Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Litet grönsaksland på dagis, Klart innan barnen går på "semester"
          Rigoletto
          Inlägg 28-03-2009, 22:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem sedan:
          27-04-2004
          Medlem nr: 3 430



          Hej!

          Min kompis ska odla i tre små land på barnens dagis. Tanken är att mycket ska hinna följas och komma upp innan barnen går på ”semester” i slutet av juni.

          Zon II, skyddad innergård med mycket sol.

          Vi har tänkt på rädisor, sallad och spenat. Undrar om någon känner till en supertidig morot?

          Vilka fler snabba grönsaker finns det som barnen skulle tycka det var roligt att sätta och följa?

          Med vänlig hälsning Ann
           
          Citera
          kicki.p
          Inlägg 28-03-2009, 22:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          23-11-2004
          Medlem nr: 4 755



          Kanske lite i senaste laget, men om man förodlar salladsärtor inomhus, så får barnen följa utvecklingen från frö till skörd, och dessutom är barn (generellt sett)förtjusta i färska ärtbaljor.
          MVH
          kicki.p


          --------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-03-2009, 23:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 594
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Smörgåskrasse är en av de snabbaste grönsakerna på våren
          Här är sorten Stamm 10


          +Det finns ju även sånt som Pak Choi, Pink Lettucy, kyona mizuna och andra asiatiska bladväxter som går bra att så tidigt och de brukar växa snabbt (det går inte att odla dem mitt i sommaren men man brukar kunna få en skörd på försommaren, och om man sår i slutet på sommaren kan man hinna få en höstskörd).


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          eugenia
          Inlägg 29-03-2009, 13:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem sedan:
          29-09-2005
          Medlem nr: 6 614



          Spontant tänker jag på potatis. Det finns sorter som man kan skörda till midsommar, men då ska de nog i jorden ganska snart. En annan sak man kan skörda redan i maj/juni är ju rabarber. Värt att införskaffa till kommande år?
           
          Citera
          Rigoletto
          Inlägg 29-03-2009, 18:22
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem sedan:
          27-04-2004
          Medlem nr: 3 430



          Tack för svaren!

          Smörgåskrasse var smart. De fröna har vi dessutom redan. Pak choi också. Det blir bra!

          Rabarber, så klart. Varför har vi inte kommit på det? Då blir det rabarberpaj nästa år, det kommer definitivt att vara uppskattat.

          Potatis blir det. En tidig sort och en sen sort. Blir det ingen skörd före sommarlovet blir det alltid efter. Dessutom, det gör inget om det bara blir minipotatisar före sommarlovet, barnen uppskattar nog "baby-size" på maten.

          Salladsärt, är det någon särskild ärta eller är det vanlig sockerärt?

          Jag fick pumpafrön till halloweenpumpor på mässan, så några pumpaplantor får det bli också. Hmmm, undrar vem som ska vattna över sommaren...

          Ingen som vet någon supertidig morot?

          Planeringen går vidare... Hälsningar Ann
           
          Citera
          4:an
          Inlägg 29-03-2009, 18:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          så kul att barnen får odla! Jag arbetar själv på en förskola och vi låter också barnen odla!
          Det blir en hel del kryddväxter, som de själv får gå ut och hämta vad de vill ha till middagen och det är mycket uppskattat av barnen. Det är timjan, salvia, persilja och basilika vi har tillgång till. Sedan odlar vi mycket blommor, snabbväxande som solrosor är alltid populära och såklart pumpor, det gör ju inget om det inte är klart till semestern, tänk så kul att komma tillbaka och se så stort det har blivit....men jag är glad att barnen har pedagoger som låter dem vara delaktiga i odlingsprocessen....framtidens odlaiter...kanske!!!!

          kom precis på att ifjol odlade vi morötter som var randiga oranga och lila och så har vi vinbär, hallon och rabarber!
           
          Citera
          kicki.p
          Inlägg 30-03-2009, 21:00
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          23-11-2004
          Medlem nr: 4 755



          [quote]


          Salladsärt, är det någon särskild ärta eller är det vanlig sockerärt?

          Den hör till "salladsärtgruppen", men jag tror att det är en variant av märgärt. Vitsen med den är att den är god i alla stadier, från tunn outvecklad balja, tills den är fylld med mogna ärtor. Äts och tillagas hel som brytböna.Mina barnbarn älskar den.
          Sen måste ni ju ha månadssmultron så klart. Varför inte som kantväxt runt landen???
          MVH
          kicki.p



          --------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.
           
          Citera
          kicki.p
          Inlägg 30-03-2009, 21:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          23-11-2004
          Medlem nr: 4 755



          För att få supertidiga morötter bör tidig morot som t.ex 'Berlicum2' sås sent på hösten, eller extremt tidigt på våren. Förra året sådde jag morötter i varmbänk redan 5:e mars, och de var matstora till midsommar i zon 4.
          MVH
          kicki.p


          --------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.
           
          Citera
          Rigoletto
          Inlägg 01-04-2009, 09:41
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem sedan:
          27-04-2004
          Medlem nr: 3 430



          Hej!

          Visst är det roligt att barnen får odla! Egentligen borde alla dagis ha en liten köksträdgård, alla dagis har ju tillgång till en plätt mark.

          Nu har vi börjat tänka längre än odlingar bara för i år, det kommer nog att bli ett särskilt land med bärbuskar och rabarber. Kryddor kommer det att bli! I en särskild låda nära grinden så att barnen känner dofterna när de går in och ut, deras näsor är ju i nästan samma höjd som kryddorna...

          Ärtor och månadssmultron... Nu måste vi sätta i gång med förodlingar inne, helt enkelt! :-)

          Hälsningar Ann

          PS Hörde precis att de har en "vattnare" som kommer dit på sommaren och vattnar perennrabatterna, så nu har vi inga problem med vattningen heller! DS
           
          Citera
          Cockaby
          Inlägg 07-04-2009, 12:12
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 234



          På dagiset där jag bor har många olika odlingar, mer eller mindre välskött olika år. Nåt de satte för några år sen som jag blev lite glad över att se var spaljéäpplen. Då får de en liten häck som dessutom ger äpplen i lagom plockhöjd för barnen. Det är ju perfekt att sätta längs med staketet.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-06-2024, 07:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon