Pix
I den nya trädgården finns 3 äppelträd. Ett äldre Silva, ett lika gammalt transparant blanche och ett något yngre helt okänt. De båda äldre växer och frodas men har nog inte beskurits på år och dag...Jag vet inte riktigt var jag ska börja för de är rätt stora. Hur mycket törs man ta och är det läge att göra det nu mitt i sommaren? Bor i zon 5.
Det yngsta trädet står i ett helt annat läge och verkar inte må lika bra. Det är högt och blommade rikligt, men många grenar är kala eller döda. Hur ska man gå tillväga med det. Om solen kommer fram imorrn får jag kanske försöka mig på lite foton.
mamamaggan
Det jag kan bidra med är att det är rätt tid att beskära nu . Man brukar säga att man ska göra det i JAS , Juli Augusti September.

Det kommer säkert svar på dina andra undringar av någon annan.
Peztis
Foton är alltid bra.

Annars är det precis rätt tid att börja beskära nu i JAS, särskilt på äldre träd då risken för sjukdomar minimeras när trädet är som mest motståndskraftigt.

Om träden är riktigt vildvuxna så ska du inte ta allt på en gång utan helst göra det under en treårsperiod, dvs du tar en del nu, en del nästa år och det sista året därpå.

De döda grenarna ska du såga bort. Då ser du sedan hur det friska trädet ser ut och om du måste "fixa till" det.

Här har du riktigt bra läsning: http://www.juniper.se/tradvard/
Cilla
Att vuxna äppelträd inte beskurits på många år behöver inte, och är sällan, ett problem. För träden alltså, och för deras friskhet och långa överlevnad. Att de är stora är inte heller ett problem - för träden. Äppelträd som står på fröstam eller A2 grundstam (rot) gör att träden är genetiskt byggda för att bli någonstans kring 8-10 x 8-10 meter i höjd och bredd. Vill man ha ett mycket mindre träd är det bättre att börja om från början med ett äppelträd som står på svagväxande underlag.

Om det är äldre eller vuxna träd - satsa på att beskära för styrka, inte för reducering om du vill ha långlivande och så friska träd som möjligt. Och skaffa dig kunskaper eller låt en med modern trädutbildning göra jobbet.

Grensax, om det är den med långa handtag du menar, ska överhuvud taget inte användas i trädbeskärning av träd som man bryr sig det minsta om.

De sjukaste, minst långlivade träden som ingen eller få tycker om är oftast de som beskurits med okunskap.
Jan af Lisö
Men hur beskär man t.ex äppelträd som är för höga att beskäras från en 2-meters trappstege, men för klena för att klättra upp i trädet? Så börjar det bli med mina träd planterade i början av 2000-talet ?
Peztis
Då skaffar man sig en såg på teleskåphandtag!

Kanske svårt att få till rätt beskärningsställe då men det funkar.

Eller så ber man om proffshjälp...
Jan af Lisö
Jag tycker inte precisionen med teleskophandtag blir tillräckligt bra, jag vill ha mina snitt rätt på millimetern.

Och jag skulle aldrig låta någon annan skära i mina träd (Kanske Cilla undantagen), jag har egna tankar hur de skall beskäras som jag följer från år till år....

Så flera ideer, tack. Skylift finns, men de är väl dyra att hyra. Kanske ett högre trappstege, men träden växer ju också.

Många kör med "stockholmsbeskäring", men det vill jag inte. (Stockholmsbeskäring, trädet beskärs till paraplyform på våren, det blir piggsvinsform till hösten, ger ingen eller nästan ingen frukt, syns i all villaträdgårdar runt huvudstaden)
Peztis
Eftersom jag bor i Sthlmstrakten så har jag paraplyvarianten på mitt Transparente Blanche - det var så när vi flyttade hit. biggrin.gif

Herregu vad frukt det ger! Slänger säkert 10 trädgårdskorgar på komposten varje år.
fremar
Har också ett stort Transparente Blanche som inte är beskuret alls på länge och så får det nog förbli. Förra året var det inte många äpplen, men året innan det fick jag nog köra några hundra kilo till soptippen och i år ser det ut att bli fullt med äpplen igen.
[attachment=51968:IMG_0022.JPG]
Pix
Här är de två stora träden på bild.
[attachment=51969:silva.jpg][attachment=51970:tblance.jpg]
Jag funderar på att bara gallra bland de lägsta grenarna och ta bort liiiite av kors och tvärset inuti. Vad tror ni om det?
Cilla
Jan - hur man gör i den situationen: Köper en bättre stege. Den behövs också för plockningen sedan, och den blir perfekt för allt sorts husarbete. För mig är en bra stege en som man både kan ställa som 6 eller 8-metersstege, gärna 12 m också, och som dessutom kan V-ställas. För att ge stabilitet köper man ett fotstöd till.

Håller för övrigt med om att inga verktyg på stång är bra för våra känsligare träd, dvs de som inte övervallar så snabbt. Malus, äpple, tillhör dem.

Pix: Den prioriteringen är bra. Grenar längst ned och längst in i kronan (som inte sträcker grenverk med blad ut ur kronan) är de som trädet har minst nytta av, och därmed kan man ta en hel del av dem utan att trädet far illa. Satsa dessutom på att skära i unga grenar så långt det går (hellre 100 små än 1 stort snitt) och att lägga snitten rätt (finns bilder på min sajt). Tänk att du tar lite i år och lite nästa år, inte allt på en gång.
Pix
Jag har så smått börjat spana i det ena äppelträdet och ska ta det lite varligt, men funderar kring en rätt grov gren i drygt knähöjd. Är det dumt att kapa den? annars försöker jag glesa ur lite för att se nästa vår om det ger någon positiv effekt.
Cilla
En grov gren i knähöjd låter opraktiskt, jag antar att den är lång också. Knähöjd innebär ju att man bara kan åla under trädet och inte ens sitta under det. Om grenen nu sträcker sig på ett sånt ställe.

I framtiden är det bra att veta att just dessa lågt sittande grenar är de som är viktigast att ta i beskärningen av unga träd. Ska man kunna gå under trädet tar man år för år bort en eller ett par av de lägst sittande grenarna till dess att de lägsta trädet har börjar på stammen ungefär två meter upp. Då kan de sträcka sig, förgrena sig och falla ned så att det bara är några få områden som man inte kan gå under trädet (i yttre kronan). Bäst är att ta grenarna när de är unga och tunna.

Jag vet inte vad du menar med grov gren, men med den låga höjden är det bättre att ta bort den innan den bli ännu grövre. Man kan skära hela direkt, eller skära den i steg. Ett snabbt, fungerande men lite fult sätt att förbereda trädets grenkrage på att en gren kommer att kapas är att såga av grenen 1-1,5 meters längd, rakt av. Och så låta den sitta i en eller två växtsäsonger. Då aktiveras grenkragen och den slutliga snittet övervallar snabbare. Hur mycket snabbare kan jag inte säga, me helt klart är att grenkragar sväller när grenar inte längre har bladmassa.

Ett snyggare, lika fungerande sätt är att kraftigt reducera bladmassan på grenen, i yttre grenverket alltså. Som om grenen helt enkelt beskurits mer än de andra. Och göra reduceringen ett, två eller fyra år beroende på hur grov grenen är som man tänker ta. Och sedan lägga snittet där man vill ha det. Då aktiveras grenkragen också.

Jag har gjort detta också i situationer där jag tvingats att ta bort en grövre gren men där det inte är klart exakt var grenkragen är. Efter några år ser man det ofta tydligare.

Beskärning av grova grenar eller beskärning för att förbereda trädet på att en grov gren kommer att tas görs under JAS för att trädet inte ska skjuta mängder av nya skott.
Shabbadang
CITAT (Jan af Lisö @ 07-07-2010, 16:13) *
Jag tycker inte precisionen med teleskophandtag blir tillräckligt bra, jag vill ha mina snitt rätt på millimetern.

Och jag skulle aldrig låta någon annan skära i mina träd (Kanske Cilla undantagen), jag har egna tankar hur de skall beskäras som jag följer från år till år....

Så flera ideer, tack. Skylift finns, men de är väl dyra att hyra. Kanske ett högre trappstege, men träden växer ju också.

Många kör med "stockholmsbeskäring", men det vill jag inte. (Stockholmsbeskäring, trädet beskärs till paraplyform på våren, det blir piggsvinsform till hösten, ger ingen eller nästan ingen frukt, syns i all villaträdgårdar runt huvudstaden)


Den här artikeln kanske kan vara intressant:
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/fru...aren_2008-1.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon