Med pallkrage
Hej.
Jag är nykomling på forumet och vet ingenting om någonting. I min minimala radhusträdgård i Gävle har jag en pallkrage där jag odlar kryddväxter, en svartvinbärsbuske och ett familjeträd med äpple. Det stod där när vi köpte huset för fyra år sedan och är enligt grannarna ungefär 15 år gammalt. Jag har beskurit det ett par gånger med vägledning av en bekant.
Jag vet inte ens vilka sorter det är på trädet, men en av dem liknar transparent blanche. Även övriga sorter är gröna och sena. (ni ser, vilken trädgårdsidiot jag är ;-) )
Den nedersta grenen på trädet har aldrig (alltså under mina fyra år som ägare) burit frukt eller ens blommat.
Min fråga är om det kan vara en sort som tar mycket längre tid på sig, eller om det helt enkelt är lika bra att ta bort hela grenen. Det skulle passa sig väl i så fall, eftersom trädet i dagsläget är ganska osymetriskt.
Kan man i så fall såga av den nu, eller ska man göra det någon annan tid på året?

Hjälp mig gärna på traven. Säg till om ni behöver mer information på något vis för att ge mig ett bättre svar.

Tack för ett intressant forum med exakt hur många bra trådar som helst. (men ingen som jag kunde hitta om exakt min fråga).

/Magnus
Gossen Ruda
Det låter kanske lite konstigt men grenar som går rakt uppåt brukar sällan ge frukt så hur växer grenen? Sticker den rätt upp är det kanske läge att toppa den så att sidogrenar kan växa ut mer vågrätt. Sen finns det en annan möjlig orsak, det kan vara ett skott från grundstammen och där vet man inte hur det kan vara med blomning mm. Ser du något ympställe?
Med pallkrage
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2010, 11:12) *
Det låter kanske lite konstigt men grenar som går rakt uppåt brukar sällan ge frukt så hur växer grenen? Sticker den rätt upp är det kanske läge att toppa den så att sidogrenar kan växa ut mer vågrätt. Sen finns det en annan möjlig orsak, det kan vara ett skott från grundstammen och där vet man inte hur det kan vara med blomning mm. Ser du något ympställe?

Grenen går inte rakt uppåt men har väldigt brant vinkel, om man säger så. Det här är som sagt trädets nedersta gren och även den grövsta grenen på trädet. Jag vet faktiskt inte hur man ser om det är ympat? Hur gör man det? Syns det som en skarv, som en svullnad i barken eller vad?
*Stintan*
Ni kan självklart ta bort grenen men jag skulle vänta ett par månader. Det som händer är ju att ni då eventuellt blir av med en sort men det kanske inte gör så mycket.

Det jag inte begriper är hur man kan få plats med både en vinbärsbuske och ett äppelträd i en pallkrage. Knappast en optimal växtplats för ett äppelträd som ju behöver gott om plats för sina rötter. Jag skulle nog flytta på vinbärsbusken i första hand eftersom trädet kan vara knepigare när det är så pass gammalt.
Gossen Ruda
CITAT (Med pallkrage @ 22-06-2010, 11:17) *
Grenen går inte rakt uppåt men har väldigt brant vinkel, om man säger så. Det här är som sagt trädets nedersta gren och även den grövsta grenen på trädet. Jag vet faktiskt inte hur man ser om det är ympat? Hur gör man det? Syns det som en skarv, som en svullnad i barken eller vad?

Det syns som en svag ring runt grenen i sned vinkel, kan vara en svullnad med en nedsänkning i mitten. Titta vid basen på de övriga grenarna.
RibesRubusVitis
Det lilla äppelträdet på min nya koloni bar ingen frukt alls förra året, trots att det blivit en del äpplen ett år tidigare. De tre huvudgrenarna pekade nästan rätt upp så att de dolde en liten förkrympt topp i mitten. Ända sedan i höstas har jag haft dessa grenar utspända med trådar, och tidigt i vår tyngde jag ner ytterligare ett par mindre grenar. Det blev en enastående rik blomning och hela trädet är nu fullt med kart...
Med pallkrage
CITAT (*Stintan* @ 22-06-2010, 11:43) *
Ni kan självklart ta bort grenen men jag skulle vänta ett par månader. Det som händer är ju att ni då eventuellt blir av med en sort men det kanske inte gör så mycket.

Det jag inte begriper är hur man kan få plats med både en vinbärsbuske och ett äppelträd i en pallkrage. Knappast en optimal växtplats för ett äppelträd som ju behöver gott om plats för sina rötter. Jag skulle nog flytta på vinbärsbusken i första hand eftersom trädet kan vara knepigare när det är så pass gammalt.

Mitt syftningsfel. slap.gif Jag ville ge en bild av hur liten min trädgård var. Men sååå liten är den inte. Trädet står för sig, vinbärsbusken står för sig och pallkragen har sitt eget lilla hörn.
Ezereht
Juli, Augusti och September är bra månader att beskära Äpple. Om det är en gren du inte kommer sakna, skulle jag tagit den väck.
Cilla
Välkommen är du, Med pallkrage!

En anledning till att jag, och jag tror flera andra, som jobbar med trädgårdsfrågor deltar i det här forumet är att vi lär oss hela tiden. När man som jag jobbar med träd är det intressant att hära vilka problem man har i trädgårdar i hela landet, och vilka problem man uppfattar att man har. Inga frågor blir ointressanta!

Jag vet inte hur långt ditt äppelträd hunnit, men generellt gäller att träd satsar minst på sina lägst sittande grenar. Där finns det minst ljus och kortast framtid. Kanske är det därför som denna gren inte bär frukt. Men för att kunna gissa lite mer säkert så behövs bilder.

Alla grenar som växer från stammen kommer för alltid att ha den höjd som de har nu, men de kommer att bli mycket längre och vitt förgrenade. Att äppelträd är 12 meter vida, med alltså 6 meter grenar från stammen, är ingen ovanlighet. Så vill du kunna gå under kronan tar du år efter år bort de lägst sittande grenarna innan de blir grova. En eller två i taget.

Bästa tiden för att gallra eller ta bort överflödiga grenar är juli, augusti och september, det som kallas JAS-perioden pga initialerna i måanderna. Då har träden som bäst förmåga att försvara sig mot öppningar i trädet och svararinte med att skjuta en massa nya skott, osm de gör med vårvinterbeskärning.

Gossen Ruda
Men Cilla, många familjeträd är ympade mycket lågt. Mitt äppleträd har alla fyra ymparna lägre än 1 meter. Skulle jag kapa alla låga grenar blir det bara grundstammen kvar.
Cilla
Ja det har du rätt i. Och det är ett av många skäl till att jag avråder från att köpa familjeträd! Men om man nu ändå har det... så kan man se tilla att det får ett hyfsat långt, eller hyfsat kort liv.

Det är sällan som grundstammen är annat än lågt ympad. Stam oven 1 dm är oftast den mest starkväxande sorten. Ofta är det Transparent Blanche. Så om man skär bort en sidogren på en meters höjd så förlorar man i värsta fall en annan sort. Det är alltså inte grundstammen som blir kvar.

Eller så väljer man att inte ha trädet så länge, kanske 10-15 år eller så. För efter det brukar sidogrenarna ha brett ut sig på tok för mycket för tomten. Så sågar man av dem, och då brukar trädet bli så fult och förfelat att man helst vill byta ut det, eller så blir stamsnitten så stora att de ger håligheter och svårigheter för trädet att ge näring till den andra eller de andra sorterna. Hhur man än gör så har man ofta ändå bara den starkväxande sorten kvar! Transparente Blanche...

Och man kommer inte ifrån: Oavsett hur många fina sorter som är ympade på den idiotiska nivån 1 meter, så är det HÖGRE UPP som trädet kommer att satsa på grenverk och frukt.

Familjeträd är alltså bara av de anledningarna inget vidare. Men de är kul att beskära, för de är näst intill omöjliga att få bra i strukturen.
Gossen Ruda
Jag var ute och kollade på trädet. Grundstammen är ca 75 cm och har 4 eller 5 ympar, lite svårt att se. En av dem är TB, ljusgula tidiga oätliga äpplen. biggrin.gif Den skall nog bort men jag skall försöka bestämma de övriga först, det verkar som om alla sorterna kommer att ge frukt i år. På tiden, tror trädet är 15 år gammalt.
Cilla
Aha! Var köpte du trädet? Det är inte helt vanligt med så höga ympar, men allt kan förekomma i familjeträdsvärlden...

TB är inte helt fel att ha som topp. Kanske finns det ny forskning som jag missat, men mina egna observationer är att när man satsat på att ha den mest starkväxande som topp så finns någon sorts chans att de andra ska få leva sitt eget liv och inte behöva konkurrera.

Du kan ju bevara stammen och toppen på TBn och i korta sidogrenar ympa in ännu fler sorter! Om du inte gillar TB som äpple alltså.

Jag rekommenderar som sagt inte familjeträd, men naturligtvis har jag också själv ett i den egna eperimentala trädgården. Varje år tänker jag att nu har jag experimenterar klart, nu får det ryka. Men så får jag några intressanta ympkvistar och så ser jag något nytt som måste testas. Och så växer den där lilla familjeindividen så ljuvligt glatt också. Skulle inte förvåna mig om det blir det mest långlivade fruktträdet i min trädgård! Man får de barn man behöver!

Och man ska njuta och testa så mycket man hinner med sina familjevarianter!!!
Gossen Ruda
Inköpsstället är bortglömt, men det var nånstans i Göteborg. Det kan ju vara så också att det finns ett ympställe långt ner men inte över marknivån så det tror jag inte. Grundstammen har fö helt annorlunda och grövre bark än ympkvistarna.
Cilla
Jaså! Men grundstammen är A2 kan jag tro. Ser fram emot några av dina bilder i framtiden! Särskilt på det du tolkar är förädlingsstället.
Bassam
Hej
Grenarna ger inte frukt på grund :
1 de får inte tillräcklig ljus.
2 om du ger mycket naturliga gödsel så de ger mycket grönskar .
3 raka skolter ger inte frukt
4 skoter som kommer från under ympad området ger inte bra frukt så det är bra om man borta dem.
H: Bassam
Med pallkrage
Tack allesamman för välkomnandet och för bra och välutvecklade svar! Jag tror att jag med era rekommendationer kan ta bort den understa, fruktlösa, grenen i slutet av sommaren. Den växer ändå åt det håll där man går ut mot gräsmattan, så det är den man i all framtid kommer att tvingas ducka under annars ;-)

Härligt med ett så kunskapsintensivt gäng!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon