Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stickling Fikon, Magnolia & vindruvor mm., Blandat
          BigDaddy
          Inlägg 03-04-2010, 10:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Har lite frågor jag tänkte bena ut här i samma tråd.

          1. Har satt några sticklingar bl a Magnolia. Har satt både i vatten & jord. De hade en massa knoppar när jag tog dem som nu nästan slagit ut. Skulle jag knipsat av dem innan? Ska jag göra det nu?

          2a. Stickling Fikon. Har satt 2st sticklingar i jord för ngn månad sedan. Händer inte mycket där. Ingen tillväxt men heller ser de inte sämre ut. Hur lång tid är normalt innan de brukar skjuta skott?
          2 b. Trädet jag tog ifrån har en fin blivande stickling nu tror jag. Ett skott som kommit ut nu under våren. Den är inte tillräckling lång än men är det större chans att den skulle kunna ta sig om de jag har nu inte överlever?

          3. Jag har även en fråga som rör omplantering. I Mars planterade jag om en del frösådda växter jag satt under vintern. Oliv & citrusar. Brukar det vara så att det tar ett tag innan de kommer igång efter omplantering?
          Var väl 2-3 veckor sedan det gjordes & efter att de växt på bra hela vintern-förvåren så har de stannat upp helt i regel alla de jag planterade om. Är det normalt så?

          4. Stickling vindruvor. De var torra när jag fick dem & de är stentorra ff. Både de i jord & i vatten. Hur lång tid brukar de ta på sig? Togs i mitten av Mars.


          5. Jag har störst förhoppning på fikonet. Ett sådant träd vill jag ha. Kan jag ta reda på sort där på ngt sätt?
          Mamma-trädet har fullt med frukt. 30-40st. Så det bör ju vara självfertilt el vad det kallas. Hur många sorter finns det då det kan vara? Butiken det köptes från visste inte mer än att det var Fikon tyvärr.
           
          Citera
          tommot123
          Inlägg 03-04-2010, 19:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem sedan:
          28-12-2009
          Medlem nr: 27 171



          Har bara sticklat färska vindruvor på sommaren och det tar 3-4 veckor innan de rotar sig! Provat med dem i vatten och även direkt i jord! Har haft problem med att de ska överleva vintern! Får inte röra druvan efter jul för då förblöder druvstocken!
          Tommy
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 03-04-2010, 20:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          CITAT (tommot123 @ 03-04-2010, 20:44) *
          Har bara sticklat färska vindruvor på sommaren och det tar 3-4 veckor innan de rotar sig! Provat med dem i vatten och även direkt i jord! Har haft problem med att de ska överleva vintern! Får inte röra druvan efter jul för då förblöder druvstocken!
          Tommy


          Ok tack.
          Jag låter de stå i 2 månader, sedan får jag väl ge upp.
          Funkar detta inte får jag testa i sommar med färska då.
          Ser så himla döda ut nu men vi får väl se.
          Jag har både i jord & vatten. 4st i jord & 2st i vatten.
          De såg dock väldigt trötta ut redan från början men har ju läst att så ser de ut denna årstid.
          Tack för detta.

          Så där. Hoppas ngn kan hjälpa mig bena ut lite av det andra med. wink.gif
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2010, 22:22
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (BigDaddy @ 03-04-2010, 11:59) *
          2a. Stickling Fikon. Har satt 2st sticklingar i jord för ngn månad sedan. Händer inte mycket där. Ingen tillväxt men heller ser de inte sämre ut. Hur lång tid är normalt innan de brukar skjuta skott?
          2 b. Trädet jag tog ifrån har en fin blivande stickling nu tror jag. Ett skott som kommit ut nu under våren. Den är inte tillräckling lång än men är det större chans att den skulle kunna ta sig om de jag har nu inte överlever?

          3. Jag har även en fråga som rör omplantering. I Mars planterade jag om en del frösådda växter jag satt under vintern. Oliv & citrusar. Brukar det vara så att det tar ett tag innan de kommer igång efter omplantering?
          Var väl 2-3 veckor sedan det gjordes & efter att de växt på bra hela vintern-förvåren så har de stannat upp helt i regel alla de jag planterade om. Är det normalt så?

          5. Jag har störst förhoppning på fikonet. Ett sådant träd vill jag ha. Kan jag ta reda på sort där på ngt sätt?
          Mamma-trädet har fullt med frukt. 30-40st. Så det bör ju vara självfertilt el vad det kallas. Hur många sorter finns det då det kan vara? Butiken det köptes från visste inte mer än att det var Fikon tyvärr.


          det kan ta väldigt långtid för fikon att rota sig. ha tålamod, men se upp så du inte torkar ut fikonet men också inte ger den för mycket vatten så att den ruttnar.

          jag vet inte om det är större chans att den rotar sig, du kan ju annars testa olika metoder bland annat att rota i påse (står om det i fikon tråden).

          det är normalt att ny planterade växter stannar upp, först bryter man upp dom ur det dom är van vid sedan stör man rötterna och så ny jord, så dom måste etablera och vänja sig på nytt och läka och sedan få nya rötter. först måste krukan bli fylld på rötter innan blad och skotttillväxt sker. så det kan ta ett tag innan dom börjar att växa aktivt igen. ca 4v efter omplantering kan man ge ny näring.

          det är svårt att se vilken sort det är, men det kan gå om man ser blad och frukten (både inne och utanpå). men det finns jätte många fikon sorter, flera hundra.

          det är inte säkert det är självfertilt, är det ett fikon som behöver pollinering kommer det först att utvecklas ''gröna fikon'' och när dessa har blommat klart så trillar dom av. på självfertila sorter så utvecklas fikonet efter att det blommat så det bildas nötter och det vi kallar för ''fikonfrukt''.
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 04-04-2010, 14:35
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Ok vad bra. Tack!
          Där fick jag svar på resterande. Härligt.
          Tålamod det lär jag mig här att man måste ha men det är svårt ibland. smile.gif
          Man är så nyfiken & vill det ska funka direkt.

          Bara att hålla ut då & hoppas.
          Jag är rätt kass så det lär nog inte gå.
          Det här med sticklingar är inget jag vart bra på hittills.....men får hoppas turen har vänt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 03:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon