Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintring av Passionsblomma
          mello88
          Inlägg 09-10-2008, 15:35
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          03-03-2008
          Medlem nr: 14 365



          Hej! Har haft tre passionsblommor ute på balkongen under sommaren, tog in dem för ca två veckor sen och planerade att ta hem dem till mina föräldrar som har ett svalt (ca. 10 grader) och ljust rum jag kan få låna för övervintring. Problemet är bara att alla tre fick mängder med blomknoppar när de togs in i värmen och har börjat växa så det knakar. Det var ju ganska kallt i flera veckor innan jag tog in dem, "tror" de så att säga att de har övervintrat och hur påverkar i sånafall en andra övervintring dem? Ska jag bara låta de stå kvar inomhus? Jag vill ju gärna se blommorna slå ut! rolleyes.gif

          Om de ska övervintras, ska jag då klippa ner dem innan, eller det gör man sen inför sommaren?

          Tack på förhand!
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 09-10-2008, 15:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Försök att få dem till det svala rummet. Blomningen kommer avstanna automatiskt.

          Klipp sen ner dem till våren (ca mars), så ska du se att du får samma glädje av dem nästa år.
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 09-10-2008, 19:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Jag låter mina stå inomhus och njuter av blomningen. Sen får de komma ut till sommaren igen. Det går jättebra.=)


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2008, 19:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          det beror vilken sort man har

          en del kräver rätt av tropiska förhållanden för att trivas åretrunt . och en del kräver vintervila ner till +5c +10c för att ens bilda knoppar .

          det roliga med passionsblommor är att dom ger bra tillväxt i högtemp men en del blommar sämre om det är över +15c på nätterna .

          dom som är tropiska tål att övervintra svalt ca +5c +10c men trivs även bra i att stå varmt undervintern och är även en fördel om dom kan få tropiskt åretrunt .

          dom som trivs med att ha det svalt på vintern kommer må dåligt av att stå varmt på vintern plus blomma sämre . dom som vill ha svalt kommer även blomma i sval temp . även om det är runt +10c så kommer dom blomma .
           
          Citera
          mello88
          Inlägg 16-10-2008, 14:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          03-03-2008
          Medlem nr: 14 365



          Jag låter de stå kvar inne ett litet tag till, knopparna är alldeles för fina för att jag skulle vilja stuva undan dem nånstans. En blomma slog ut idag! Så vacker! Det gick otroligt fort också, knoppen har växt och blivit väldigt stor de senaste dagarna, men slog ut på de tio minuter jag var ute ur rummet. Trevligt! Nu väntar jag bara på de andra knopparna. Hur lång tid tar det innan en blomma vissnar? Ska vara bortrest över helgen och vill inte missa hela skådespelet!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2008, 14:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          blommorna brukar inne hålla i 1 till 2dagar . ute har jag haft blommor som hållt i 3dagar .
           
          Citera
          Kee
          Inlägg 17-10-2008, 07:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem sedan:
          28-10-2007
          Medlem nr: 13 014



          Jag fick bevittna skådespelet i försomras när jag lyckades tajma en blomknopps utslagning, det är otroligt vad fort det går!

          Jag brukar även ha som tumregel att fimpa alla knoppar på de sticklingar jag tar, detta för att sticklingen ska ägna all energi åt rotbildning.


          --------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 07:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon