Full version: Skada på äppelträd
Snuffle
Hej
Jag hittade just en stor skada på ett äppelträd jag nyligen övertagit. Det ser ut som att någon har gjort en väldigt felaktig och grov beskärning och nu undrar jag vad jag kan göra för att minska skadan så mycket som möjligt och undvika eventuella sjukdomar som kan få fäste genom detta. Det är alltså huvudstammen man ser och är ca 10-15cm i diameter, avverkning är alltså inget alternativ.


Skador Skada jag hittade på äppelträdet.

MvH Robin
Åsa, mälardalen zon 2
Det är just inget man kan göra, och jag tycker nog det ser misstänkt likt fruktträdskräfta möjligtvis att det tog sig in via såret som kanske inte var en felbeskärning men man öppnar ju portar in i trädet och beskär man vid fel tidpunkt (vårvinter) som många trädgårdsägare gör så ökar ju riskerna för svampsjukdomar.
DykUnderYtan
Tycker också det ser ut som att trädet redan angripits av kräfta. Går tyvärr inte att bota, tids nog kommer trädet att dö men det kan fortsätta ge frukt ett tag till.

Vi har ett transparante blanche som fått kräfta men så länge vi får fina äpplen så får det stå kvar ändå.
Snuffle
Jag ger inte upp, ska testa det här medlet. Skadar ju inte. http://www.nordiskalkali.se/produkter/prod...tal_Kambium.pdf

Någon som kanske kan säga vad det är för några "knyten" med vit, bomullsliknande bollar med svarta prickar/saker i som drabbat samma träd och vad man eventuellt kan göra åt det. Ska fota det nästa gång jag ser det.
DykUnderYtan
Ja men det kan ju absolut vara värt att testa. Är inte angreppen så stora så kanske det fungerar bra, hoppas det hjälper trädet en bit på väg! smile.gif

Vårt äppelträd tror jag är för hårt angripet sad.gif så jag tror inte ens att jag testar där.
Huggorm
CITAT (Snuffle @ 11-07-2010, 00:04) *
Jag ger inte upp, ska testa det här medlet. Skadar ju inte. http://www.nordiskalkali.se/produkter/prod...tal_Kambium.pdf

Någon som kanske kan säga vad det är för några "knyten" med vit, bomullsliknande bollar med svarta prickar/saker i som drabbat samma träd och vad man eventuellt kan göra åt det. Ska fota det nästa gång jag ser det.

De vita knytena är inspunna ägg, förmodligen från någon spindel. Kan väll vara någon insekt också, som kläcks till larver som äter trädets löv.

Har du framgång med medlet kan du väll uppdatera den här tråden så vi får veta om det.
Cilla
Ytterligare en sårvårdsprodukt för träd, tack för den länken! Ska intervjua företaget vid tillfälle och se om de kan hänvisa till något som kan likna forskning. Andra sårvårdande smeter och kläggor har testats, och de ger resultat att röta, missfärgad ved mm utvecklas snabbare än om trädet själv får försvara sig utan människans hjälp.

Problemet med trädkräfta är flera. Dels tyder mycket på att den är systemisk, dvs finns i hela växten. Dels ringbarkar den de delar där den angriper, vilket resulterar i grendöd eller om såret är på stammen, att hela kronan dör. Och dels sprider den sig, särskilt om man beskär allt möjligt lövbärande på vårvintern och särskilt också om man använder samma verktyg utan att decinficera dem emellan träden.

Det är en sanning med modifikation att man inget kan göra. Man kan inte få bort kräftan ur trädet, men man kan göra så att trädet kan leva längre med den, och man kan få kräftan mer passiv. Detta gör man genom att öka tillväxten i trädet (sök med ordet gröngödsling här) och genom att vattna (t ex nu när det varit mycket torrt), genom att upphöra helt med beskärning eller bara beskära under JAS. och att upphöra med kvävegödslingar i närheten, t ex gräsmattegödsel i trädets närhet.

Angreppet på bilden visar att kräftan för tillfället vinner över trädet, dvs att övervallningen är alltför långsam för att öpppningen ska förbli så stor som den är. Varje år tar svampen ett grepp under barken medan trädet försöker övervalla. Om övervallningen är långsam, som den är med långsamväxande träd, blir svampens öppningar större.

Jag har sett aktiva kräftangrepp som dessa som efter en jordluckring och kraftig bevattning av trädet avstannar och till och med blir passiv så att trädets övervallningar är snabbare än angreppen, och öppningarna därmed börjar förslutas.

Så det finns något att göra.
Snuffle
Det var jätteintressant att läsa, tack så jättemycket, ska sätta igång med åtgärderna så fort jag kan.

På tal om forskning så hittade jag detta från Alnarp http://www.vaxtskyddalnarp.se/res/PDFer/pasta_08.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon