Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rhododendron, Skall köpa min första rhododendron
          AgnesC
          Inlägg 04-04-2008, 09:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          19-02-2004
          Medlem nr: 2 841



          På en skogstom i rätt soligt läge vill jag plantera en rhododendron. På tomten finns redan en rh som jag tror är den vanliga Catawbiense, ca 2,5-3 m hög o lika bred, så läget borde vara ok. Nu vill jag ha en buske som blir mer kompakt i formen, den gamla är ju i princip "uppstammad", dvs helt kal nedtill. Har kikat på Yakusimanumgruppen, men nu tvekar jag då de verkar växa så långsamt. Söker alltså efter en sort som skall bli 1-1,5 m, höjd o bredd, idealet är att den växer någorlunda snabbt, helst inte kosta en hel förmögenhet. Läget är z 2, färg inte viktigt. Tips mottages tacksamt!
           
          Citera
          lappa71
          Inlägg 04-04-2008, 12:33
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem sedan:
          10-05-2006
          Medlem nr: 7 627



          Hej...
          ..framåt midsommar brukar de stora trädgårdskedjorna(Plantagen ex) rea Rhododendron. Då blir även stora ex anständiga i pris. Tänk oxå på att R. är synnerligen släktkära, de växer bättre & snabbare om de planteras tillsammans ett par tre stycken.Och Yakgruppens blommor är faktiskt helt oemotstondliga.......
          Go tur/Kenneth
           
          Citera
          AgnesC
          Inlägg 04-04-2008, 12:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          19-02-2004
          Medlem nr: 2 841



          Kan man lita på Plantagens växter? Var där härom dagen o reagerade på att det kändes snustorrt i krukorna på de rhododendron o barrväxter jag tittade på. Jaha, de trivs i grupp alltså? Då blir det ju onekligen lite fylligare redan från början, trots att de enskilda plantorna är rätt små.
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-04-2008, 16:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Snabbväxande Rhododendron blir oftast stora så du får bestämma dig. Långsamväxande kompakt eller snabbväxande stor. Cunninghams White är billig, tämligen snabbväxande och ganska kompakt.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Viveka
          Inlägg 04-04-2008, 18:03
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem sedan:
          23-05-2004
          Medlem nr: 3 673



          Jag skulle definitivt rekommendera Cunninghams White, särskilt om du är ny. Det är en underbar sort, billig, tålig, jättehärdig - och ändå är den lika vacker eller vackrare än många exklusivare sorter, med sina rosa knoppar och vita blommor. Dessutom växer den lågt och kompakt och kan beskäras riktigt hårt om man behöver förnya den. En skogsmaskin körde över en av mina egna Cunninghams White och lämnade efter sig en hög brutna grenar och kvistar. Jag var rasande, men nu, tre år senare är busken bara tätare och vackrare än förut.

          Yakusimanumhybrider finns det många vackra, alla med samma kompakta växtsätt. Frågan är dock om inte den rena arten är finast med sitt äppelblomslika flor. En nackdel som alla Yakusimanumhybrider har är att de blir ganska skräpiga efter blomningen, kanske för att de blommar så ovanligt rikt och har så kompakta klasar. Men man kan ju alltid nypa bort de vissna klasarna.


          --------------------
          Viveka i Alingsås
           
          Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 04-04-2008, 18:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem sedan:
          05-02-2005
          Medlem nr: 4 960



          Återigen glöms bladformerna bort :-) Bladen har du hela året.
          Jag skulle valt en smalbladig Makinoi
          En Rundbladig orbiculare
          En med normalstora blad och kanelbrun undersida, ex Buereavii.
          Och så skulle jag valt nån riktigt dvärgväxande eller två , sätt dem i framkant.
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 04-04-2008, 18:22
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          AgnesCNjaah, det beror på hur mycket man kan bedöma själv! Plantagen verkar inte sköta om sina växter något vidare, dvs en del plantor är direkt misshandlade. no.gif Ovattnade buskar, perenner som ser ut att ha stått flera år i samma kruka, felmärkta rhododendron (inte enstaka ex, utan en hel container!). Men visst kan man köpa jättestora rhododendron-buskar jättebilligt när säsongen (blomningen) är över.

          Också yakusimanumhybrider brukar Plantagen ha, plantorna är vackra, men någon "ovanligt rik" blomning har de inte visat upp. De har knappast blommat alls.

          Dvärgväxande Rhododendron har jag faktiskt köpt hos Plantagen, två riktigt fina är : Rhododendron keiskei x R.hanceanum nana 'Princess Anne' (gul, mycket vackert kompakt växtsätt) och pyttelilla 'Wren' (gul, 10-20 cm hög).

          (lade till tips om låga Rh)

          Redigerat av Fågelvägen: 04-04-2008, 18:37


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-04-2008, 18:45
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Rena yakar är lite dåligt härdiga. Ken Janek och Mist Maiden ser ut som en ren yak men är betydligt härdigare, växer snabbare och är lättare att rota så den växer på egen rot.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Viveka
          Inlägg 04-04-2008, 23:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem sedan:
          23-05-2004
          Medlem nr: 3 673



          Dåligt härdiga?
          Mina rena Yakar är nästan 40 år gamla, 1 m höga och 2 meter breda, och har klarat de tuffa vintrarna under slutet av sextiotalet utan problem. De visar aldrig upp några vinterskador och blommar enormt rikt varje år.

          Dessutom slår de ut så pass sent att blomningen aldrig hotas av nattfrost, till skillnad från mina speciella favoriter, Williamsianum- och Oreodoxa-hybrider. Dessa har nog de läckraste blommorna av alla Rhododendron, och även fina blad och vackert nyutspring i rött och brons, men både ren williamsianum och dess hybrider är ofta tveksamt härdiga och blir lätt lite spretiga. Oreodoxan är tuffare, men blommar å andra sidan så tidigt att de ofta får på tafsen av nattfrosten. De ska just till att slå ut hos mig nu, och det lär ju ska bli kallt igen till helgen, så det blir kanske en kort fröjd.

          En stor fördel med Rhododendron är i alla fall att rådjuren ratar dem - förutom azaleorna, som de gärna käkar upp blomknopparna på...

          Redigerat av Viveka: 04-04-2008, 23:08


          --------------------
          Viveka i Alingsås
           
          Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-04-2008, 14:30
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej Viveka!
          Jag har tagit ihjäl många yakar. Det har oftast varit ganska normala vintrar. Oreodoxan klarar sig oftast inte heller.
          De flesta williamsianumhybriderna går dåligt. Ren williamsianum är inte att tänka på. Jag brukar räkna med att tål inte buskarna -26 så är det ingen ide. Jag glömde att nämna Crete som också är en bra planta istället för ren Yak.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 05-04-2008, 22:39
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 275



          Nu bor ju Agnes i z 2 så vi behöver nog inte bekymra oss. Jag håller med om att 'Cunninghams White' är en utmärkt planta, men den vill inte stå för soligt ensam, då kan den bli lite spretig. De flesta av mina ex står i halvskugga. Jag håller också med om R yakushimanumhybrider, och tycker nog att Plantagens exemplar duger gott. Köp de bara i samband med att de får in dem, vänta inte på rean. Deras leverantörer är samma som många andras men deras personal kanske inte har samma koll. De håller en bra höjd och växer faktiskt förvånansvärt fort. Efter 5 år har du en mycket rejäl buske. Sorter som pålitligt blommar år efter år är t ex Fantastica, Kalinka och Emanuella.

          Glömde Jan! Jag som har min tröädgård i zon 3 måste ha mina R yakushimanum i halvskugga. De klarar inte ett öppnare läge för de bränns de. Annars klarar de sig bra.

          Redigerat av Lotta i Gbg: 05-04-2008, 22:41


          --------------------


           
          Citera
          AgnesC
          Inlägg 07-04-2008, 12:59
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          19-02-2004
          Medlem nr: 2 841



          Tack alla som svarat, nu har jag fått lite att fundera på!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 04:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon