Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vill egentligen bara deppa av mig, Prickad mark där jag vill bygga
          ingrids
          Inlägg 02-04-2009, 12:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Jag är egentligen inte ute efter några handfasta råd, och jag vet att jag behöver vänta in ett definitivt besked på min bygglovsansökan, men jag vill ändå deppa av mig i en tråd.

          Äntligen hade planerna på att bygga om altanen till ett uterum tagit fart. Byggare kontaktad, banklån fixat. Ringde kommunen, som man ska innan man skickar in en bygglovsansökan, och fick beskedet att min altan står på "prickad mark", d.v.s. mark som inte får bebyggas. På hela tomten är det bara där flerfamiljshuset står och där förråden står som får bebyggas, allt annat är prickad mark. Sannolikheten att jag får bygglov för ett uterum är låg enligt tjänstemannen, och processen är bökigare (godkännande från grannföreningen krävs).

          Suck - inget uterum till midsommar. Tycker ganska synd om mig själv och är sur över byggherrarna som inte såg till att få detaljplanen ändrades när de byggde om från affär till bostadshus. Sur på mäklaren som inte sa något. Egentligen är jag helt enkelt SUR!


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          4:an
          Inlägg 02-04-2009, 12:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem sedan:
          10-02-2009
          Medlem nr: 21 046



          förstår dig!! Surt! thumbdown.gif
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 02-04-2009, 13:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Tack, känns lite bättre nu ...


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 02-04-2009, 13:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          trostar.gif usch så tråkigt! Jag hatar att bli besviken när man har gjort upp en massa planer och dagdrömt... angry.gif
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 02-04-2009, 13:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Jag vet inte hur altanen ser ut nu? Men OM det redan är tak på den, så borde det gå att "efter hand" bygga in den så att den "på sikt" blir ett uterum?
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 02-04-2009, 13:54
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Tack Ulrica, och i mina dagdrömmar stod det redan där - färdigt och fint. Och tro mig, de dagdrömmarna har jag gottat mig åt i fyra år crying.gif

          KURT, tyvärr har byggherren hållit sig inom det man får på prickad mark, d.v.s. trädäck men inget tak på. Inget prejudikat att gå på alltså.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-04-2009, 18:58
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 363
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Löjligt att inte få bygga något sådant på sin egen mark, hela bygglovsgrejen borde ses över och reglerna mildras
           
          Citera
          uno
          Inlägg 04-04-2009, 23:49
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          Jag kom att tänka på en familj som hade en tomt men inte
          fick byggnadstillstånd för att bygga en sommar stuga.

          De byggde utan tillstånd en stuga och monterade ett hjul på
          vardera sida så att det skulle kunna se ut som en mobil byggnad.

          Denna byggnad stod där i 40 år. Nu är där en fin villa på tomten, utan hjul.

          Kanske kan ni bygga ett uterum som liknar något mobilt. Typ en villavagnsskal
          som står tätt intill husväggen.

          Fortsätt att fundera ut olika möjligheter så håller Du humöret uppe.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 05-04-2009, 00:12
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Tack uno - har funderat på hjul men då är det ju det här med att jag hittade en 50 cm hög lastkaj i betong under altanen förra året, kan för mitt liv inte komma på hur hjulen ska sitta. (Jag bor i en gammal affär - vilket ibland får konsekvenser som inte borde vara oanade men som det inte fallit mig in att tänka på.) Kanske kan man lösa det hela som Musse Piggs husvagn - hopfällbart smile.gif

          Redigerat av ingrids: 05-04-2009, 00:12


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Cockaby
          Inlägg 07-04-2009, 13:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 234



          Fråga på forumet på byggahus.se. Där finns en bygglovsavdelning där det finns en hel del kunniga personer.

          Nu har jag ingen erfarenhet alls själv men rent spontant så borde det inte vara några problem att få dispens om du motiverar dig väl och hamnar hos rätt handläggare.
          Sen finns det den mindre lagliga möjligheten att helt enkelt skippa bygglov och låtsas som om man inte vet att det är prickmark för i vanliga fall är ju en altan inte bygglovspliktigt och inte heller ett uterum om det hamnar innanför reglerna för en friggebod.

          Hjul hjälper tyvärr inte, i fall du inte faktiskt flyttar på den då och då. Även en husvagn kan ses som permanent om den står uppställd på samma plats under längre tid.
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 07-04-2009, 14:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Du har rätt i att det går att få dispens, men inte i att bygget inte är bygglovspliktigt - uterum räknas som tillbyggnad. Skippa bygglov är inte ett alternativ. Ett uterum kostar pengar som jag inte har mage att ta igen när jag säljer om det är ett svartbygge köparen kan komma att tvingas riva, för att inte tala om att det antagligen är olagligt att göra så.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          Cockaby
          Inlägg 07-04-2009, 15:37
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 234



          Förlåt, jag vet inte varför men jag fick av någon anledning för mig att du skulle bygga en altan och ett uterum där själva uterummet skulle vara en bit ifrån huset. Har ingen aning om varför mer än att jag läste nån post om det häromdagen på byggahus.se. Det finns inget i din text som skulle kunna tolkas så...

          Har ingen egentlig koll på det där då min kunskap bara sträcker sig till det jag ibland ströläser på byggahus. Men mitt riktiga tips kvarstår, dvs att fråga på byggahus.se. Där finns många duktiga som har koll på regler och hur mycket jobb etc det är att få tillstånd från kommunen även i specialfall.

          Jag hade inte heller byggt utan tillstånd får jag erkänna men jag har förstått det som att det är en del som görs så då det blir preskriberat efter 10 år och är det inget som stör grannarna så att de anmäler så kan det funka, men jag hade aldrig vågat.
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 07-04-2009, 15:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Det är en djungel och minsta snedläsning kan få spännande konsekvenser wink.gif
          Jag tror jag börjar med att göra en riktigt snofsig ritning - om inte annat för att något som ser färdigt ut rent psykologiskt kan vara svårare att ifrågasätta smile.gif
          Tittar nog in på bygga hus i helgen, men det kan vara lika farligt som att läsa på odla - för många spännande projekt och för lite egen motståndskraft ...


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-06-2024, 07:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon