Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gloriosa, äntligen har jag sett en bomma
          lissa
          Inlägg 27-06-2007, 00:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Bifogad fil  DSCN4608.JPG ( 36.81k ) Antal nedladdningar: 51
          Bifogad fil  DSCN4709.JPG ( 33.54k ) Antal nedladdningar: 33

          Bifogad fil  DSCN4715.JPG ( 36.09k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  DSCN4716.JPG ( 36.19k ) Antal nedladdningar: 38

          Bifogad fil  DSCN4734.JPG ( 45.92k ) Antal nedladdningar: 63
          Bifogad fil  DSCN4758.JPG ( 47.62k ) Antal nedladdningar: 49
          [Bifogad fil  DSCN4757.JPG ( 74.75k ) Antal nedladdningar: 42

          Jag är jätteglad och känner att jag måste få visa den. Jag har sökt i flera år, och i våras hittade jag den på Eurobulb..
          och nu har den alltså börjat blomma. Jag tror nästan inte att det är sant.
          Den delade inte på sig förräns den hade växt nästan 2 meter, med då helt plötsligt delade den sig och
          på bara ett par dagar fik den rätt många knoppar...Hoppas att den sitter mer än 1 dag, för då får jag kanske
          se flera samtidigt. Den påminner faktiskt lite om en tulpan på både bladen och knopparna..innan dom börjar
          öppna sig vill säga...hoppas ni tycker att den är lika fin som jag tycker att den är... yahoo.gif

          Redigerat av lissa: 27-06-2007, 21:20


          --------------------
           
          Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 27-06-2007, 07:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 72



          Jodå, jag håller med dig om att den är jättevacker yes.gif Grattis till den lyckade blommningen, nu är det bara hoppas på masssor av fler biggrin.gif
          Det brukar inte vara några svårigheter att få tag i Gloriosan, rotbitar brukar finnas att köpa under våren då de andra lökväxterna kommer till butikerna, men den är rätt dyr. /Helen


          --------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2007, 10:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          åhh så vacker den är ,, lycka till med den
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 27-06-2007, 21:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Tack för komplimangerna...Här är det svårt att hitta en Gloriosa, vi är flera som har letat i flera år och inte hittat. Enda sättet är om någon vill dela med sig av den dom ev. har.. När jag har varit hemma har det alltid varit för sent, för tidigt eller också har dom varit slutsålda....så som ni förstår är man extra glad när man lyckas. Idag kom en till, och jag tror att en tredje öppnar sig i övermorgon. Totalt har jag nog runt 10 knoppar, vågar av skrock inte räkna dom whist.gif
          Den nya har annan färg, mer åt hallon rött, och är inte öppnad till 100, men jag sätter in en bild ändå för färgens skull...
          Bifogad fil  DSCN4778.JPG ( 57.91k ) Antal nedladdningar: 36


          --------------------
           
          Citera
          bea
          Inlägg 27-06-2007, 21:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          20-08-2003
          Medlem nr: 2 171



          Vill bara säga WOOOOOAAAW och grattis - jättefin!
           
          Citera
          __Alex
          Inlägg 03-07-2007, 12:40
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          10-05-2006
          Medlem nr: 7 623



          Den var verkligen fin! Min har bara fått 2 blommor hittils.. Men jag köpte min knöl på plantagen, Bröderna Nelson har dom i sitt "Terazza"sortiment.
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 04-07-2007, 00:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Jag har som jag skrev skickat efter knölen från Eurobulb. Skickade efter rätt många men Gloriosan var bäst.
          Jag har i et annat forum läst att den får lika många blommor som centimeter lång knölen är, och det verkar stämma, för min var nog ca 15cm lång..
          Nu har jag upptäckt att när blomman börjar vissna så gör den det på samma sätt som den började blomma, och dessutom ändrar den färg. Dvs, sakta böjer sig bladen neråt och blir som en sjöstjärna, om den sen viker ihop sig till en boll igen vet jag inte, för just nu är vi i sjöstjärne fasen...Vilken rolig och härlig blomma, som dessutom håller sig länge, för trots värmen vi har just nu har den första hållt sig i 8 dagar, och ännu har den inte vissnat helt , men på ena bilden ser man att den har blivit brandgul hela blomman, många vackra faser för en blommaBifogad fil  DSCN4817.JPG ( 74.04k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  DSCN4848.JPG ( 44.52k ) Antal nedladdningar: 33


          --------------------
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 05-07-2007, 11:45
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Instämmer med alla föregående skrivare och tillägger: Oooh!!!!!


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 05-07-2007, 17:02
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Tack för alla svar, det är alltid roligt när man märker att andra tycker om det man har "hängt upp"
          Den har fortfarande några knoppar, och den första som slog ut är riktigt vissen nu, men den får sitta kvar tills den ramlar av av sig själv...man kan ju aldrig veta om det kan bli frön...jag har nämligen lekt " bi " tongue.gif Om det blir något så tar jag ett kort och hänger upp det.. thanks.gif thanks.gif thanks.gif


          --------------------
           
          Citera
          fandolin
          Inlägg 07-07-2007, 13:13
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem sedan:
          07-05-2006
          Medlem nr: 7 593



          Helt underbara bilder! Förstår att du är glad. Jag skulle vilja veta hur du bar dig åt för att få det här ur en sån knöl. Jag har en som det inte händer något med?? Jag kanske gjort nåt galet. Hur lång tid tog det innan din började visa sig?
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 07-07-2007, 20:55
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          I år har jag varit duktig och noterat sådderna...däremot hann jag tydligen inte skriva när don föddes....
          Jag planterade knölen den 10 april, horisontellt i en kruka som var ca 3 cm bredare är knölen på varje sida skulle kanske ha varit lite större, är inte säker..och bara aningens aning fuktig jord tills den började gro..Då satte jag den i solen och började vattna lite mer..ja du vet, som vilken annan lök eller knöl som helst. Exakt hur lång tid den tog att börja gro vet jag inte...men det var väl ca en och en halv månad..
          Knopparna kommer när den delar på sig, vid ca 1.80 m , för när den väl behagar gro växer den snabbt. Bilderna jag satte in var från den 26 jun och den har fortfarande blommor samt 4 knoppar, så den håller sig ju rätt länge. Här nere håller sig blommor tyvärr inte så länge, förmodligen pga vi på natten normalt har lika varmt som på dagen (( puhh)) men i år går den ner ett par grader nästan , och den första blomman som kom, vissnade totalt först igår
          En forumväninna i Andalusien satte sin samtidigt, men hennes har förtfarande inte delat på sig utan växer bara rätt upp, för någon vecka sedan mätte den 1.50, men hon sa att hon hade den väldigt ljust, men inte i solen ..så hon trodde att det kunde vara anledningen till att hennes inte hade börjat blomma ännu. Våra knölar kom från samma ställe Eurobulb i NL, för jag skickade ner den till henne, så det kan inte bero på att dom var uppfödda på olika sätt.
          Jag har den faktiskt mitt i solen, även i den heta middagssolen och i söderläge...
          Än finns det tid för att din ska sätta igång, ni har ju haft en sommar som inte har varit alltför solig..... Om man har den på friland vid en vägg, kan man ha andra växter framför för att fylla upp nederdelen med lite , för den börjar ju som sagt blomma högt upp. Bladen ser lite tulpanaktiga ut tycker jag .....Hoppas verkligen att din behagar sätta igång, för den är verkligen härlig.. smile.gif
          ....


          --------------------
           
          Citera
          fandolin
          Inlägg 08-07-2007, 12:42
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem sedan:
          07-05-2006
          Medlem nr: 7 593



          Tack för informationen lissa!
          Tålamod alltså, förstår att den med största sannolikhet inte kommer att blomma i år, men det vore kul bara att se att den kommer igång. Och så får jag sätta igång den tidigare nästa år! Njut av din blomma. Otroligt vacker!
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 09-07-2007, 01:29
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Tack fandolin, om sanningen ska fram tror jag inte att jag inte ens tittade så mycket på Passifloran som jag gör med Gloriosan. ...jag följer verkligen alla faser från knopp till ev. fröhus. Hoppas den vill ta sig nästa år också, men då ska den få en väggplats för att få lite mer stöd, n står den ju i mitten av terrassen och svajar..det blir nog mer bilder då smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          padde
          Inlägg 17-07-2007, 22:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          19-12-2006
          Medlem nr: 8 896



          VILL HAAAAAAA!! XD


          --------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.
           
          Citera
          lissa
          Inlägg 04-08-2007, 04:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem sedan:
          08-12-2005
          Medlem nr: 6 830



          Nu är jag tillbaka med lite info om vad som har hänt med den under den här tiden, det har ju gått lite över månad sen den började.
          Nu vet jag att om man vill ha frö så måste man leka lite "bi", om man vill vara säker i alla fall. Dom jag inte var framme med penseln till har nämligen inte fått fröhylsa, inget att tala om iaf, och jag tror inte det finns gångbara frön i dom...Dom som penslades däremot har fått stora frökapslar, ser nästan ut som små gurkor. Speciellt 2 har blivit vääldigt stora, men dom andra kommer nog i kapp. Jag vet inte riktigt om jag bör lämna dom kvar tills dom torkar av sig själva , eller om dom ska skörds innan dess. Om ingen med säkerhet vet så får dom sitta kvar, och jag vattnar som vanligt, man vet ju aldrig.....
          Min väninna har däremot inte fått blommor ännu, den är tydligen jättehög, men...inga blommor. Vi tror att det beror på att hennes inte har stått i direkt sol, utan bara väldigt ljust ute. Min uppförde sig ju också på ett helt annat sätt när den fick direkt sol...här nere där man nästan baxnar i värmen.
          I sommar har jag lärt mig att Klematis och Gloriosa vill ha full sol...och om någon har orkat läsa så här långt kommer nu ett par bilder på frukterna..... smile.gif
          Bifogad fil  DSCN4941.JPG ( 40.23k ) Antal nedladdningar: 28
          Bifogad fil  DSCN4969.JPG ( 51.17k ) Antal nedladdningar: 35


          --------------------
           
          Citera
          kikki
          Inlägg 06-08-2007, 10:45
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 272
          Medlem sedan:
          01-04-2007
          Medlem nr: 9 576



          Tilykke med blomster!!! Jeg har den også,men fikk den i mai, og er ikke så stor,men den vokser og jeg gleder meg til å kunne se blomster en gang jeg og!!! rose.gif Mvh kikki
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 06-08-2007, 11:06
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Jag beställde min Gloriosa från Odlas lök- och knölerbludande förra våren. Jag planterade den i en lagom stor kruka och lät den stå i ett söderfönster innomhus. Den blev ett par tre meter lång och blommade mycket och vackert på sensommaren. Jag sparade rotknölen under vintern i krukan i ett svalt förråd och tog fram den för drivning i ny jord nu i maj. Den växte bra ända upp till ca 1,50 m höjd men vissnade sen sakta ner och gick tillbaka i vila. Tror att jag vattnade den för mycket, ska göra ett nytt försök nästa år - men med sparsammare mängd vatten...


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          stella08
          Inlägg 06-08-2007, 13:53
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem sedan:
          03-09-2006
          Medlem nr: 8 537



          Nu känner jag mig också sugen på en Gloriosa! När är den bästa tiden att skaffa sig en knöl?
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 06-08-2007, 13:55
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (stella08 @ 06-08-2007, 14:53) *
          När är den bästa tiden att skaffa sig en knöl?


          På våren.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-06-2024, 12:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon