Full version: Bonsai-tråd
Alexander-VG-zon3
hejsan

tänkte jag skulle göra en tråd om bonsai, har nyligen börjat intressera mig av bonsai.

har bara två st än sålänge, som är under upp byggnad. den ena är en fuchsia som jag förökat igen sticklingar och börjat forma för några år sen, den andra är en frösådd skogslönn som jag började form för 2år sen.

här är bilder på dom

lönnen, ska bli cascad.
[attachment=51591:bonsail_nn.jpg]

och en bild länk till min fuchsia-bonsai, vet inte riktigt vad för form den har eller heter
http://www.pixbox.se/pic_show_id28975809.html
(inte så avancerad då det är min första).

har ni bilder på era ? vad har ni för tips och råd ? några roliga länkar ?

här är två sidor jag har kollat på
http://www.bonsai4me.com/index.htm
http://bonsaisite.com/index.html

edit glömde bort http://www.bonsaisallskapet.se/ också en trevlig sida.
Huggorm
Jag har inte kommit igång än, men jag har tänkt att börja. Kan bar inte bestämma mig för vilket träd man skall välja, jag är ju sugen på att ta något som inte riktigt överlever i min växtzon, som någon vintergrön ek till exempel. Men egentligen kan man ju ta nästa vilket träd eller buske som helst
Alexander-VG-zon3
jag har valt enkla växter nu i början, sen när man behärskar tekniken mer så skulle det vara kul att testa nåt mer annorlunda/ovanligare buske/träd.

jag har ju en hel del att lära mig.

jag har ju en städsegrön ek, man kanske skulle börja forma den.
Orkidétjuven
På tiden att en sådan tråd egentligen skapades.-

Jag hade en vanlig ek från ollon som jag arbetade på i några år, men sista vintern 08 innan jag flyttade hit, lyckades den inte överleva vintern tyvärr. Inga bilder har jag heller.
Men jag tänker börja om när jag kommer hem.
pebblelake
Några bilder på mina potensaier. Try,syrén,tall,gran,en,körsbär.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 30-06-2010, 01:18) *
På tiden att en sådan tråd egentligen skapades.-

Jag hade en vanlig ek från ollon som jag arbetade på i några år, men sista vintern 08 innan jag flyttade hit, lyckades den inte överleva vintern tyvärr. Inga bilder har jag heller.
Men jag tänker börja om när jag kommer hem.


vad tråkigt att den inte klarade vintern, vad va det som gjorde att den inte klarade sig ?

synd du inte har bild på den. vilken stil hade den?
ingrids
Var tvungen att googla potensai, mest för att ordet lät så kul.

Något jag funderat över är om det inte vore ack så mycket enklare att ha sin potensai i ett stenparti ute så man faktiskt kan fara i från den. Någon som har en åsikt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (pebblelake @ 30-06-2010, 13:27) *
Några bilder på mina potensaier. Try,syrén,tall,gran,en,körsbär.


svårt att se på bilderna, men vackra bonsaier, gillade dom två sista mest. är dom stora växter du grävt upp och satt i kruka och sedan format ?

CITAT (ingrids @ 30-06-2010, 14:39) *
Var tvungen att googla potensai, mest för att ordet lät så kul.

Något jag funderat över är om det inte vore ack så mycket enklare att ha sin potensai i ett stenparti ute så man faktiskt kan fara i från den. Någon som har en åsikt?


fast växer den inte för snabbt då?

trodde det var meningen att bonsai just skulle hållas i små trånga krukor. av att man kan kontrollera tillväxten hårt och forma.

har man dom ute i krukor så får dom ju regn från ovan. iförsig åker jag aldrig iväg en längre tid ås mina växter brukar klara sig.
ingrids
Jag tänkte mig att man kunde rigga växtplatsen ungefär som en klippskreva med begränsat rotutrymme och lite näring, det bästa vore antagligen en riktig klippskreva men någon sådan har jag inte. Det händer att jag åker bort och min kattvakt har jättebra hand med katten men erkänner sig vara rudis på växter.
Alexander-VG-zon3
jo det skulle bli snyggt att få en växt att växa så på en klippa. med rötterna som också växer över stenen.

sedan kan man ju välja svag/sakta växandes växter.
Bassam
Hej

För att göra bonsai måste man beskära rötter special första tre är.

H:Bassam

pebblelake
Jag gräver upp mina potensaier efter vägrenar och på berghällar och på myrar(har egen mark) då pratar vi om tall o gran samt en.
Det är ju inte en snabb hobby, men man tjänar många år på att förminska ett träd än att få det att växa som man vill.
Efter jag grävt upp dom sätter jag dom i stora krukor för att dom skall få återhämta sig efter flytten samt få mer fina rötter. Där får dom sitta några år medan jag gödslar det som går, så dom får starka fina skott, Samtidigt nyper jag nya skott samt plockar barr så dom tätar på sig.
Efter det KAN man plantera i en mindre kruka,men då hämmar man tillväxten.
På en "ny" potensai vill man ha en bra tillväxt INTE en avstannande tillväxt. Anledningen till detta är att du vill ha mer och tätare grenar ,tjockare stam ett starkare träd som klarar hårdare beskärning och plockning. En Bonsai skall aldrig "svältas" för att hållas liten.
Ett stort plus om man håller på med bonsaier är att man kan gräva upp nedfrysna,rädjursätna,kaningnagda experimentträd och buskar som annars gått till dom sälla jaktmarkerna och ge dom ett nytt liv som bonsaier.
Ursäkta kvallitén på bilderna ungarna hade fipplat med några inställningar i kameran.
På bilderna nedan gran ,fjällbjörk,ginko.

Glömde tillägga,
titta noga på första bilden i mitt första inlägg, det är en try som är 20 år gammal som jag grävde upp i våras . Jag kapade alla rötter i en cirkel på 30 cm samt tog tigersågen och kapade rötterna som gick nedåt till ca 10 cm sedan planterade jag den i en kruka med bark,sand och plantjord. Den kan jag börja forma redan nästa vår. Den grovleken på stam får man inte om man svällter den i en kruka i alla fall inte på ett år.
pebblelake
CITAT (ingrids @ 30-06-2010, 14:39) *
Var tvungen att googla potensai, mest för att ordet lät så kul.

Något jag funderat över är om det inte vore ack så mycket enklare att ha sin potensai i ett stenparti ute så man faktiskt kan fara i från den. Någon som har en åsikt?


Det går alldeles utmärkt och är förmodligen det snabbaste sättet att få en stark och fin bonsai. Har själv börjat tukta en white lights azalea som växer i rabatten. Sedan om intresset håller i sig så kan man ju gräva upp den efter ett antal år och sätta den i kruka så är den närmare "klar",för klar blir man alldrig.....
Alexander-VG-zon3
jag hade visst fler bonsaier än vad jag trodde

länk
http://www.pixbox.se/alb_show_id1191269_page0.html

CITAT (pebblelake @ 01-07-2010, 01:24) *
Ett stort plus om man håller på med bonsaier är att man kan gräva upp nedfrysna,rädjursätna,kaningnagda experimentträd och buskar som annars gått till dom sälla jaktmarkerna och ge dom ett nytt liv som bonsaier.


intressanta och vackra bilder och tack för infon.

ja det var väldigt smart, det har jag inte tänkt på att gräva upp träd som det har ''hänt'' saker med. det ska jag nog börja med.
Huggorm
Flaxxs: Har du lagt ädelcypressen ned för att du vill ha den sådan, eller har den lagt sig ner själv?

För övrigt kan jag rekommendera denna blog, där ett gäng norska entusiaster gör bonsai av buskar och träd de hittar i naturen. Vart lite dålig aktivitet på sistone dock, men det finns mycket gammalt att kika på: http://norwegianbonsai.blogspot.com/
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 21:04) *
Flaxxs: Har du lagt ädelcypressen ned för att du vill ha den sådan, eller har den lagt sig ner själv?

För övrigt kan jag rekommendera denna blog, där ett gäng norska entusiaster gör bonsai av buskar och träd de hittar i naturen. Vart lite dålig aktivitet på sistone dock, men det finns mycket gammalt att kika på: http://norwegianbonsai.blogspot.com/


nej jag böjde den så nu idag när jag köpte mer tråd.

den var lika böjbar som kokt spagetti. vet inte riktigt vad det ska bli avd en, jag bara testar mig fram. men jag är lite svag för kaskad.

åhhh vad roligt att du länkade hit den bloggen, har varit inne innan och kollat men glömt bort namnet och har inte hittat den. thanks.gif
Hellmark
Jag har köpt några japanska zelkova fröer från Impecta och undrar om det är någon som har några tips om hur man ska förkultivera dem så att de kan växa upp och bli till smpträd?

Mvh Hellmark
Huggorm
CITAT (Hellmark @ 23-10-2012, 10:45) *
Jag har köpt några japanska zelkova fröer från Impecta och undrar om det är någon som har några tips om hur man ska förkultivera dem så att de kan växa upp och bli till smpträd?

Mvh Hellmark

De måste stratifieras, alltså köldbehandlas. Helst skall de förvaras fuktigt i en temperatur mellan 0-5 plusgrader under 3-4 månader. Eller så kan man placera dem ute i jorden under löv och grejer, då kommer de få sina månader under höst och vår även om det är fruset på vintern. Det samma gäller ginkgofrön. Men tyvärr har impectas frön haft lite svårt att gro för mig och en del andra på forumet, så det är inte säkert du kommer lyckas tyvärr.
Idis
Såg att det var ett tag sedan det skrevs här. Hur har det gått med dina träd?
Jag har precis börjat fundera på om jag skall omvandla några av mina chilliträd till bonsais..
Hittade denhär sidan och blev smått sugen på det;

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...ved=0CCEQ9QEwAg
VackraFia
Min sambo vill gärna ha ett häftigt miniträd i trädgården med "bollar"
Typ molnträd.

Jag har en ensam thujahäckplanta som ska grävas bort
Tror ni man kan få bukt med något sådant eller ska man börja om på nytt?
Den jag har är ganska smal och ca en meter hög.

Funderar på om man kan ta bort alla grenarna som känns överflödiga för att sedan vinkla ut de som blir kvar med hjälp av tyngder.

Vad tror ni?
addo
CITAT (VackraFia @ 01-04-2013, 20:37) *
Min sambo vill gärna ha ett häftigt miniträd i trädgården med "bollar"
Typ molnträd.

Jag har en ensam thujahäckplanta som ska grävas bort
Tror ni man kan få bukt med något sådant eller ska man börja om på nytt?
Den jag har är ganska smal och ca en meter hög.

Funderar på om man kan ta bort alla grenarna som känns överflödiga för att sedan vinkla ut de som blir kvar med hjälp av tyngder.

Vad tror ni?


Thujan går utmärkt att ta till vara på, spara gärna några "offergrenar" i botten som ni låter växa hej vilt för att stammen ska tjocka på sig i nedtill som på en gammal ek, när stammen har fina proportioner tar ni bort offergrenarna. Jag tycker det är enklare att använda tältpinne+snöre+(krok över grenen) för att böja ut den till en fin vinkel.

Det viktigaste är att verkligen ta hand om trädet så det är starkt och friskt samt läsa på ordentligt om hur man beskär just den arten. Annars kommer trädet inte överleva som bonsai, ska thujan stå i kruka eller i marken?
VackraFia
Tror det är lättare att ha den i marken

Har en fyra fem stycken att leka med såg jag.

De står nog kvar sedan en gammal häck.

Ska försöka gräva ut en av dem när tjälen släpper smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon