Pomposso
Hallå!

Jag har ett gäng träd i trädgården som inte växer så värst mycket, inte alls egentligen. De blommar och är gröna men uppåt vill de inte.

Så vad ska man göra, bör man gödsla de lite mindre träden bla plommon, gullregn och fläder? Marken är fuktig och lerig, förmodligen inte så näringsrik jord heller.

Vad bör man ha för gödsel, hur mycket och hur gör man när man gödslar, vill ju inte göra fel smile.gif

Tack på förhand!

//Fredrik
Åsa, mälardalen zon 2
Lerjord brukar annars vara hyfsat näringsrik.

Ofta är det inte gödningen det är fel på när träd inte växer utan ex. sånt som brist på vatten, för mycket vatten (=dålig dränering), man har låtit gräsmattan växa ända upp till stammen på växten (unga träd/buskar bör ha gott om öppen jord runt stammen), man glömde lösa upp rotsnurren vid planteringen, man bytte ut all lerjord mot köpejord i planteringsgropen.

Man kan ju gödsla träd ibland om det skulle vara supermager jord och det går bra med kogödsel, fleråriga växter bör dock inte gödslas efter midsommar.
Huggorm
Jag tror som Åsa, men tipsar även om en annan tråd där det står ytterligare några tips: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=100365

För övrigt är vi ju bara en vecka efter midsommar, och jag skall våga mig på att gödsla lite den här helgen. Grässvålen skall bort runt ett par av mina träd, dom skall få lite kogödsel och så skall jag lägga på barkmull ovanpå för att skugga marken och inte genast få gräs igen.
Pomposso
När jag grävde upp ett av träden som stått länge men inte växt så mycket blev jag lite förvånad, det gick istortsett att lyfta upp trädet utan att gräva. Det fanns nästan inga rötter som stack ut, utan bara en klump under.

Jag jordförbättrade och luckrade upp jorden en bra bit men måste jag reda ut rötterna då istället om det nu kanske är rotsnurr? Den kan inte klara det själv? Trädet är lite högre än 2m men väldigt glest.
Huggorm
Har du mycket sork? Dom kan få smak på rötter tyvärr, inte minst från fruktträd
Bassam
Hej
man kan förbättra sin lera jord om man blanda dem med naturlig gödsel och grov sand.


Obs

om du inte har sork på trädgård och rötter dör, det betyder att den jord fattas små näring som ( CA ) , så du kan ge växter naturliga gödsel eller kompost.
H:Bassam
Pomposso
Hallå, nej, någon sork tror jag inte att vi har faktiskt.
Får väl pröva att gödsla nästa år om det inte tar sig något efter jordförbättringen.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det bara är en klump och nästan inga rötter som går utåt och trädet i stort sett bara är att lyfta upp så är det nog rotsnurren som är problemet, och nej träden/buskarna fixar det inte själva. Om man ska fixa till rotsnurr och liknande kan man ju plantera om i höst då löven fallit, då går det bra att gräva upp och försöka lösa upp rotsystemet.
Shabbadang
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-07-2010, 17:31) *
Lerjord brukar annars vara hyfsat näringsrik.

Ofta är det inte gödningen det är fel på när träd inte växer utan ex. sånt som brist på vatten, för mycket vatten (=dålig dränering), man har låtit gräsmattan växa ända upp till stammen på växten (unga träd/buskar bör ha gott om öppen jord runt stammen), man glömde lösa upp rotsnurren vid planteringen, man bytte ut all lerjord mot köpejord i planteringsgropen.

Man kan ju gödsla träd ibland om det skulle vara supermager jord och det går bra med kogödsel, fleråriga växter bör dock inte gödslas efter midsommar.


Det där med köpejord i planteringsgropar kan jag skriva under på. Har sett sådana planteringar och träden växer bara första året, sedan är näringen i jorden slut och om den omgivande jorden är lerig och/eller hård så kan det bli en tät vas där vatten samlas.

Gullregn vill ha lätt, sandig och mager jord och fläder vill ha mullrik och fuktig jord. Ganska olika med andra ord. Plommon vill ha ganska lätt och mullrik jord. Viktigast för alla träd och buskar är att jorden är lucker oavsett jordtyp. Ofta är det alldeles för hårt packat på nybyggda tomter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon