Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ananas comosus, Frukt i lägenheten
          clivia
          Inlägg 05-07-2008, 17:52
          Länk hit: #81


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Suz @ 04-07-2008, 21:29) *
          Jag blev oxå tokinspirerad och satte en rosett i vatten.
          Den fick långa rötter och nu, förra helgen planterade jag den enligt råd i denna tråd.
          Nu är det bara att hålla tummarna!!
          Självklart pysslas den om den lilla smile.gif



          grattis till den första framgång, Suz,... bravo.gif


          Rör inte mycket på den nu, den behöver lugn och ro att rota sig ordentligt i jorden.

          MVH/clivia
           
          Citera
          Suz
          Inlägg 20-07-2008, 15:30
          Länk hit: #82


          Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem sedan:
          01-05-2007
          Medlem nr: 10 095



          CITAT (clivia @ 05-07-2008, 18:52) *
          grattis till den första framgång, Suz,... bravo.gif
          Rör inte mycket på den nu, den behöver lugn och ro att rota sig ordentligt i jorden.

          MVH/clivia


          Tack!!

          Givetvis kunde jag inte hålla mig utan kikade under krukan och där sticker redan ut massor av rötter genom hålen!! Men visst ska den väl sitta kvar i krukan och inte omplanteras eller?? confused.gif
          Den sitter i en ganska liten kruka ca 10-12cm i diameter och ungefär lika hög.
          Sen lossnade bladen i mitten av kronan för någon vecka sedan. de var helt torkade.
          För övrigt är den grön och fin!


          --------------------
          Zon II
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 20-07-2008, 18:57
          Länk hit: #83


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Suz @ 20-07-2008, 16:30) *
          Tack!!

          Givetvis kunde jag inte hålla mig utan kikade under krukan och där sticker redan ut massor av rötter genom hålen!! Men visst ska den väl sitta kvar i krukan och inte omplanteras eller?? confused.gif
          Den sitter i en ganska liten kruka ca 10-12cm i diameter och ungefär lika hög.
          Sen lossnade bladen i mitten av kronan för någon vecka sedan. de var helt torkade.
          För övrigt är den grön och fin!


          Det är bättre att omplantera om rötterna sticker ut genom hålen...Bladen i mitten kan lossna, det händer att hela mitten ruttnar bort, ananasen behöver sin tid att komma tillbaka. Om den är grön och ser frisk ut, har rötter måste han bara samla styrkor för att överraska med nytt liv...det kommer antingen från mitten eller som en rosett mellan de gamla bladen... yes.gif men det tar lite tid...


          Titta på de två ananaserna båda från förra året med skadade mitten:


          Ananas 1.6.2008 och idag:
          Bifogad fil  ananasen_börjar_växa...1.6.2008.jpg ( 100.43k ) Antal nedladdningar: 94
          Bifogad fil  ananasen_20.7.2008.jpg ( 109.36k ) Antal nedladdningar: 84


          Ananas 15.3.2008 och idag:
          Bifogad fil  ananas_15.3.2008.jpg ( 79.36k ) Antal nedladdningar: 53
          Bifogad fil  ananas_idag_20.7.2008.jpg ( 64.68k ) Antal nedladdningar: 87


          Lycka till! blomma.gif

          MVH/clivia

           
          Citera
          Suz
          Inlägg 21-07-2008, 21:05
          Länk hit: #84


          Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem sedan:
          01-05-2007
          Medlem nr: 10 095



          Tack Clivia!
          Jag fullkomligt älskar "söderhavsväxter" och när allt gick så bra nu vid rotningen (första försöket) och den sen tappade mitten och jag bidde så orolig är det verkligen guld att få dina kloka råd smiley_small_hug.gif
          Då ska jag sluta oroa mig för den lille...plantera om den i en liten större kruka och sen låta den vila från mina nyfikna ögon smile.gif

          Kanske gömma den bakom gardinen, inte för jag tror det hjälper men... whist.gif


          --------------------
          Zon II
           
          Citera
          nelly.trott
          Inlägg 24-07-2008, 20:55
          Länk hit: #85


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 612



          hej hej,
          som jag sa att jag skulle också prova, och första försöket så lyckades jag att den rotade sig och släpper fina blad =)

          tack för tippset Clivia =) !


          --------------------
           
          Citera
          Platinum
          Inlägg 24-07-2008, 21:21
          Länk hit: #86


          Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem sedan:
          13-06-2008
          Medlem nr: 16 777



          Kan nån ge en snabb resumé om hur man odlar upp ananas från ananas? Orka läsa hela tråden coolgleam.gif Har två ananas hemma nu, så kan ge mig på ett nytt projekt om nån vill svara på mitt inte orka kolla hel tråd.


          --------------------
          Ooops!

          Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 24-07-2008, 23:18
          Länk hit: #87


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          -Skär av toppen precis där frukten och rosetten möts.
          -Ta ev av de understa bladen
          -Stick ner i fuktig jord
          -Belys, bevattna och behaga vänta och den börjar växa efter ett tag!

          Jag omplanterade min härom dagen. Ska ta lite nya bilder ngn dag snart.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          Platinum
          Inlägg 25-07-2008, 09:39
          Länk hit: #88


          Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem sedan:
          13-06-2008
          Medlem nr: 16 777



          CITAT (Kee @ 25-07-2008, 00:18) *
          -Skär av toppen precis där frukten och rosetten möts.
          -Ta ev av de understa bladen
          -Stick ner i fuktig jord
          -Belys, bevattna och behaga vänta och den börjar växa efter ett tag!

          Jag omplanterade min härom dagen. Ska ta lite nya bilder ngn dag snart.


          Tack Kee för snabbsammandrag smile.gif


          --------------------
          Ooops!

          Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 27-07-2008, 22:12
          Länk hit: #89


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Såhär ser min planta ut i dagsläget (27 juli):



          Och en bild på platsen i fönstret där den vanligtvis står:


          Inte världens bästa bilder, men ändock, den växer och frodas! Jag har verkligen fått respekt för det där med att olika "föer/sticklingar" kan ta sig olika, dvs ha olika livskraft. Jag har under mitt år som odlait satt ett halvdussin avocadokärnor och alla har tagit sig olika bra minst sagt, några har dött på direkten! Samma gäller de physalisfrön jag sått och det jag vill ha sagt med detta är att man inte ska ge upp för att en rosett dör på en gång, nästa kanske klarar sig!

          Redigerat av Kee: 27-07-2008, 22:15


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 28-07-2008, 16:59
          Länk hit: #90


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Kee @ 27-07-2008, 23:12) *
          Såhär ser min planta ut i dagsläget (27 juli):



          Och en bild på platsen i fönstret där den vanligtvis står:


          Inte världens bästa bilder, men ändock, den växer och frodas! Jag har verkligen fått respekt för det där med att olika "föer/sticklingar" kan ta sig olika, dvs ha olika livskraft. Jag har under mitt år som odlait satt ett halvdussin avocadokärnor och alla har tagit sig olika bra minst sagt, några har dött på direkten! Samma gäller de physalisfrön jag sått och det jag vill ha sagt med detta är att man inte ska ge upp för att en rosett dör på en gång, nästa kanske klarar sig!


          Det behövs inte världens bästa bilder...Du har lyckats, det känns, grattis!!! yes.gif 000.gif Nu är det bara att lyssna på din växande planta och se i förväg vad som behövs göra för dennes belåtenhet, inte alltid lätt...Den kommer snart behöva mer plats i solen...jag vet inte hur länge den kommer att uppskatta närheten av din opuntia...den ska ha så mycket sol som möjligt och gillar direkt sol i 30 graders värme...

          MVH/clivia
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 28-07-2008, 17:12
          Länk hit: #91


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Jag tror nog den står på ett av de soligaste lägena i söderfönstret, större delen av fönsterbrädet skyddas av balkongen ovan, men längst ut på kanten är det sol stora delar av dagen.

          Jag har insett, av dina bilder att döma Clivia, att dessa tar rätt stor plats när de blir stora (fortfarande nyfiken på hur du ska få plats med alla dina!), så det kommer nog att omprioriteras en del vad platsen i fönstret beträffar. Jag har sedan tidigare planer på att skänka bort Opuntian (som jag ju hittade i soprummet), till en vän i inflyttningspresent nu i slutet på aug, tills dess får de samsas, men den växer ju inte tokfort så fram tills dess går det nog utmärkt där den står. I förlängingen lär den få flytta ifrån fönsterbrädet också då dessa ju verkar bli rätt "runda" i sin form och kommer att kräva utrymme på alla ledder, men jag har en bänk bakom fönstret där den säkert kan få ta plats när det nalkas.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 28-07-2008, 19:22
          Länk hit: #92


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Kee @ 28-07-2008, 18:12) *
          Jag tror nog den står på ett av de soligaste lägena i söderfönstret, större delen av fönsterbrädet skyddas av balkongen ovan, men längst ut på kanten är det sol stora delar av dagen.

          Jag har insett, av dina bilder att döma Clivia, att dessa tar rätt stor plats när de blir stora (fortfarande nyfiken på hur du ska få plats med alla dina!), så det kommer nog att omprioriteras en del vad platsen i fönstret beträffar. Jag har sedan tidigare planer på att skänka bort Opuntian (som jag ju hittade i soprummet), till en vän i inflyttningspresent nu i slutet på aug, tills dess får de samsas, men den växer ju inte tokfort så fram tills dess går det nog utmärkt där den står. I förlängingen lär den få flytta ifrån fönsterbrädet också då dessa ju verkar bli rätt "runda" i sin form och kommer att kräva utrymme på alla ledder, men jag har en bänk bakom fönstret där den säkert kan få ta plats när det nalkas.


          Ja, Kee, det har du rätt i, de tar rätt så stor plats men det går att "uppfostra" dem lite flirting.gif ...de behöver inte bli så bortskämda i stora krukor om du har mer än ett exemplar har jag hört från en odlare som ägnar sig ananaserna mer än 20 år, (ja, galen i dem som jag naughty.gif crazy.gif) ...Han fick ananaserna på västfönstret också och det ska jag försöka att göra också...ja, men de ska inte stå på fönsterbräden, det är bänken strax bredvid fönstret som gäller...

          Jag måste lösa problemet snart:

          Mitt ananasplantage idag 28.7.2008:

          Bifogad fil  ananasplantage....28.7.2008.jpg ( 106.87k ) Antal nedladdningar: 76


          MVH/clivia
           
          Citera
          Platinum
          Inlägg 28-07-2008, 19:46
          Länk hit: #93


          Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem sedan:
          13-06-2008
          Medlem nr: 16 777



          Nu har jag satt en ananas enligt Kees snabbinstruktion, gjorde jag rätt som ställde den i söderfönster?


          --------------------
          Ooops!

          Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 28-07-2008, 22:54
          Länk hit: #94


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Platinum: Ja om du ska tro mig! smile.gif Men jag är ju bara nybörjare själv, du ville ha en snabbresumé och du fick en beskrivning på hur jag gjort. Mitt ex står som nämnts i söderfönster, ja. Håll jorden fuktig bara, det torkar ju lite snabbare i gassande sol.

          Clivia: Det är alltid intressant att veta hur/när/var man kan tukta plantorna. Men just denna tänkte jag skulle kunna få leva ut sitt utrymmesbehov om den vill det längre framöver. Jag FÖRSÖKER tänka designmässigt också när jag införskaffar/sår/omplanterar plantor, dvs så att det blir "snyggt" i lgh också... En ananas är en riktigt snygg planta.

          Förresten om detta är toppen av blommans frukt, har denna "stickling" då samma genuppsättning som moderplantan, eller OM blomman pollineras har den då "avkommans" genupsättning, eller är det i form av frön i frukten?

          Vore intressant att veta mer om sånt här, kanske litteratur i ämnet "förökning i växtriket" kan rekommenderas, föredraget är grundläggande och icke-fackmannamässigt.

          Redigerat av Kee: 28-07-2008, 22:54


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 29-07-2008, 06:13
          Länk hit: #95


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Platinum @ 28-07-2008, 20:46) *
          Nu har jag satt en ananas enligt Kees snabbinstruktion, gjorde jag rätt som ställde den i söderfönster?


          Ja, Platinum, enligt mina erfarenheter är det rätt och nu kan det gå väldigt snabbt, ananaserna gillar ju det här vädret. Rör inte mycket på den, ge vatten när det behövs och du kommer säkerligen att lyckas. trostar.gif


          blomma.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 29-07-2008, 07:02
          Länk hit: #96


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736




          Clivia: Det är alltid intressant att veta hur/när/var man kan tukta plantorna. Men just denna tänkte jag skulle kunna få leva ut sitt utrymmesbehov om den vill det längre framöver. Jag FÖRSÖKER tänka designmässigt också när jag införskaffar/sår/omplanterar plantor, dvs så att det blir "snyggt" i lgh också... En ananas är en riktigt snygg planta.

          Förresten om detta är toppen av blommans frukt, har denna "stickling" då samma genuppsättning som moderplantan, eller OM blomman pollineras har den då "avkommans" genupsättning, eller är det i form av frön i frukten?

          Vore intressant att veta mer om sånt här, kanske litteratur i ämnet "förökning i växtriket" kan rekommenderas, föredraget är grundläggande och icke-fackmannamässigt.
          [/quote]

          För mig, Kee, är en fråga "vad som är snyggt" i lägenheten mer av filosofisk karaktär. Som tur är, alla är vi olika och kan skapa mängden av häpnadsväckande lösningar. Då och då känns det svårt att förena växternas krav med vara behov eller vilkor vi kan respektive vill erbjuda dem att leva med. I själva verket är de levande varelser som vi och det krävs konsensus ibland även om vi människor har makt att bestämma. Växterna som är beroende av oss kan ju inte prata mänskligt språk och tidvis är det svårt att förstå dem...men om du lyckas att lyssna på dem, Kee, den känslan är obeskrivlig enligt mig... happy.gif , ja, ananaserna är väldigt fina växter oavsett hur vi tänker...

          Här finns svar på din fråga, Kee, tror jag:


          Pineapples are pollinated by hummingbirds and are self-sterile, meaning
          they cannot produce seeds if they pollinate themselves (self-pollination).
          To get seeds, pineapples must be cross-pollinated. Cross pollination is
          prevented in two ways. First, the importation of hummingbirds is banned in
          Hawaii where many pineapples are grown commercially. Second, all the
          pineapples in one field are genetically the same, so that if pollen is
          transferred from one plant to another, it is still self-pollination. Cross
          pollination requires that the plant providing the pollen is genetically
          different from the plant receiving the pollen. Cultivated pineapples would
          produce seeds if they were cross-pollinated. However, a seedy pineapple
          fruit would be very undesirable because it would contain hundreds of hard
          seeds so growers make sure that they are not cross-pollinated. Collins
          (1960) says eating a seedy pineapple is like eating a normal pineapple
          containing a thousand tiny bits of gravel.

          Pineapple fruit development is an example of parthenocarpy or development
          of fruits without seeds. In nature, this may be an advantage to the
          pineapple in two ways. First, the leafy crown at the top of a pineapple
          fruit can root and produce another plant, so even without seeds a
          pineapple fruit can reproduce the plant. Second, a seedless fruit may
          provide food for the animals that normally disseminate the seeds. This
          could prevent the animals from starving or migrating in years when few
          flowers are successfully cross-pollinated and seeds produced. Also, the
          seedless fruit of the pineapple makes it a very desirable food for people
          so we grow thousands of acres of pineapples. Many of our most popular
          fruits are seedless, such as bananas, seedless grapes, naval oranges,
          seedless grapefruit, seedless watermelon and certain types of figs and
          persimmons.

          David Hershey

          References:

          Samson, J.A. 1986. Tropical Fruits. New York: Longman.

          Collins, J.C. 1960. The Pineapple. New York: Interscience.

          MVH/clivia


           
          Citera
          Kee
          Inlägg 29-07-2008, 09:41
          Länk hit: #97


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Inte meningen att se ner på ngns sätt att inreda sitt hem om det nu möjligtvis kunde tolkas så. Jo det är nog allt av en filosofisk fråga och du Clivia verkar ju ha bultarna åtdragna med rätt moment och jag håller med dig i allt du skriver. Intressant med lite mer info om ananaserna!


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          Dimlite
          Inlägg 30-07-2008, 17:28
          Länk hit: #98


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          30-07-2008
          Medlem nr: 17 881



          Hej,
          jag har vid ett flertal tillfällen planterat blast från ananas, och fått den att rota sig. MEN, hur får man den att blomma och bära frukt? Hade en planta som säkert var tre år och 75 cm i diameter innan jag gav upp och slängde den (skulle på långresa).

          Har nu bara en planta, från en miniananas, och den har jag haft i snart två år.

          Råd mottages tacksamt
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC02115.JPG ( 145.03k ) Antal nedladdningar: 63
           
           
          Citera
          clivia
          Inlägg 30-07-2008, 19:12
          Länk hit: #99


          Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem sedan:
          11-04-2007
          Medlem nr: 9 736



          CITAT (Dimlite @ 30-07-2008, 18:28) *
          Hej,
          jag har vid ett flertal tillfällen planterat blast från ananas, och fått den att rota sig. MEN, hur får man den att blomma och bära frukt? Hade en planta som säkert var tre år och 75 cm i diameter innan jag gav upp och slängde den (skulle på långresa).

          Har nu bara en planta, från en miniananas, och den har jag haft i snart två år.

          Råd mottages tacksamt


          I första hand behöver den planteras om i större kruka, Dimlite, tror i alla fall jag...att göra det nu skulle vara lämpligast för att den behöver sin tid i värme att anpassa sig och växa lite till tills mörkare dagar och lägre temperatur tvingar honom i dvala, ananas behöver minst en månad utan vatten på vintern när det är som mörkast men på samma plats som den växer på sommaren, med andra ord är det bättre att inte byta plats...Om du är tvungen att byta plats för den gör det på våren när livslusten kommer tillbaka...men, ja, Dimlite, det är bara mina erfarenheter, jag har ingen facit, tyvärr...det kan säkert fungera hos dig på andra sätt också...tålamod är det viktigaste...

          Lycka till!!! blomma.gif

          MVH/clivia
           
          Citera
          Dimlite
          Inlägg 31-07-2008, 09:40
          Länk hit: #100


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          30-07-2008
          Medlem nr: 17 881



          Ok, tack för rådet. Har aldrig invintrat en ananas förut, så det kan ju vara vad som fattas.
          Den ska få en större kruka också smile.gif
           
          Citera

          14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-05-2024, 19:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon