Gottegrisen
Vi köpte hus för fem år sedan och har en måbärshäck som till viss del var riktigt risig. Vi gjorde som så att vi klippte ned de dåliga plantorna, tog tillvara på de som mådde bäst och planterade om dessa. Den sista biten av tomten (ca femton meter) planterade vi nya plantor som vi köpte på plantskola. Problemet är just dessa plantor, de vägrar växa överuvudtaget. De lever, nya blad varje säsong, men blir inte högre. De håller sig från kring 20cm (de lägsta) till 60-70cm (de högsta). Av bladen att döma mår de sådär, ganska många plantor har gula blad med bruna märken på, men det märkliga är att även den gamla häcken har en hel del plantor med samma färg fast dessa plantor växer varje år. Förra året klippte vi ned en stor del av den häcken till trettio centimeters höjd, och nu är de uppe över metern igen. Varför tar sig dessa och inte de vi planterade om?

Jag grävde ut enligt anvisningarna, 50cm djupt och brett dike. Jag har gödslat varje säsong (algomin, blå korn, kogödsel) samt jordförbättrat och vattnat vid behov (både droppbevattning och med spridare). Jag blir inte klok på problemet, kan någon hjälpa mig med tips?

Jag bor i zon 5.
Gottegrisen
Som sagt, nån som har något tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Glömde du lösa upp ev. rotsnurr på de nya plantorna?? I fall du har lerjord: du bytte väl inte ut den befintliga jorden mot enbart köpejord i planteringsgroparna??

+Jag tycker det låter som om du gödslar väldigt mycket, måbärshäckar som är hyfsat nyplanterade behöver oftast bara vatten de första 5åren eller så och sedan brukar man inte behöva göda varje år den brukar inte vara speciellt krävande. För mycket gödning kan få motsatt effekt.
Bassam
Hej


Före att bedöma jag ska fråga först vilka blad som har gul och brun. fläckor ,

1 är de nya bladen eller gamla .
2 är dem bladen som ligger på sidan eller inne.
3 nerver är gröna eller gula.
4 tunna nerv gula eller gröna.

Obs

tillväxt blir lite på grund av:

1 varm väder.
2 om man ger vattna mycket vatten .
3 växter saknar näring.

Jag tycker att din träd ligger i små grop och lägger i fel jord men frukt träd behöver en grop som är 150cm läng * 150cm bered * 70cm djup.



H:Bassam
Järfälla
Nej, Bassam. 50x50 cm räcker gott för häckdike.

Så mycket kan man nog inte vattna att tillväxten blir för liten.
Dvs om inte häckdiket är som en hink, dvs väldigt odränerat.
De flesta tror att de vattnar mycket men vattnar på tok för lite.
30-50 liter per kvadrat vid varje vattning är bra tumregel, och inte för ofta.

Ta det lite lugnare med gödsling, kogödsel räcker på våren för att ge nytt liv åt jorden och stimulera maskar att bidra med syresättande gångar och mikroorganismer.

Vet inte om måbär kan få någon sjuka, men jag skulle ändå tippa på för lite vatten (för grunt vattnat så rötterna inte har sökt sig neråt ordentligt). Gör en rejäl genomvattning, typ droppslang en hel natt, och vänta några veckor till nästa vattning.
Bassam
Hej Järfälla

Du kan komma med mig och tänker tillsamman:

Jag tänker att de står i dålig jord varför:

1 Om jorden har dålig (PH under 6) det betyder att syre i jorden är inte till räcklig och rötter kan inte suga vatten som behöver och mera risken för Svamp sjukdom.

Det man kan blanda jord med grovsand för att öka väldränerad.

2 om ( PH mera än 7 ) det betyder att rötter ska inte suga näring bra från jorden på grund att näring ändrad till formen som kan inte rötter sug liksom ( Fe ändra från +3 som kan rötter suga till Fe +2 som rötter kan inte suga ).

Vi kan spetsa jorden med lera och kompost.

3 Om Ph 7 det passar nästan alla växter.




H:Bassam
Shabbadang
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2010, 08:14) *
Glömde du lösa upp ev. rotsnurr på de nya plantorna?? I fall du har lerjord: du bytte väl inte ut den befintliga jorden mot enbart köpejord i planteringsgroparna??

+Jag tycker det låter som om du gödslar väldigt mycket, måbärshäckar som är hyfsat nyplanterade behöver oftast bara vatten de första 5åren eller så och sedan brukar man inte behöva göda varje år den brukar inte vara speciellt krävande. För mycket gödning kan få motsatt effekt.


Instämmer. Tänkte direkt på att det kan vara lera runt och bara säckjord (torv) i själva diket. Då kan det bli tvärstopp år två eftersom näringen tar slut och det blir alldeles för blött i den rena torvjorden. Planteringsjord i säck ska användas för att höja mullhalten i den befintliga jorden och alltså blandas ut med denna. Måbär är lättodlat och växer på nästan vad som helst, men inte i ren, blöt och näringsfattig torv.
Aqvakul
CITAT (Shabbadang @ 11-07-2010, 08:27) *
Instämmer. Tänkte direkt på att det kan vara lera runt och bara säckjord (torv) i själva diket. Då kan det bli tvärstopp år två eftersom näringen tar slut och det blir alldeles för blött i den rena torvjorden. Planteringsjord i säck ska användas för att höja mullhalten i den befintliga jorden och alltså blandas ut med denna. Måbär är lättodlat och växer på nästan vad som helst, men inte i ren, blöt och näringsfattig torv.

yes.gif Utmärkt sammanfattat!
Gottegrisen
Hmmm, nej rotsnurren löste jag upp, de som fanns. Jorden vi har är till stor del en sandig jord då området vi bor i ligger på en gammal sjöbotten. Det är alltså en väldigt väldränerande jord överallt.

Vad beträffar bevattningen så har jag provat att låta vattenslangen ligga i häcken och sippra ut vatten ganska många timmar. Bevattningen är inget problem då vi har en vattenförening i grannskapet och hämtar vatten ifrån ån som rinner i närheten. Så jag har inte slarvat med bevattningen flirting.gif

Gödning har vi detta år inte gjort alls faktiskt, så det kanske var bra då, men problemet fortstår. Bifogar några bilder jag just tog på häcken:

[attachment=52334:DSC_0574.jpg.jpg]

[attachment=52335:DSC_0575.jpg.jpg]

[attachment=52336:DSC_0576.jpg]

[attachment=52337:DSC_0577.jpg]

[attachment=52338:DSC_0578.jpg]

[attachment=52339:DSC_0579.jpg]

[attachment=52340:DSC_0580.jpg]

[attachment=52341:DSC_0581.jpg]
Bassam
Hej




Jag tycker att den jord innehåller mycket gödsel så rötter kan inte suga vatten och näring som behöver.
H:Bassam

Shabbadang
Hej!
Av bilderna att döma så är det ojämna markförhållanden, eftersom det växer ojämnt. Ganska bra på sina håll och mycket dåligt på andra håll. Tycker att du bör provgräva och se vad som skiljer och sedan dra slutsatser av det.
Sjäbotten skriver du - då brukar det vara fråga om ganska tung lera eller dy/mulljord, men du skriver sandjord. Ja, sandjord verkar troligt för jag tycker nog att de här bladen ser ut att ha haft det riktigt torrt. Vi har måbär här i grannskapet som uppvisar samma symptom. Måbär är ju en lundväxt och växer vilt på halvskuggiga platser med god tillgång på markfukt och näring. Alltså är den ganska olämplig på sandjord. Där kan man instället rekommendera havtorn eller sibirisk ärtbuske, den senare får dock oftast mjöldagg nuförtiden, speciellt om det är torrt. Havtorn fungerar bra om det är öppet och soligt samt mager jord.
fabbe66
...7 år senare... hur gick det med din måbärshäck? Min måbärshäck ser likadan ut. Inga bruna fläckar, men bladen blir gul"frostiga" precis som dina, med gröna bladvener i mitten på säsongen och ramlar så småningom av tidigt. Ser inga djur på bladen nu i augusti (då bladen börjar ramla), men på försommaren är det massor av smala gröna flygande insekter i den, de har försvunnit nu i augusti. Enda tiden häcken är grön och fin är vår och tidig sommar. Den bildar nya skott mest i början av säsongen, men jag tycker det växer dåligt. Vad kan vara fel? Har sökt på mjöldagg och kanske det kan vara det. Kan insekterna från försommaren ha nåt med saken att göra. Hur blir man av med mjöldagg på så många blad? Det som är fel verkar övervintra eftersom det återkommer. Kan det vara för torrt, blött, ojämnt vattnat, dåligt gödslat... jag gödslade i våras, men sen inte mycket mer. Vattnar lagom rikligt, det är inte torrt. Hönsgödselvatten då och då. Vågar jag klippa ner helt för att förnya?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon