Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > När beskära häggmispelhäck första gången
          museo12
          Inlägg 11-04-2009, 17:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          02-07-2006
          Medlem nr: 8 101



          Planterade Häggmispelhäck (ca. 40 cm plantor) i höstas. För att inte misplarna bara ska växa på höjden, tänkte jag klippa dem, men frågan är när jag ska göra det och hur mycket? De börjar knoppas nu och vi bor i Skåne.
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 11-04-2009, 19:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          Jag tycker du ska låta dem stå lite till, så de hinner utveckla ett bra rotsystem innan du kapar dem. Till hösten, eller ännu hellre nästa vår, är mitt förslag. Sedan skär du ner dem till ca 20 cm.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          museo12
          Inlägg 12-04-2009, 08:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem sedan:
          02-07-2006
          Medlem nr: 8 101



          CITAT (HelenJ @ 11-04-2009, 20:12) *
          Jag tycker du ska låta dem stå lite till, så de hinner utveckla ett bra rotsystem innan du kapar dem. Till hösten, eller ännu hellre nästa vår, är mitt förslag. Sedan skär du ner dem till ca 20 cm.


          Det verkar vara en bra idé. Kommer nog kännas lite hårt dock att klippa ned dem, då jag antar de växer fort på höjden.... Men, desto vackrare sen.... rolleyes.gif
           
          Citera
          Camillan
          Inlägg 13-04-2009, 08:42
          Länk hit: #4


          Gäster






          Måste man verkligen klippa ned dem till 20 cm?! Jag vill ha upp min häck till åtminstone 3,5 m så fort som möjligt (mycket insyn). Kan man inte föryngringsbeskära, alltså ta enstaka grenar, ur häcken när den kommit upp mer på höjden och hoppas få den mer tät på det sättet?
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 13-04-2009, 13:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (Camillan @ 13-04-2009, 09:42) *
          Måste man verkligen klippa ned dem till 20 cm?! Jag vill ha upp min häck till åtminstone 3,5 m så fort som möjligt (mycket insyn). Kan man inte föryngringsbeskära, alltså ta enstaka grenar, ur häcken när den kommit upp mer på höjden och hoppas få den mer tät på det sättet?

          Då får du en hög men gles häck - inte mycket insynsskydd där. Vill du ha den tät så du slipper insyn nertill är det nog ett långsamt sätt som du föreslår. Dessutom, om den bara har 2 eller 3 grenar den bryter ifrån, så kommer du ju att ta bort en väldigt stor del av häcken om du tar en gren. Häggmispel växer så fort ändå, så redan 2-3 år efter nerkapningen är den mer än meterhög.
          Man ser ofta häckar som inte blivit uppbyggnadsbeskurna från början, och jag tycker det är trist att se de grova ensamma stammarna den första halvmetern eller så. Det blir nästan som en häck på stam. Det går nästan inte att rätta till utan att ta till mycket drastiska metoder. Bättre nu än sen, tycker jag....


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-04-2009, 16:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          det går klippa ner dom ännu mer, ner till 10cm. men 10-20cm är lagom. sedan beror det om man vill ha en välklippt och tät häck eller om man vill ha en friväxande häck. ska den vara tät och välklippt så är det bra att klippa den i pyramidform (dock inte spetsig på slutet utan platt) så att solen kommer åt ända ner.

          vill man ha en friväxande häck så klipper man mindre och då heller kanske inte klipper ner den så hårt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-06-2024, 06:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon