Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Färg på körsbärsblommor?, Körsbärsträd
          Rosa Alba
          Inlägg 04-04-2007, 08:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem sedan:
          04-04-2007
          Medlem nr: 9 625



          Det här låter som ett riktigt i-landsproblem. Men jag skulle faktiskt gärna vilja veta vad för färg blommorna får på det körsbärsträd jag tänkt köpa. När jag går till plantagen och tittar efter körsbärsträd så står det ju bara om hur bären blir. Jag är ute efter ett träd med rosa blommor, för det är så vackert med rosa körsbärsblommor. Jag vet inte riktigt hur jag vill att frukten ska vara, men nån sort som man kan använda i pajer och funkar bra att äta som den är också... Helst ganska röda bär.

          Jösses vilka jobbiga krav jag ställer. Tänkte att det kanske finns nån expert därute som vet vad jag borde söka efter. Vi har för övrigt väldigt krånglig jord i trädgården, riktigt stenhård lerjord. Är det nått jag borde tänka på just när jag väljer körsbärsträd i med det?

          Väldigt tacksam om nån ger mig som amatör några goda råd rolleyes.gif

          /Camilla (Stockholm)
           
          Citera
          Ophelia
          Inlägg 05-04-2007, 15:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          Riktig stenhård lerjord ska nog ta och förbättras först även om en del surkörsbär har en ganska låga krav på jorden. Ta och gräv en rejält bred grop där du ska plantera och förbättra jorden med lite av din befintliga jord och trevlig kompost samt planteringsjord för att öka mullstrukturen. Lerjorden är förvisso näringsrik och håller vatten bra men den tar lång tid på sig att värmas upp på våren. Aldrig fel att förbättra så mycket man kan när man ska plantera.

          Det där med rosa körsbärsblommor på ätkörsbär här i Sverige ska jag erkänna att jag aldrig sett. Förvisso finns det Prunussorter med rosa blommor men det har då handlat om prydnadskörsbär. De bär som kanske framkommer på någon sort är nog inte giftiga men inte tror jag de är någon höjdare att äta. Jag undrar om du möjligtvis sett fina bilder från japanska körsbärsträd och förväxlat dem med våra ätkörsbär?

          Körsbär är röda, från ganska klarröda till nästintill svartröda men däremot kan fruktköttet variera. Det är bland biggaråer du kan hitta frukter som har andra färger som gula och gulröda. De körsbärsträd/buskar jag vet har vita blommor någon kanske har mer anstrykning till svagt rosa men inget som jag kan påstå väckt mitt intresse.

          Smaken är som bekant som baken...den är ju delad och vissa gillar körsbär med mer syra än andra. Ta och läs lite om olika körsbärssorter, de brukar stå hur de smakar och om de är mer eller mindre syrliga.

          Redigerat av Ophelia: 05-04-2007, 15:59
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 12:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon