Anki
Hej hej!

Håller på att rensa upp lite i min trädgård. Det har blivit så förvildat så jag skulle vilja klippa ner en del buskar/träd rejält!
Hur mycket ska jag ta och i vilken årstid?
Hade tänkt ta dem efter blomningen men vad tycker ni?

Ölandstok?
Snöbollsbuske?
Syrén?
Jasminbuske?


/ANki
mojan
Både Ölandstok och Syren har jag klippt ned helt (ca 20 cm över marken) och den har kommit fint igen.
Tidpunkt? confused.gif Troligtvis efter blomningen.
mamamaggan
Syrén har vi klippt ner i princip ända ner för att det ska komma rotskott .Men vi klipper inte ner hela häcken på en gång utan gallrar bland de äldsta grenarna , några styckern åt gången , varje år . Vi har gjort det tidig vår men har för mig jag läst att om man gör det senare så ska det vara efter blomning.

Om du menar schersmin så skulle jag inte rekommendera dig att klippa ner hela där heller. Vi har några gamla buskar vid sommarstugan . En av dem klippte vi ner totalt för c:a 10 år sedan och den har aldrig blivit sig själv igen. Även där är nog idealet att klippa ur ett par gamla grenar åt gången. Men då ska man lämna någon/några dm kvar eftersom den skjuter skott på stumparna.
Nettan8
Jag klippte vår schersmin förra året efter at den blommat. Klippte den så kanske 1m va kvar, har kommit fint iår. Riktigt grova grenar kan du ta längre ner
SofiaGBG
Då är frågan, vad ska jag göra med vår glesa Schersmin? Vi flyttade in i våras så jag visste inte vad det var då, klippte lite i den flr den såg risig ut. Nu efter säsongen så vet jag att den är 1,5 meter hög och nästan bara blad i "topparna". Ska jag klippa ner den nu eller vänta till nästa år? Ska jag ta varannan stam elelr allt? Hur mycket ska jag lämna?

Hjälp och tips mottages TACKSAMT!
Aqvakul
CITAT (SofiaGBG @ 04-10-2010, 20:37) *
Då är frågan, vad ska jag göra med vår glesa Schersmin? Vi flyttade in i våras så jag visste inte vad det var då, klippte lite i den flr den såg risig ut. Nu efter säsongen så vet jag att den är 1,5 meter hög och nästan bara blad i "topparna". Ska jag klippa ner den nu eller vänta till nästa år? Ska jag ta varannan stam elelr allt? Hur mycket ska jag lämna?

Hjälp och tips mottages TACKSAMT!



Spara några av de nyaste skotten, resten beskärs 15-20cm över marken i vår innan lövsprickningen.

Vattna rejält under växtsäsongen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon