Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Problem med vädringsfönster, Juliana Sunseeker från Willab
          Strixx
          Inlägg 12-04-2007, 19:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Hej,

          Köpte mitt växthus förra året från Willab. Men jag har ett jätteproblem med mina vädringsfönster. Dom öppnas automatisk, men varje gång det blåser minsta lilla när dom är öppna så flyttar fönstert på sig, uppe din infästningen. I och med detta kan dom inte stängas ordrentligt sen. Karmen tar nämligen i på en sidan, och man får klättra upp och skjuta rätt dom.

          Någon som upplevt samma problem, och kanske kommit på en lösning?
           
          Citera
          Jonas70
          Inlägg 13-04-2007, 10:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem sedan:
          12-09-2006
          Medlem nr: 8 580



          Jag fick mina vädringsfönster med posten igår, så jag har ännu inte hunnit montera dem, men är naturligtvis intresserad pch få reda på om där är några problem.


          --------------------
          Jonas

          Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 13-04-2007, 10:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          21-04-2006
          Medlem nr: 7 472



          Har du ringt och pratat med Willab?
          Det kan ju inte vara rätt att man ska göra så...vad är det för växthus du har?


          --------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Strixx
          Inlägg 13-04-2007, 19:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Här är växthuset:
          JULIANA SUNSEEKER PLUS 10,0 M² - 6 MM ISOLERPLAST

          Har precis kommit in efter att varit ute och rättat till tre av fyra vädringsfönster som flyttat sig. Idag har det blåst 3 m/s.... Jag har trippel kollat att det är rätt monterar, och det är det. Går liksom bara sätta dom på ett sätt.

          Får väl ta och ringa Willab. Dom var väldigt hjälpsamma när det kom till mina problem med deras bevattningssystem, som jag sett att fler på forumet haft problem med. Som jag i och för sig inte fått riktigt rätt på ännu. Eller vi får se denna säsong. Förra fungerade det lite si och så.. Men det är en annan historia.
           
          Citera
          Kamilla z 7
          Inlägg 14-04-2007, 13:06
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          21-04-2006
          Medlem nr: 7 472



          Ja,ring till Willab -absolut
          vädringsluckorna ska funka utan problem tycker jag!
          Min kompis hade ett sådant växthus och hon hade inga problem med vädringsluckorna...


          --------------------
          "Skaffa dig en trädgård och du får evig Lycka"
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 17-04-2007, 10:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem sedan:
          28-09-2004
          Medlem nr: 4 545



          Jag har mitt för 4:de året nu och har aldrig haft några problem med att fönstren flyttar sig. Möjligen kan de behöva justeras lite efter vinterns härjningar (sättningar i marken osv), men sedan fungerar de jättebra


          --------------------
          Marianne, zon 3

          När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
           
          Citera
          Jonas70
          Inlägg 17-04-2007, 14:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem sedan:
          12-09-2006
          Medlem nr: 8 580



          Jag började montera mina igårkväll, och hamnade genast i problem thumbdown.gif
          Jag har ju inte tummen mitt i hand, men jag fick ändå klura en del :q:
          Till slut lyckades jag få den monterad och det öppnade sig fint, men på kvällen stängdes det inte helt. Jag var ute lite med ficklampan igårkväll och upptäckte kanske problemet, men eftersom det var mörkt så får justeringen vänta tills jag kommer hem från jobbet idag.


          --------------------
          Jonas

          Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Strixx
          Inlägg 19-04-2007, 17:37
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Hur gick det?

          Var det samma fel som jag har? Att dom flyttat sig i infästningen 5mm i sidledes. Sedan tar fönsterkarmen i karmen i växthuset.

          Jag har fortfarande inte ringt dom...
           
          Citera
          Gurkan
          Inlägg 19-04-2007, 18:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 722



          Kan du inte fixera dem på nåt sätt ?

          Jag vet inte hur gångjärnen eller profilerna ser ut men det måste ju gå att borra ett litet hål och sätta i en skruv, nypa till profilen med en tång, droppa på en droppe superlim eller vad som nu kan passa omständigheterna ... går garanterat snabbare än att göra en reklamation och vänta på att få utbytesprylar. sleep.gif


          --------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se
           
          Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 19-04-2007, 19:00
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem sedan:
          14-08-2003
          Medlem nr: 2 101



          Det kan bli problem med stängning OM man har öppnare med (1) fjäder. Den dubbla orkar hålla igen när det blåser. Detta borde Willab informera om men gör det inte trots att luckorna är så stora.

          Personligen tycker jag Willab spårat ur totalt.

          Jag skulle köpa ett växthus i veckan och fick som enda rabatt en urdålig dropbevattning som jag inte vill ha. Den är ju värd över 500 sek påstod han. Jasså sa jag, då kan jag få 500 sek i rabatt på sockeln i stället. Men det gick inte, just nu har vi den rabatten.

          Ibland ingår lucköppnare, ibland alltid 4:a luckor, ibland 20 cm högre höjd, ibland hela sockeln. Dessa saker känns bra som rabatt men inte oanvändbara prylar. Droppvattna tomater SUCK! Bara en idiot kan komma på något sådant.

          Jag har nu efter dessa besök i Bromma insett att man kan handla billigare och bättre på andra ställen, de säljer precis samma växthus och har också fraktfritt.
           
          Citera
          Jonas70
          Inlägg 20-04-2007, 07:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem sedan:
          12-09-2006
          Medlem nr: 8 580



          CITAT (MRLINDELL @ 19-04-2007, 20:00) *
          Det kan bli problem med stängning OM man har öppnare med (1) fjäder. Den dubbla orkar hålla igen när det blåser. Detta borde Willab informera om men gör det inte trots att luckorna är så stora.

          Personligen tycker jag Willab spårat ur totalt.

          Jag skulle köpa ett växthus i veckan och fick som enda rabatt en urdålig dropbevattning som jag inte vill ha. Den är ju värd över 500 sek påstod han. Jasså sa jag, då kan jag få 500 sek i rabatt på sockeln i stället. Men det gick inte, just nu har vi den rabatten.

          Ibland ingår lucköppnare, ibland alltid 4:a luckor, ibland 20 cm högre höjd, ibland hela sockeln. Dessa saker känns bra som rabatt men inte oanvändbara prylar. Droppvattna tomater SUCK! Bara en idiot kan komma på något sådant.

          Jag har nu efter dessa besök i Bromma insett att man kan handla billigare och bättre på andra ställen, de säljer precis samma växthus och har också fraktfritt.


          Tycker inte din kritik riktigt har någon grund. Jag tycker inte man kan klaga på en leverantör beroende på vad de lämnar i rabatt eller ej, utan du bör väl istället titta på vad produkten (växthuset) har för kvalitet.
          Just nu har de inte så mycket rabatt (utan bara en värdelös automatbevattning) men det beror ju på att just nu är det säsong och de får ju sålt stora volymer utan att lämna rabatter, medans det på hösten/vintern går ner i volymer och då lämnar de mer i rabatt för att hålla uppe sina volymer. Simpel affärslogik, eller?


          --------------------
          Jonas

          Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          kollba
          Inlägg 20-04-2007, 14:23
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem sedan:
          25-10-2006
          Medlem nr: 8 755



          CITAT (Jonas70 @ 20-04-2007, 08:51) *
          TJust nu har de inte så mycket rabatt (utan bara en värdelös automatbevattning) men det beror ju på att just nu är det säsong och de får ju sålt stora volymer utan att lämna rabatter, medans det på hösten/vintern går ner i volymer och då lämnar de mer i rabatt för att hålla uppe sina volymer. Simpel affärslogik, eller?

          Ligger en hel del i det Jonas...
          Jag köpte mitt i december och fick förhöjningen (10% kostnad) på köpet...
           
          Citera
          Strixx
          Inlägg 20-04-2007, 16:16
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Jag har med dubbla fjädrar, och det är inte problem att stänga pga blåste, utan pga att fönstert flyttat sig när det varit öppet och det blåst.
          Jag har själv funderat på att sätta små stopp-skruvar som en sista nödlösning, men innan jag tar till sådana drastiska saker, ville jag veta om det finns enklare lösningar på problemet. Något som jag inte tänkt på.


          Lite "off topic" men jag måste fråga...
          Varför är det värdelöst med automatbevattning? Och hur vattnar ni era plantor istället?

          Nu vet jag inte vilken bevattning man får på köpet som ni skriver om. Men jag har deras Hydromat i mitt väthus, och även om det är väldigt struligt att få igång den, så känns det ändå enklare än att gå med vattenslang varje dag.

          Redigerat av Strixx: 20-04-2007, 16:18
           
          Citera
          Jonas70
          Inlägg 23-04-2007, 08:38
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem sedan:
          12-09-2006
          Medlem nr: 8 580



          CITAT (Strixx @ 20-04-2007, 17:16) *
          Jag har med dubbla fjädrar, och det är inte problem att stänga pga blåste, utan pga att fönstert flyttat sig när det varit öppet och det blåst.
          Jag har själv funderat på att sätta små stopp-skruvar som en sista nödlösning, men innan jag tar till sådana drastiska saker, ville jag veta om det finns enklare lösningar på problemet. Något som jag inte tänkt på.
          Lite "off topic" men jag måste fråga...
          Varför är det värdelöst med automatbevattning? Och hur vattnar ni era plantor istället?

          Nu vet jag inte vilken bevattning man får på köpet som ni skriver om. Men jag har deras Hydromat i mitt väthus, och även om det är väldigt struligt att få igång den, så känns det ändå enklare än att gå med vattenslang varje dag.


          Jag har ingen egen erfarenhet av deras automatbevattning, men jag har tidigare läst trådar om folk som haft jättesvårt att få de att fungera och vissa har överhuvudtaget aldrig fått dem att fundera. Men får man det att fungera så måste det ju vara smidigt, men om jag förstått det rätt så ger den väl samma mängd vatten oavsett om det är sol och 30 grader eller moldigt och 5 grader, eller?


          --------------------
          Jonas

          Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Strixx
          Inlägg 23-04-2007, 20:53
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 508



          Nej, den justerar sig efter värmen i växthuset. Det är en ventil på slangen som öppnar olika mycket till behållaren. Den biten har fungerade bra förra sommaren.
          Problemet jag hade var att det hela tiden kom luftbubblor i systemet, som fastnade i droppslangarna.
          Som jag förstår det måste matarslangen vara spikrak, och får inte ligga i vågor. Ska i år prova trä matarslangen i VP-rör som omöjliggör att den vågar sig. Får se hur det går.
          Även den automatiska gödningen i systemet fungerade jätte bra.
           
          Citera
          Marina Zon 3
          Inlägg 25-04-2007, 21:21
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          22-04-2007
          Medlem nr: 9 940



          Hej Strixx!
          Vi har just köpt och monterat ett Juliana sunseeker och till varje fönster var det med två svarta små "pluppar", ett till varje sida om fönstret. I dessa små pluppar skulle det sitta en liten skruv. När man skruvar in skruven utvidgas pluppen och låser fast sig i spåret som fönstren sitter i.
          Har du monterat detta och det ändå inte funkar låter tipset med en liten plåtskruv i spåret som en bra ide. Vi har ännu inte så länge haft några problem med våra öppnare, men de har å andra sidan bara varit monterade i två dygn.
          Hoppas det löser sig och lycka till!
          Maeina
           
          Citera
          Jonas70
          Inlägg 27-04-2007, 10:35
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem sedan:
          12-09-2006
          Medlem nr: 8 580



          CITAT (Marina Zon 3 @ 25-04-2007, 22:21) *
          Hej Strixx!
          Vi har just köpt och monterat ett Juliana sunseeker och till varje fönster var det med två svarta små "pluppar", ett till varje sida om fönstret. I dessa små pluppar skulle det sitta en liten skruv. När man skruvar in skruven utvidgas pluppen och låser fast sig i spåret som fönstren sitter i.
          Har du monterat detta och det ändå inte funkar låter tipset med en liten plåtskruv i spåret som en bra ide. Vi har ännu inte så länge haft några problem med våra öppnare, men de har å andra sidan bara varit monterade i två dygn.
          Hoppas det löser sig och lycka till!
          Maeina

          Jag köpte och monterade ett Juliana Sunseeker ifjol, och då fanns det inte med några sådana "pluppar", så det är kanske något nytt de börjat med på grund av ett problem de upptäckt. Någon som känner till något om det här?


          --------------------
          Jonas

          Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Monica E
          Inlägg 30-04-2007, 19:48
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem sedan:
          16-08-2006
          Medlem nr: 8 418



          Hej köpte ett likadant växthus fast mindre förra året och fick med automatiska öppnare ,min sambo monterade dom och han säger att man fick justera så att fönstren gick att stänga och skruva åt där,mycket pill men det har fungerat perfekt,vi ringde willab också och fick jättebra service på telefon om hur det skulle sitta.
           
          Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 01-05-2007, 20:10
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem sedan:
          14-08-2003
          Medlem nr: 2 101



          Det blev ett 10.5 kvm från Hobbydrivhus med 6 mm kanalplast och alla prylar ingick och det såg riktigt bra ut. Inga rabatter men ändå totalt sett bättre pris och jag kan hämta ut det själv i Stockholm. Jag ville få det fraktat till sommarstället på Väddö men ingen speditör hittar till Väddö trots GPS och navigatorer i bilarna (man vill inte). Väddö finns med på kartan över ställen som man fraktar till och det finns en prislapp som i praktiken blir det dubbla när fakturan kommer. Sedan kan man inte köra ända fram pga gigantiska lastbilar med släp. 3 stackars måttliga kollin som tas med en combi med bra skuff och takräcke skall inte kosta över 1.000 sek att frakta.
          Jag har ett litet från Willab växthus sedan tidigare och anser att att jag fått ett betydligt bättre gnisselfritt växthus den här gången med bättre passform överlag. Alla vanliga tillbehör passar bra och monteringsanvisningen är betydligt bättre nu. Dörrarna är t ex av bättre klass helt enkelt. Sedan får ni tycka vad ni vill om skrangliga Willab hus, jag har sågat dem i alla fall.
           
          Citera
          Marina Zon 3
          Inlägg 02-05-2007, 20:29
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          22-04-2007
          Medlem nr: 9 940



          Hej strixx!
          Nu har vårt vävthus stått monterat i 10 dagar och det har som tur är inte varit några större problem med att fönstren flyttar på sig, däremot har automatöppnarna krånglat lite. Dom vill gärna lossna lite och då stänger sig inte fönstren helt. Vi har försökt att lirka lite med dom men man får ju kolla varje kväll. Har i dag satt ut första tomat och gurk plantan! jag hoppas att dom klarar sig, men jag har sparat ett par inne ifall..... blush.gif
          Nu ska jag gå ut och natta mina små raringar (plantorna alltså)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-06-2024, 15:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon