ut.

          2. Kör med vertikalskärare och räfsa upp all den döda mossan. Det ser kalt ut, men gräset brukar komma upp bara det får en chans. Kör man bort mossan utan att först ha dödat den, riskerar man bara att sprida den ännu mer!

          3. Så gräsfrön och gödsla med naturgödsel - då orkar gräset kämpa mot mossan.

          Kakaduan
           
          Citera
          giant
          Inlägg 04-04-2005, 06:44
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          31-03-2005
          Medlem nr: 5 266



          Tack för tipset!
          Men när kan man börja med detta..är det för tidigt att ta bort mossan nu eller ska jag vänta några veckor till?
           
          Citera
          tommyb
          Inlägg 04-04-2005, 14:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          04-04-2005
          Medlem nr: 5 312



          Har också massor med mossa i gräsmattan, och funderar på olika metoder att bli av med den

          Är en mossrivare (elektrisk) ingen bra ide? Dvs sprider den mossan (sporer?) i gräsmattan när man river upp densamma, och har motsatt effekt på längre sikt?

          Tommy
           
          Citera
          bergslagen
          Inlägg 04-04-2005, 14:20
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          03-02-2005
          Medlem nr: 4 951



          Ska det inte vara en del kalk också,mossa gillar inte kalk men det gör gräset.
          Enkelt att stö ut en dag det är mulet och helst regnar el. snöar.

          M
           
          Citera
          uno
          Inlägg 04-04-2005, 15:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          Enligt trädgårdmästare är kalkning av mossiga gräsmattor en onödig kostnad men ger bra inkomst för kalksäljarna.
          Gödning av gräset så att det tar överhand över mossan är vad som rek.
          Att få en gräsyta, som stor del av dagen befinner sig i skugga, mossfri är troligen svårt att uppnå.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          Lajo
          Inlägg 04-04-2005, 16:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          03-11-2003
          Medlem nr: 2 514



          Alla mossor är inte kalkskyende så kalkning ger ingen garanti att bli av med mossa. Tvärtom kan vissa sorter trivas ännu bättre. Mossa sprider sig med sporer och avlägare dvs alla bitar av mossan kan i princip växa vidare.
          /LJ
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 05-04-2005, 07:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Dessutom är det så att mossan kommer långt tidigare än gräset på våren = just nu syns bara mossa!

          Vänta lite så kommer gräset. Och precis som Uno säger, gödsla gräset så tar det överhanden.

          På speciellt ett ställe får jag mycket mossa i min gräsmatta. Nära tallar och ganska mycket skugga nära en mur.
          Istället för att knäcka mig på mossan har jag accepterat läget. Jag har planterat buskar och planterat en och annan starkväxande marktäckande växt. Inte ens brytt mig om att ta bort "mossmattan". De sköter i detta fallet Rosenplistern om! (Detta är alltså inte mitt i gräsmattan, utan utkanten.)


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 05-04-2005, 08:09
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Jag har använt vertikalskärare istället för mossrivare. Precis lika bra och skär ner i gräsmattan så att den får luft dessutom.

          Att man riskerar spridning genom "rivningen" är nog sant - det är därför man först skall döda mossan med järnsulfat eller produkt som innehåller det. Då finns det liksom inget levande att sprida.

          Det är inte för tidigt att köra igång, men det hänger inte på datum utan på om snön gått bort. Jag tänker köra igång när all snö är borta och mossan är torrare än den är nu. Marken får inte vara frusen heller.

          Kakaduan
           
          Citera
          giant
          Inlägg 05-04-2005, 11:06
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          31-03-2005
          Medlem nr: 5 266



          ok..tack för alla tips!
          Min gräsmatta har så mycket mossa att jag sjunker ner med skorna när jag går på den det är som i skogen nästan.
          Men jag ska ge det en chans anners så får jag kanske så om gräsmattan helt.

          Var får man tag på järnsulfat har varit och kollat i ett par växthus men hittar ingen?

          /Giant
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 05-04-2005, 15:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Jag har köpt genom en sådan där firma som levererar jord och gödsel. Vet inte var du bor, men jag bor i Stockholmstrakten och har goda erfarenheter av Bröderna Palmér i Järna (om man nu får göra reklam så här).
          Det finns också säckar med produkter som innehåller en del sådant, men om det är lika bra vet jag inte.

          Kakaduan
           
          Citera
          jbackman
          Inlägg 06-04-2005, 15:35
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          02-03-2005
          Medlem nr: 5 095



          Järnsulfat är en lika dålig idé som kalk... mossan dör... men bara på toppen. Under det svarta mår den lika bra som tidigare.

          Det enda som hjälper är att kvävegödlsa gräsmattan eller plantera något annat.

          Själv tycker jag om mossan. Den är mjuk att gå på och grön på vintern. På sommaren växer gräset förbi om man gödslar ordentligt (med något ekologiskt alternativ givetvis tongue.gif ).
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 12-04-2005, 09:23
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Så "Järnsulfat är en lika dålig idé som kalk..."???

          1. UTAN järnsulfat = mossrivaren river loss en massa levande mossa. Varje liten levande mossbit sprider sporer och fungerar som en liten stickling. Förutom det som finns under jord sprids alltså levande delar.

          2. MED järnsulfat = mossrivaren river loss en massa död mossa. Inga levande växtdelar kan fungera som sticklingar och öka antalet plantor. Sporerna bör också vara döda. Kvar finns det som är under jord. Inget nytt.

          Jag vet vilket jag väljer och jag tycker inte alls att det är någon dålig idé. Istället för befintliga plantor, sporspridning och sticklingar, har man kvar bara det befintliga under jord. Gödslar man ordentligt gynnar man gräset som då får en chans att komma ikapp.

          Kakaduan
           
          Citera
          Rasmus_hatar_mos...
          Inlägg 08-04-2007, 15:56
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          08-04-2007
          Medlem nr: 9 672



          WOW strålande tråd, skulle gjort lite research före man skrev sitt första inlägg. När kan man riva bort mossa och så gräs? Ser inte att en liten el mossrivare skulle klara min matta! Tror den kommer fatta eld och brinna up helt enkelt. Har tittat på en Black and Decker men nu får jag nog åka till Plantagen eller liknande och lära mej mera om trädgård. Min klippare stannade fyra gånger under året först klippning av mattan, fylld med mossa. 2.5hk pallar inte Bålsta's muterade mossor helt enkelt! bravo.gif
           
          Citera
          renate
          Inlägg 09-04-2007, 21:11
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          CITAT (Rasmus_hatar_mossa @ 08-04-2007, 16:56) *
          WOW strålande tråd, skulle gjort lite research före man skrev sitt första inlägg. När kan man riva bort mossa och så gräs? Ser inte att en liten el mossrivare skulle klara min matta! Tror den kommer fatta eld och brinna up helt enkelt. Har tittat på en Black and Decker men nu får jag nog åka till Plantagen eller liknande och lära mej mera om trädgård. Min klippare stannade fyra gånger under året först klippning av mattan, fylld med mossa. 2.5hk pallar inte Bålsta's muterade mossor helt enkelt! bravo.gif

          Hmm, om du nu måste riva mossa så finns det bra mossrivare att hyra,tex landmännen eller vissa bensinstationer som säljer gräsklippare.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 15:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon