Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
> Fikon-härdighet
Merlin
Inlägg 13-02-2007, 22:26
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 1 046
Medlem nr: 6 984

Funderar på att skaffa ett fikonträd. Jag vet att bornholmsfikon är relativt härdiga och ger frukt men finns det andra härdiga sorter? unsure.gif
Jag har växthus för övervintring. Det är väl så om man frösår fikon från "köpefikon" från affären ger dom aldrig frukt i Sverige? Behöver dom inte en viss sorts insekt för pollinering wacko.gif wacko.gif ???

--------------------
Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
Henry Miller (1891-1980)

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 13-02-2007, 22:35
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

Brown Turkey är ju även en härdig sort men dock även är dom rekommenderats att ha på en söder sida i zon 1 . även så är andra sorter härdiga men köper man
bornholmsfikon eller Brown Turkey så vet man att den klara sig , det som är problem med fikon är för fuktiga vintrar och barmark och kalla somrar , och det gör att fikonet fryser ner vid -10c om det följs med frysande regn eller blötmark och barmark . har man då relativt torr mark under vintern kommer det nya rotskott som brukar tåla ca -15c -20c om det är torrt och på söder . sen finns det alltid sago historier om fikon som klarat sig i zon 3-4 med allt där till .
men få frukt och om den ska må som bäst ska man köpa en härdig sort och ha den torrt och på söder i zon 1 (2) . jag har en okänd sort som jag testar på friland utan skydd och den ser inte mycket ut för världen , stammen är hård men jag vet inte och det är inte den bästa vintern heller , fast den har/är mild så är/har det varigt isigt/regnigt/fuktigt/upp och ner i temperaturen/tunt med snö m.m.

angående med pollinering så dom som säljs fixar det själv ( för det mesta ), dom i naturen gör inte det dom måste ha insekter och dom kärnor/frön man tar från frukter är oftast icke själv pollinerade

http://www.drakenius.se/Fikon.asp

http://www.floridata.com/ref/f/ficus_c.cfm
här kan du läsa en del jag har usda z6b-z7a dom säger på sidan den går att odla upp till 5 ( usda z1 kall usda z11 frostfri )

en annan sida
http://davesgarden.com/pf/go/56748/index.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fikon
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Fig
och vad dom menar är att rötterna klara sig oftast om marken är torr , då troget till våren kommer där rotskott och den funkar som perenn , annars får man använda sig av vinterskydd (regnskydd bör man alltid ge ) . i zon 1 på söder kan den klara sig utan skydd det växer ju som sagt fina fikon i södra Sverige .

Citera
kerstin z5-6
Inlägg 13-02-2007, 22:37
Länk hit: #3

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

Håller också på köpesplanta -de är ju självpollinerande -går fint inne på vintern hos mej

--------------------
Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
(Cicero)

Citera
Piccante
Inlägg 13-02-2007, 23:03
Länk hit: #4

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

Fikonexperterna har redan sagt sitt men köpefikon är självfertila och pollineras aldrig av insekter. Hade de behövt insektspollinering hade de aldrig gått att odla utanför tropikerna för steklarna av familjen Agaonidae som pollinerar fikon, flyttar inte på sig.

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
Anders Roslagen
Inlägg 13-02-2007, 23:41
Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 23:03)
Fikonexperterna har redan sagt sitt men köpefikon är självfertila och pollineras aldrig av insekter. Hade de behövt insektspollinering hade de aldrig gått att odla utanför tropikerna för steklarna av familjen Agaonidae som pollinerar fikon, flyttar inte på sig.

Men är det fel det som jag läst på flera ställen, att de odlade är partenokarpa, alltså bildar frukter u t a n pollinering. De kan bara förökas med sticklingar.

Citera
kerstin z5-6
Inlägg 14-02-2007, 12:09
Länk hit: #6

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

Nej det är nog det vi menar - de bildar frukt av sig själva smile.gif

--------------------
Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
(Cicero)

Citera
Merlin
Inlägg 15-02-2007, 19:21
Länk hit: #7

Medlem

Ööööh om jag förstår rätt (rättar mig är ni snälla tongue.gif ) så är köpefikon självbefruktande men går bara att föröka genom sticklingar? blink.gif
Då får alltså ett frösådd köpefikonträd inga frukter? wacko.gif
Tack alla framförallt flaxss för alla svar + länkarna wub.gif Er hjälp är ovärderlig smile.gif
Kerstin har du ditt räd inomhus eller i växthuset på vintern?
Är Bornholm och Brown Turkey dom enda fikonsorter härdiga i zon 1(2)?
Jag bor i zon 3-4 men har tänkt mig att ställa fikonet i kallväxthuset på sommaren och kanske inomhus svalt på vintern.

--------------------
Henry Miller (1891-1980)

Citera
Piccante
Inlägg 15-02-2007, 19:27
Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Merlin @ 15-02-2007, 19:21)
.../Då får alltså ett frösådd köpefikonträd inga frukter?  :wacko:
/.....

Jag är inte helt säker här ska jag erkänna men jag är skeptisk till att de ens gror unsure.gif Eftersom köpefikon är partenokarpa så behöver inte fröna bli "livsdugliga" så att säga. De kan bli sterila. Det är nog anledningen till att de förökas med sticklingar för skulle man kunna fröså dem så ser jag ingen anledning till att de inte skulle få frukt?

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 15-02-2007, 20:05
Länk hit: #9

Medlem

1. tar man frön från fikon som man köper på konsum/mat affärer så blir det inga frukter

2. tar man stickling från en planta som kommer från en konsum fikon så blir det inga frukter

3.tar man fröer eller sticklingar från ett vilt fikon blir det inga frukter

4.köper man ett fikon från en plantskola blir det frukter lika dant tar man sticklingar från denna planta blir det frukter

är frukterna sterila blir det inget alls , rättamig oom jag har fel är inte heller så säker

Citera
Piccante
Inlägg 15-02-2007, 21:04
Länk hit: #10

Medlem

CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 20:05)
1. tar man frön från fikon som man köper på konsum/mat affärer så blir det inga frukter

2. tar man stickling från en planta som kommer från en konsum fikon så blir det inga frukter

4.köper man ett fikon från en plantskola blir det frukter lika dant tar man sticklingar från denna planta blir det frukter

är frukterna sterila blir det inget alls , rättamig oom jag har fel är inte heller så  säker

Nu verkar det nästan omöjligt att föröka fikon ohmy.gif skulle varje fikonplanta vara resultatet av någon gudomlig skapelse eller? laugh.gif

1. Håller med för fröna gror inte.

2. Jo men det måste väl gå. Tar man en stickling från en fikonplanta så är ju den identisk med moderplantan och borde kunna ge frukt.

3. Jo förutsatt att man bor i tropikerna där fikonstekeln finns, för vilda fikon måste korspollineras. Däremot är det dödsdömt försök att odla vilda fikon här i landet.

4. Där säger du emot punkt 2? unsure.gif

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 15-02-2007, 21:29
Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Leocarpus @ 15-02-2007, 21:04)
CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 20:05)

är frukterna sterila blir det inget alls , rättamig oom jag har fel är inte heller så  säker

Nu verkar det nästan omöjligt att föröka fikon ohmy.gif skulle varje fikonplanta vara resultatet av någon gudomlig skapelse eller? laugh.gif

1. Håller med för fröna gror inte.

2. Jo men det måste väl gå. Tar man en stickling från en fikonplanta så är ju den identisk med moderplantan och borde kunna ge frukt.

3. Jo förutsatt att man bor i tropikerna där fikonstekeln finns, för vilda fikon måste korspollineras. Däremot är det dödsdömt försök att odla vilda fikon här i landet.

4. Där säger du emot punkt 2? unsure.gif

det är svårt att förklara wub.gif

men dom du köper på plantskolor fixar det själva utan insekter , så därför blir fröna samma och stickling som morderplantan .

och 3 ja det går inte odla i sverige vi har inte insekten det är helt rätt

går du in till konsum och köper en fikon och sår fröna så kommer dom fröna av en planta som behöver en insekt som vi inte har i sverige , lika dant tar du en stickling av den samma planta behöver den också en insekt men tar du en stickling av en som fixar det själv kommer även denna stickling fixa det själv .

( sen vet jag inte om alla frukter i affären kommer från sånna som behöver insekter )

unsure.gif

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 15-02-2007, 21:38
Länk hit: #12

Medlem

men det beror ju även på vilken sort av frukt du köper i mat butiken

om plantan senare bär frukt
några behöver insekter som stora och några klara det själva och andra gro inte alls i fröna
så 3sorters av frukter och 2sorters fikon där det bara blir frukt ett av dom när man bor i norden .

Citera
Merlin
Inlägg 15-02-2007, 21:39
Länk hit: #13

Medlem

aha nu förstår jag smile.gif ja då blir det väl att köpa ett på handelsträdgården då smile.gif

--------------------
Henry Miller (1891-1980)

Citera
Piccante
Inlägg 15-02-2007, 21:47
Länk hit: #14

Medlem

CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 21:29)
( sen vet jag inte om alla frukter i affären kommer från sånna som behöver insekter )

unsure.gif

Det är det de inte gör. De fikon vi köper torkade eller färska och käkar kommer oftast från Turkiet eller något annat land runt medelhavet och de odlar bara fikon som är partenokarpa, d.v.s ovariet "äggcellen" utvecklas till frön utan befruktning, men partenokarpa frukter brukar få sterila frön i regel. De utvecklas egentligen inga frön utan det är väl mest ett fröskal bara men inte mycket till innehåll. Fikonsteklar lever vad jag minns bara i tropiska/ subtropiska områden så fikon som kräver pollination är svåra att odla utanför tropikerna.

Men det finns nog några sorter som är självfertila, men jag tror inte att de odlas för att ätas unsure.gif utan de lever bara i det vilda och kanske kan odlas som prydnadsväxter.

Nu blir detta väldigt rörigt märker jag wacko.gif men fikonsläktet har mycket speciell pollination och det förekommer variation inom släktet med. Det är ett väldigt spännande område att studera.

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 15-02-2007, 21:48
Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Anders Roslagen @ 13-02-2007, 23:41)

Men är det fel det som jag läst på flera ställen, att de odlade är partenokarpa, alltså bildar frukter u t a n pollinering. De kan bara förökas med sticklingar.

alla frukter är inte så
1. frukt med frön som senare blir en planta som behöver insekter för att får frukt
2.frukt med frön som där det inte gror ingen planta ingen frukt eller hur det nu funkar
3.frukt med frön som blir en planta som fixar frukter själva utan insekter

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 15-02-2007, 21:50
Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Leocarpus @ 15-02-2007, 21:47)
CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 21:29)

unsure.gif

Det är det de inte gör. De fikon vi köper torkade eller färska och käkar kommer oftast från Turkiet eller något annat land runt medelhavet och de odlar bara fikon som är partenokarpa, d.v.s ovariet "äggcellen" utvecklas till frön utan befruktning, men partenokarpa frukter brukar få sterila frön i regel. De utvecklas egentligen inga frön utan det är väl mest ett fröskal bara men inte mycket till innehåll. Fikonsteklar lever vad jag minns bara i tropiska/ subtropiska områden så fikon som kräver pollination är svåra att odla utanför tropikerna.

Men det finns nog några sorter som är självfertila, men jag tror inte att de odlas för att ätas unsure.gif utan de lever bara i det vilda och kanske kan odlas som prydnadsväxter.

Nu blir detta väldigt rörigt märker jag wacko.gif men fikonsläktet har mycket speciell pollination och det förekommer variation inom släktet med. Det är ett väldigt spännande område att studera.

det finns olika i mat butikerna men det är rätt som du säger , jag skrev nu innan om dom 3 frukterna .

wub.gif

Citera
Alexander-VG-zon...
Inlägg 15-02-2007, 21:50
Länk hit: #17

Medlem

CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 21:48)

alla frukter är inte så
1. frukt med frön som senare blir en planta som behöver insekter för att får frukt
2.frukt med frön som där det inte gror ingen planta ingen frukt eller hur det nu funkar

här skrev jag det , men då är det säkrare att köpa en från en plantskola så får man frukt

2är partenokarpa

och det finns olika i mat butiker då dock kan det vara sällsynt

Citera
Piccante
Inlägg 15-02-2007, 22:56
Länk hit: #18

Medlem

CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 21:50)
CITAT (flaxss @ 15-02-2007, 21:48)

alla frukter är inte så

här skrev jag det , men då är det säkrare att köpa en från en plantskola så får man frukt

2är partenokarpa

och det finns olika i mat butiker då dock kan det vara sällsynt

Jag tror vi har rett ut alla varianter av fikon nu och det blev nog rätt till slut, och alla är överens smile.gif

Sen har vi bananer, där finns oxå partenokarpa sorter som ställer till det och de som går att föröka från frö tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Nä, retas bara wub.gif

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2021, 20:25

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon