fibromorsan
den här dök upp i in trädgård förra året..
brydde mig inte om den då den var så liten..

men i år är denna över 1.20 hög och växer snabbt.
men den "tog över" hela min kaprifol(som VAR 4 meter bred 3 meter hög) så nu växer knappt kaprifolen alls.

klippte bort den här igår och då luktade det APA..typ som bärfis när jag klippte i den.
stammen var TJOCK..ca 6 cm grov..

nu har jag hittat en till sån här i trädgården och ingen vet vad det är?

nån som kan tala om för mig vad detta är??

Olle A
Druvfläder (Sambucus racemosa), en gammal prydnadsbuske som nu är vanlig som förvildad. Den får röda, giftiga bär på sensommaren.

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 17-06-2010, 11:55) *
Druvfläder (Sambucus racemosa), en gammal prydnadsbuske som nu är vanlig som förvildad. Den får röda, giftiga bär på sensommaren.

Olle

Giftigheten är möjligen diskuterbar, maximalt magont och diaréer kan bli följden vid förtäring. Fåglar gillar dock bären och det är de som sprider växten också.
fibromorsan
TACK!! då vet jag..inget jag vill ha kvar minsann:)
jättetacksam för svaren -vad duktiga ni är
Gossen Ruda
Kan tillägga att den kommer snabbt och växer väldigt snabbt, som du märkt, och blommar ofta redan andra året. Det kan bli ett par meter hög och får oftast flera stammar. Stammarna blir dock sällan långlivade, ett par år, men det kommer hela tiden nya. Busken som helhet blir dock sällan långlivad, en 10-åring är gammal. Fast när den till sist dör har den hunnit få mängder med barn. Jag gillar den pga att blommorna är bra för insekter och bären för fåglar, men inne i trädgården får den inte vara.
Eva 33c
CITAT (fibromorsan @ 17-06-2010, 12:19) *
TACK!! då vet jag..inget jag vill ha kvar minsann:)
jättetacksam för svaren -vad duktiga ni är

På rätt ställe är det en jättefin buske tycker jag, som brukar låta dem självsådda buskarna vara om det passar. Både bladutspring, knoppar och blommor och sedan bären är mycket dekorativa i mina ögon. Denna planterade fåglarna för en fem sex år sedan.
[attachment=51156:druvfl_der4.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon