Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chilepeppar, Tips om odling & sorter
          Petronella
          Inlägg 26-11-2002, 18:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 310



          Har fastnat för denna underbara krydda & denna sommar odlades inte mindre än 12 olika sorter i växthuset. Resultatet blev så där... sad.gif
          Jalapeno gav bra med bra styrka,Habaneron hann inte riktigt med trots den tropiska sommaren & jag blev besviken på Anaheim & WaxHot som mer eller mindre smakade som paprika. Hum - man lär sig misstänker jag med tiden.
          Min undran är.... hur pass tidigt skall man förkultivera för att de flesta sorter skall hinna mogna innan frosten tar plantorna? Jag brukar sätta chile & paprika i slutet av februari.
          Undrar också om hur man på bästa sätt tar tillvara på frukterna? Alla sorter passar inte att torka har jag upptäckt.
          Tacksam för svar! rolleyes.gif
           
          Citera
          Unni
          Inlägg 26-11-2002, 21:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          Hej

          Jag har bara 'vanlig chilipeppar', men vi brukar klippa de i småbitar ner på en flaska och fylla på med olivolja. Används som stekolja, håller sig länge och är perfekta gå-bort-presenter. Man kan även trycka ner en kryddkvist.

          Unni
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 26-11-2002, 22:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Halloj Petronella ifrån en total chilifantast,

          Ja TRIXET är sortval och en habanero blir mogen i September oftast ;-) eller senare.
          Kan jag få lov att rekommendera www.ortagarden.com som en helt utmärkt chiliställe i Sverige?
          Derome Kryddor och Perenner hade urfina plantor till salu i somras :-) och nästa sommar är nog värt att hålla utkik efter dem om man bor i mina trakter.

          Jag sår i feb/Mars - och väljer mina sorter med omsorg. Har speciella sorter som mognar tidigt och sorter såsom hab som mognar sent. Visste Du att man kan övervintra chilipepparplantor? Ger en krutstart i Februari med lampa och gödning :-)

          Tidigaste Hab är oftast Orange Habanero, och en god chili med krut som är tidig är den som kallas för Jamaican bell av Örtagården i Vinslöv, mmm mmm

          Toppenlänk:

          www.reimerseeds.com


          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          lindsay
          Inlägg 30-11-2002, 20:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 80



          Skulle bli glad om jag hittade en mild chille som jag kunde använda i maten, min namnlösa lilla röda är väldigt stark!

          Sätter mina i mitt/slutet av Januari, med ex. lyse förstås. Tidiga sådden.
          Hälsningar Lindsay
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 02-12-2002, 09:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Tjaa-a det finns ju faktiskt många det :-) finns något som heter TAM Jalapeno - näää inte VILD Jalapeno utan TAM som en förkortning som har jalapenosmakoch ingen hetta. Det finns en supergo' habanero utan styrka - se www.ortagarden.com sortimentet. Habanero dulce.....helt utan styrka smile.gif men med habanerons karakterisktiska sötma ;-P

          Åsså är en sort som heter Sweet Banana helt ok - Ancho eller Mulato Isleno är inga dumma grejer de smakar mkt men har inte styrkan.


          Tipsar Ingrid
           
          Citera
          trollbunden
          Inlägg 02-12-2002, 15:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 293



          CITAT (Ingrid på Västkusten @ 26-11-2002, 22:16)
          Halloj Petronella ifrån en total chilifantast,

          Ja TRIXET är sortval och en habanero blir mogen i September oftast ;-) eller senare.
          Kan jag få lov att rekommendera www.ortagarden.com som en helt utmärkt chiliställe i Sverige?
          Derome Kryddor och Perenner hade urfina plantor till salu i somras :-) och nästa sommar är nog värt att hålla utkik efter dem om man bor i mina trakter.

          Jag sår i feb/Mars - och väljer mina sorter med omsorg. Har speciella sorter som mognar tidigt och sorter såsom hab som mognar sent. Visste Du att man kan övervintra chilipepparplantor? Ger en krutstart i Februari med lampa och gödning :-)

          Tidigaste Hab är oftast Orange Habanero, och en god chili med krut som är tidig är den som kallas för Jamaican bell av Örtagården i Vinslöv, mmm mmm

          Toppenlänk:

          www.reimerseeds.com


          Hälsar Ingrid

          Tack för den upplysningen!!!! Då måste det ju gå att övervintra vår vanliga paprika också???? Skördade paprikor som en tok denna sommar. Har aldrig dett något liknande, helt enorma med en underbar smak. Mina gäster trodde jag skämtade när jag sa att jag dragit upp plantorna från frö i feb. sleep.gif
           
          Citera
          Petronella
          Inlägg 03-12-2002, 21:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 310



          biggrin.gif Tackar för alla tips & råd !
          Japp - Örtagården har jag kolla in - mycket bra ställe att skicka efter frön från & ett bra utbud av Chile !
          Skall testa Habanero Dulce nästat år - gillar smaken men styrkan är lite i överkant i bland. Testade Örtagårdens recept på Habanerosås i år - satsen kommr att räcka läääänge,då det gott & väl räcker med 1-2 tsk. i matlagningen.
          Känner en kille som totalt glömde bort att ha på sig plasthandskar när han rensade chilepeppar av olika HETA sorter. Han gjorde ett snabbt avbrott för ett toalettbesök,tyckte själv att han tvättade sina händer NOGA före toabesöket,men ICKE..... Stackarn satt sedan resten av kvällen & kylde ner vissa kroppsdelar i en hink med isvatten ! Stackar´n ! huh.gif
          Ha´det !

          -- Petronella --
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 06-12-2002, 11:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Ja visst kan man ju prova att övervintra det mesta inom Capsicum-familjen. Dock är detta med rött spinn och bladlöss en rejäl hemsking - och jag är av den uppfattningen att vissa sorters familjemedlemmar går bättre att övervintra än andra. Plus det här med plats och torrhet i luften etc - men har man plats så TE¤STA!
          Hälsar Ingrid som har kvar en del av sina i växthuset med ;-)
           
          Citera
          habanero
          Inlägg 18-12-2002, 10:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem sedan:
          24-11-2002
          Medlem nr: 400



          Jag har några tips på milda chilesorter:

          1) Cherry pepper, som blir som ett stort körsbär, och påminner lite om jalapeño.

          2) Chilaca / pasilla. En svart/mörkbrun sort som är fantastiskt god.

          3) Poblano är en annan favorit. Den brukar vi fylla med ost och ugnsbaka.

          4) Pimenta cambuci, som är en brasilians sort är också mild, och blir jättegod på hårt bröd med ost.

          Jag har en hemsida med en hel del bilder och sorter för inspiration. http://hem.passagen.se/habanero/index.html

          Hälsningar
          Mats
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 18-12-2002, 11:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          De där milda chilisorterna åkte direkt in i "sparat för vårsådden" - tack Mats!


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-12-2002, 12:42
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Välkommen Mr Pettersson - världen kan verkligen behöva mera chileheads ;-)

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          habanero
          Inlägg 18-12-2002, 21:29
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem sedan:
          24-11-2002
          Medlem nr: 400



          Hej!

          Jag sitter just nu och funderar på vilka sorter vi skall odla nästa år. Favoriter för tillfället är olika baccatum-sorter, men även chinense. Säger varje år att jag ska minska på antalet sorter, men det är svårt. Det finns ju så många fina. Och goda.

          Jag hade också en ide om att skapa en fröbytarklubb för pepparentusiaster. Kolla gärna in http://groups.yahoo.com/group/SwedishPeppers/ Det är ingen större aktivitet där just nu, men det kan ju bli.

          Hälsningar
          Mats
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 19-12-2002, 08:17
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hallon,

          Kul - jag tröttnade en del på svenska chilepepparföreningen då det mesta ju verkar vara Sthlmsbaserat - och en annen befinner ju sig i Götet. Själv har jag beställt och fått massor ifrån Reimers Seeds - gruvlans hemsk katalog det :-) kasta ettöga dit om Du inte kände till dem *LOL*
          det kliade så hemskt i beställningsfingret här.
          Till våren KANSKE vinterträdgården är klar ;-) i alla fall till 2003 så det finns hopp för ökad mängd,

          Hälsar Ingrid

          PS Jag fick fram en orange Jamaican Bell - den som ser ut som en kyrkklocka, nu i somras - hemskt kul sådant.
           
          Citera
          hobnob
          Inlägg 23-12-2002, 11:43
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          06-12-2002
          Medlem nr: 471



          hej

          är det nån som vet om, och isåfall vart, man kan få tag i peperoni/fefferonifrön här i sverige

          mvh
           
          Citera
          habanero
          Inlägg 23-12-2002, 13:48
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem sedan:
          24-11-2002
          Medlem nr: 400



          Hej!

          Peperoni/fefferoni är väl egentligen inte en specifik sort, utan ett generellt samlingsnamn på chilipeppar från bl.a Ungern.

          Kolla bland de ungerska sorterna (Under chilepeppar) på http://www.ortagarden.com, så kanske du hittar vad du söker.

          God Jul önskar
          Mats
           
          Citera
          hobnob
          Inlägg 24-12-2002, 04:03
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          06-12-2002
          Medlem nr: 471



          CITAT (habanero @ 23-12-2002, 13:48)
          Hej!

          Peperoni/fefferoni är väl egentligen inte en specifik sort, utan ett generellt samlingsnamn på chilipeppar från bl.a Ungern.

          Kolla bland de ungerska sorterna (Under chilepeppar) på http://www.ortagarden.com, så kanske du hittar vad du söker.

          God Jul önskar
           Mats

          trodde jag också, men tydligen är det en sort http://www.cdmat.nu/CDMat/ingrediensinfo/I...grediens_14.htm
          och de finns här http://www.reimerseeds.com/ såg jag
           
          Citera
          Jörgen
          Inlägg 25-12-2002, 23:08
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 111



          Hej. Alla chilepeppar fantaster.
          Påtal om att övervintra dom så verkar det vara ett svårt kapitel. Tre gånger
          har jag försökt, men misslyckats. Tredje gången trodde jag att jag hade lyckats trots torka spinn och annan ohyra. Men så hade jag hört att man kunde klippa ner den, så att nya skott skulle kunna på nytt. Men den tog sig aldrig igen. Vad gjorde jag för fel. huh.gif God fortsättning på er allihopa.


          --------------------
          Lerzon 1.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 29-12-2002, 17:35
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          Hobnob:
          Tyvärr - fefferoni är inte en sort - inte de inlagda som säljs i affärerna - att det sedan finns sorter som GIVITS namnet fefferoni är ju en helt annan sak det - indikerar antagligen att den som gett ut den vill sälja den sorten till just fefferoniäskare.
          Burkarna som säljs är ofta med olika styrka dessutom - och om man tänker på ursprungslandet så är det en smakrik och ibland stark sort ifrån Ungern/Grekland etc.
          Och det är många sorter man kan använda bara de är tjockväggiga.

          Förresten om Du kollar på Reimerseeds sidor så står det bl a om en sort firån Stockholm - jag kan nog gissa vem den kommer ifrån ..... Mats ??????

          Det ser ut som om jag LYCKAS med min övervintring i år det var et tag sedan sist LOL .....inte för det nånsin är vackra plantor direkt men de lever i alla fall - skall plantera om dem om en månad eller två åsså köra järnet ;-))

          Fast jag har fuskat - sparde fem plantor ifrån årets frösättning och har haft dem som krukväxter med speciallampa - vi har testat att ha en del på jobbet med, men de brukar tyna bort i kontorsluften :-/ och repar sig knapt trots att man tar hem dme och ger dem grönbete i västhuset.
          Habanero dulce ser ut att ha övervintrat likaså en Golden Cayenne, en Multihot åsså orange Habanero :-)

          Hälsar Ingrid - fast man kanske inte skall ropa hej ännu?
           
          Citera
          habanero
          Inlägg 29-12-2002, 20:55
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 119
          Medlem sedan:
          24-11-2002
          Medlem nr: 400



          Jag misstänker att det är på ungefär samma sätt som med peperoncino i Italien. En peperoncino kan ju se ut och smaka hur som helst... Vi var i Kalabrien på en "Peperoncino festival" i höstas. Vilken sagolik chilepepparkultur! Man kunde tom. få peperoncinos i glassen. Vi gjorde en liten berättelse (i vår nu snart 8 månader gamla sons ögon, så var beredda...) om just festivalen: http://w1.865.telia.com/%7Eu86520493/Italy...y/Diamante.html

          Reimer Seeds verkar väldigt på hugget att sälja olika sorter. Visst är det min(a) de säljer. Jag vet dock inte var de fått tag på fröerna. Men det byts ju hej vilt, så varför inte. Namnet 'Alberto' är lite kul. Det är min fru - Patricias - morbror. Han hade en del sorter på sin gård utanför Rio de Janeiro. Så det där med namn på pepparsorter ska man nog ta med en nypa salt. Undrar om Reimer Seeds inte säljer 'Patricia' också. Det är en baccatum hon hade med sig första gången hon kom till Sverige. Så jag kallade den helt enkelt just - Patricia...

          Vi har (hittills) lyckats övervintra fem sorters chilepeppar. En cumari (praetermissum), en ulupica (cardenasii), en galapagoense, en ciliatum och en tepin. Vi har använt extra lampljus i år, och det verkar ha fungerat bra. Tepinen klippte vi ner väldigt aggressivt i höstas medan det fortfarande var ganska ljust om dagarna. Sparade ca. 20 cm av 1,5 meter...

          God fortsättning!

          Hälsningar
          Mats
           
          Citera
          mary
          Inlägg 30-12-2002, 14:58
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 315



          Hej! Jag undrar om Habanero som verkligen verkar ha en stor balkong vet vilken chilisort detta kan vara? Odlas i Ungern, är rund, mörkröd, nästan brun som torkad, lagom stark med en otroligt god liksom rökt smak? Den skulle jag vilja odla. Om jag bara visste vad den heter.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 04:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon