Full version: Dött plommonträd
kärran 63
Mitt plommonträd verkar ha dött i vinter men nu skjuter det rotskott nederst på stammen.
Kan man spara dom och få ett träd eller hur gör man ? gräva upp å sätta nya träd eller ??
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan man spara skotten men troligtvis blir det inte plommon, plommon brukar ofta ympas på körsbärsplommon eller krikonet St Julien.

Vill du ha plommon så bör du nog byta ut trädet + har trädet stått mer än några år behöver du byta ut en hel del jord med. Om det har stått plommon på växtplatsen länge har det förökats upp skadliga svampar, nematoder, bakterier mm. som går på plommon och när de attackerar det lilla nya trädet brukar det inte iktigt orka växa det är detta man brukar kalla jordtrötthet.
kärran 63
Det var ett alldeles nytt träd som var sen i fjol, men jag misstänker att vintern vairt lite för hård här uppe i zon 5-6 för detta träd. Tack för ditt svar. Jag får försöka med något annat roligt träd. Har i år satt en brokbladig skogs lönn "Drumonndi" vad tror ni om detta ?
Bassam
Hej
Träd som är nya planterade, de behöver bra försorg första 2 till 3 år,
obs
Annars du ska hela tiden plantera nya träd.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon