Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad odla i pallkragar?
          Lillaoliv
          Inlägg 16-04-2009, 11:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          16-04-2009
          Medlem nr: 22 390



          Jag har i min trädgård 2st "lådor" av pallkragar med två pallkragar i höjd.
          Har aldrig tidigare odlat i sådana och vill gärna ha tips på vad man kan odla.
          Tänkte på barnvänliga grönsaker som morot, ärtor, sallad och så har jag funderingar på dill också.
          Tror ni det funkar?

          Hur ska jag förbereda lådorna inför odling, alltså med jord och sånt?
          Just nu är det jord i, men vet inte vad det är för kvalité på den jorden. (är nyinflyttad och detta är första året vi brukar trädgården..)

          Är mycket tacksam för alla svar och alla tips jag kan få, nybörjare som jag är =)
          Såhär såg det ut då vi flyttade in i aug förra året...

          Bifogad fil  IMG_2187.JPG ( 891.37k ) Antal nedladdningar: 191
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 16-04-2009, 12:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Det är roligt att odla grönsaker! Så småningom lär du dig vilka du gillar bäst, och vilka du har mest lycka med - testa dig fram.

          Har du bil och kan köra tunga grejer kan det nog vara idé att köpa en säck kogödsel till varje pallkrage, och grepa ner den så att den blandas med din befintliga jord. Kratta sedan och så, kanske med täckduk över till en bit in i maj, för att inte riskera frost och så håller det fuktigheten också. Bönor, brytärter och en del andra växter kräver mer än 12 grader i jorden för att gro, så dem ska du nog vänta med om du vill odla sånt. Men de sorter du nämner funkar säkert fint att så nu (men täckduken är bra, som sagt).

          Har du sedan gräsklipp (klipper gräsmattan och kan samla upp den avklippta) så lägger du det runt växterna när de kommit upp - gräsklippet ger den näring du behöver + gör att du slipper vattna lika ofta + gör att du slipper ogräs.

          Du kan förstås odla vad du vill sedan, de sorter du nämner funkar ju jättebra.

          Redigerat av EKLO: 16-04-2009, 12:26
           
          Citera
          emmsing75
          Inlägg 16-04-2009, 19:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem sedan:
          01-02-2006
          Medlem nr: 7 025



          Att gödsla befintliga jorden innan du sår/planterar är nästan nödvändigt skulle jag säga (fast det beror ju kanske på vad man vill ha) Jag har haft sålådor de senaste två åren och har liksom du 2 i höjd och jag har haft/har squash, gurka, jordgubbsplantor, sparris, persilja, olika sorters sallad, sockerärt, spenat mm. Kort sagt kan man ha allt möjligt men kan vara bra att gödsla löpande om man har krävande växter såsom squash och gurka. Iår har jag tänkt blanda upp grönsakerna med lite blommor, typ låga ringblommor och/eller tagetes för att få lite mer färg i lådorna. Sallad och kryddor kanske inte är så roliga för barn men sockerärtor, jordgubbar/smultron, rädisor och morötter brukar väl barn gilla att odla. Har du lite "större" barn kanske de själva kan få välja vad de vill odla i en del av en låda eller så. Förra sommaren var min ett år och han gillade att stå och plocka sockerärtor och jordgubbar ur lådorna men han är tyvärr fortfarande för liten för att själv ta ansvar för egen odling...
           
          Citera
          Sophie1
          Inlägg 16-04-2009, 21:50
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          14-04-2009
          Medlem nr: 22 341



          Hejsan...
          För mig är det också första året ja odlar i krage...
          Jag tänker sätta morötter, rädisor, sockerärter och rödbetor...sen kommer ja att sätta några med kryddor av olika slag, dill, persilja, timjan, oregano,chilli, citronmeliss m.m
          Kommer också ha en med smultron och en med jordgubbar....
          Jag tänker lägga våta tidningar eller väv i botten för att minska på ogräset....
          Har satt plast på insidan av kragarna, men meningarna går tydligen isär ang om man bör ha det eller ej, jag provar så i år i allefall...Jord kommer jag att välja efter vad ja ska sätta jusst i den kragen, kryddor-lite magrare sandigare jord, morötter -kraftigare mer gödslad jord...
          Så tänker ja göra i allefall.. Lycka till.
          Mvh Sophie
           
          Citera
          Senorita
          Inlägg 16-04-2009, 22:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          15-04-2009
          Medlem nr: 22 384



          Hej Lillaoliv m fl!

          Jag började odla i pallkragar förra året och blev helfrälst!
          Du har ju egentligen 4 pallkragar, så jag föreslår att du gör 2 "envånings" och behåller 1 "tvåvånings", så kan du odla lite fler sorters grönsaker. Det är ju bara potatis och andra rotfrukter och stora växter som squash o dylikt som behöver 2 våningar.
          Jag föreslår att du kollar om det ligger markduk i botten på pallkragarna, annars är det nog klokt att lägga dit det. Jag tar till så rikligt av markduken att den går upp över sidorna på pallkragen så att jorden inte kommer i kontakt med träet, inbillar mig att dom kommer att hålla längre på så sätt.

          Det är nog bäst att gödsla, men tänk på att det inte är bra med kraftigt gödslad jord just vid sådden, det blir för starkt för de små liven! Jag brukar göra en ränna såbädden som jag fyller med såjord, som jag sår i, så är fröna lite skyddade första tiden. Och vissa saker förodlar jag inne eller köper plantor. Min purjolök, t ex blev enormt stor och fin.
          Lycka till med din odling!
           
          Citera
          Nanashi
          Inlägg 17-04-2009, 09:57
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          11-03-2008
          Medlem nr: 14 562



          Förra året odlade jag morötter, rödbetor, rädisor, sallat, spetskål, salladslök och gurka i pallkragar.

          Lycka till!


          --------------------
          ******************************************************
          Solig och bergig skogstomt i zon 2/3 med hungriga rådjur :-)
           
          Citera
          Lillaoliv
          Inlägg 18-04-2009, 13:42
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          16-04-2009
          Medlem nr: 22 390



          Oj vilken hel vetenskap det verkar vara! =)
          Jag var där och vände upp jorden idag och det är väldigt lucker och mörk fin jord. Är det bra eller?

          Jag har en "kallkompost" (om det nu heter så..) där jag slänger trädgårdsavfall och den jorden kanske man skulle kunna blanda i?Eller blir det för matig jord?

          Jag har funderat på att bara odla potatis i mina pallkragar, vad bör man andvända då för jord?
          Har funderat om och de andra grönsakerna ska jag ha i mitt trädgårdsland (som jag tjatat åt mig av sambon..haha!).
           
          Citera
          Senorita
          Inlägg 18-04-2009, 23:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          15-04-2009
          Medlem nr: 22 384



          Hej!
          Det låter ju som om din jord är OK, men hur hög halt av näring det är i den vet man ju inte, eftersom du inte har skött den förut. Har du färdig kompostjord kan du nog lägga dit en del av den, men det får inte bli för kväverikt för då är det mest blasten som växer! Men vanlig trädgårdskompost brukar inte bli så kväverik. Undvik att kalka på potatis då blir den skorvig - det är min erfarenhet i alla fall.
          Potatis tycker om sandjord - du kanske kan blanda in lite sand?
           
          Citera
          nilla_r
          Inlägg 19-04-2009, 06:45
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          23-03-2007
          Medlem nr: 9 450



          Nu är jag ju ingen expert, men jag skulle nog gjort tvärtom dvs satt potatis i trädgårdslandet och sått annat i pallkragarna. Framförallt om det är ett nytt grönsaksland du ska gräva.

          Jag odlar sallat, salladslök, dill, persilja, morötter, bönor och säkert något som jag glömt i mina pallkragar. Jag har ett lager av pallkragar men ska i år utöka med två i de lådor jag ska ha morötter.

          Låt det inte bli en hel vetenskap - jag gödslar med lite kogödsel i varje låda på våren, sår, täcker med vit väv och väntar.... yes.gif Under sommaren gödslar jag med hönsgödsel utspätt med vatten mellan odlingsraderna (om man läser på påsarna när man sår står det ibland om växterna vill ha annat - börnorna t ex får lite aska).

          Lycka till!



          --------------------
          /Pernilla
           
          Citera
          Lillaoliv
          Inlägg 20-04-2009, 13:50
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          16-04-2009
          Medlem nr: 22 390



          Ja jag hade tänkt blanda ner sand i pallkragarna där jag tänkte sätta potatis.
          Jorden i komposten ser bra ut och jag tänkte använda den så fort komposten tinat upp.(är fortf. frusen)

          Är det någon nackdel med att plantera potatis i pallkragarna tror ni? Jag såg när jag grävde lite i den att förra ägaren av huset har haft lök i pallkragarna. Så jorden verkar ju i alla fall vara "brukbar".

           
          Citera
          majamia1
          Inlägg 25-04-2009, 22:00
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 915



          CITAT (Lillaoliv @ 20-04-2009, 14:50) *
          Ja jag hade tänkt blanda ner sand i pallkragarna där jag tänkte sätta potatis.
          Jorden i komposten ser bra ut och jag tänkte använda den så fort komposten tinat upp.(är fortf. frusen)

          Är det någon nackdel med att plantera potatis i pallkragarna tror ni? Jag såg när jag grävde lite i den att förra ägaren av huset har haft lök i pallkragarna. Så jorden verkar ju i alla fall vara "brukbar".


          Hej
          Förra året odlade jag potatis i en större låda och det gick utmärkt. Har inte hunnit sätta i år men ska.
          Såde rödbetor, spenat, moröttor, sallad, rädisor i påskas och det har redan kommit upp och snart ska jag så ärtor och bönor.

          Lycka till!
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-04-2009, 19:54
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          Nu har jag skaffat pallkragar som jag ska sätta i grönsakslandet, behöver alltså bara han en på höjden och så kommer jag med en idiotisk fråga - ungefär hur många lökar kan man ha i en pallkrage?

          Sju stycken har jag, det blir svårt att bestämma vad de ska innehålla - borde ha köpt fler men nu nöjer jag mig med dessa

          CITAT (Lillaoliv @ 20-04-2009, 14:50) *
          Ja jag hade tänkt blanda ner sand i pallkragarna där jag tänkte sätta potatis.
          Jorden i komposten ser bra ut och jag tänkte använda den så fort komposten tinat upp.(är fortf. frusen)

          Är det någon nackdel med att plantera potatis i pallkragarna tror ni? Jag såg när jag grävde lite i den att förra ägaren av huset har haft lök i pallkragarna. Så jorden verkar ju i alla fall vara "brukbar".

          Lyssnade på ett radioprogram där man sa att det inte lämpar sig att odla potatis i pallkragar - har ingen erfarenhet själv
           
          Citera
          Ms Arne
          Inlägg 09-05-2009, 09:08
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          09-05-2009
          Medlem nr: 23 086



          Hej!
          Läste i en tiding (Allers trädgård) om ekologisk odling att det är bra att sätta potatisen i jod som ej brukats tidigare och som är hård och lerig, luckrar upp jorden för nästa gröda. dessutom har potatis ett lågt näringsbehov.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon