Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träd inomhus, tips
          Piza
          Inlägg 19-09-2008, 16:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          24-04-2007
          Medlem nr: 9 973



          Hej,

          Vill hitta ett vackert träd astt ha inomhus. Bor ljust så för den skull inga problem.. ofta är det ju för varmt att ha texolivträd, citrusträd inomhus. Älskar lager på stam. Ungefär den silen jag letar efter men vet ej om det finns något som tål inomhusklimatrt.
          Tacksam för svar!


           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 20-09-2008, 21:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          det är ACACIIA CITRUN OCH OLIV.
          OBS: ENDA PROBLEM SKA TRÄFFA DIG FUKTIGHETEN, MEN DU KAN ORDNA DEN GENOM ATT SÄTTA LECAKUL I KRUKAS FAT OCH LÄGGA LECAKUL ÖVER JORD.
          H:Bassam
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-09-2008, 21:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Bassam @ 20-09-2008, 21:07) *
          det är ACACIIA CITRUN OCH OLIV.
          OBS: ENDA PROBLEM SKA TRÄFFA DIG FUKTIGHETEN, MEN DU KAN ORDNA DEN GENOM ATT SÄTTA LECAKUL I KRUKAS FAT OCH LÄGGA LECAKUL ÖVER JORD.
          H:Bassam


          Akacior har vi redan diskuterat , och dom tycker inte jag är så lämpliga .

          och personen som frågar skrev innan att det ev kan bli förvarmt för oliv och citron , vilket är rätt

          oliv ska vara ute så mycket det går och sedan tas in efter ett par frostnätter och övervintras svalt ca +1c +10c .

          citron vill också gärna vara ute när det går och övervintra ljust och svalt ca +5c +15c . citron passar bra i vinterträdgård eller liknade .
           
          Citera
          evaisa
          Inlägg 21-09-2008, 20:04
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem sedan:
          05-06-2008
          Medlem nr: 16 616



          Träd, går det an med något så simpelt som en benjaminficus? Dom trivs ju utmärkt inomhus och kan se väldigt trädiga ut.

          Till slut blir dom ju väldigt stora....... vilket skulle kunna vara en nackdel.
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 21-09-2008, 22:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Tänkte också föreslå en benjaminfikus. Problemet är ju kanske att innan de "ser ut som träd", så dröjer det några år, de är väl rätt ovanligt att få tag i större exemplar, eller?

          Sen kan man ju diskutera vad som är ett "träd". Jag menar, en förmakspalm eller liknande ger ju ett "trädigt" intryck, precis som tex en stor monstera. Men det blir ju då mer "exotiskt" (även om en fikus också är exotiskt, men jag tror ni fattar vad jag menar). Även kroton, paralyaralia, dracenor och yucca, (alla lätta att få tag i) kan ju bli som små träd inomhus, alla relativt tåliga mot det klimat som råder inomhus i Sverige.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 22-09-2008, 22:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Hibiskus då? de går ju att stamma upp till ett snyggt träd av valfri/lämplig storlek, har jag sett, som dessutom blommar. Tar förstås en stund att stamma upp och få en snygg krona... antar att du vill ha ett träd nu, men det kanske kan vara värt att vänta på.

          Jag äger tyvärr ingen hibiskus själv, men om jag gjorde det skulle jag definitivt stamma upp den till ett litet träd
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 02:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon