EmmaHj
Hej alla.
Jag tillbringar större delen av sommaren ute på en ö i Göteborgs skärgård i ett hus/tomt som jag delar med min mor. Ett nyfunnet odlingsintresse fick hit mig till detta forum och mycket hjälp har jag fått här gällande grönsaker och örter, men nu gäller det något annat, och på något sätt mer akut.

Huvuddelen av marken på ön som inte är tomter (ganska stor ö - men bara c:a 20 hus) ägs sedan generationer tillbaka av en och samma familj - öns "storbonde" smile.gif . Vårt hus ligger riktigt nära (relativt sett) ett annat hus. Mellan tomterna är det 4 meter "fägata" som ägs av storbonden. Även all mark runt tomterna ägs av denne, även om marken mestadels utnyttjas som allmänning och naturen har sin gång.

De träd som växer mellan vår och ovannämnde grannes tomt står på fägatan. Grannen har sedan ett antal år rätt att ta ner träden för att bibehålla sin havsutsikt. (Som alltid i situationer som dessa har det att göra med att att de har bott här i 70 år och vi "bara" i 30 smile.gif ) Detta sker varje vårvinter, och på ett sätt som får mig att vilja gråta varje gång jag ser träden för första gången på våren. Så här såg det ut i april i år:


Stympade träd - mestadels björk men även aplar.


Stympade träd: Ek nära, björk i bakgrund

Träden klipps rakt av och långa bitar lämnar - de har inte en chans att läka. Resultatet har, inte helt oförväntat, blivit att träden blir hårt angripna och dör ett efter ett. Detta var för 3 år sedan en vacker, lummig björk som trotsade klipplandskapet i skärgården men sin prunkande grönska.


rest av död, stympad björk

Grannens argument är att träd inte hör hemma här (för när han var liten var ön relativt kal som effekt av skövlingen), och det gör inget om de dör - och förresten kommer denna hårda "besärning" att leda till fler rotskott som ökar insynskyddet våra tomter emellan. Jag kan inte ens börja säga vad jag tycker om det argumentet.

Eftersom motsättningarna som bland annat lett till att de stympar träden utan att tala med oss huvudsakligen är en rest av relationer mellan dem och mina föräldrar har jag de senaste åren arbetat hårt på att få till en positiv dialog, vilket nu - i grevens tid - lett till resultat. På andra sidan vår tomt står en ek. En ganska stor och ganska gammal (tror jag, jag kan INGENTING om träd angel_not.gif ). Eken mår väldigt bra där den står och växer och frodas. De senaste 10 åren har den av något skäl gått igenom något av en växtspurt uppåt (inte resultat av någon form av beskärning). Åt väster stör den vår havsutsikt också - men ekens värde som månghundraårigt liv som hör hemma i detta landskap (detta är en av de öar som hade jätte-ekar innan de försvann för att bli skepp på 16- och 1700 talen) är större för oss än just den vinkeln av utsikt. Åt söder och öster ser så väl vi som grannen ostört ut över havet.

Under våra samtal under försommaren kom det fram att även denna ek skulle stympas. (beskäras, sa han.. men se bilder ovan...) Eftersom jag lyckats få till en bra dialog har jag lyckats få något av en frist, förutsatt att JAG beskär eken så att grannens havsutsikt blir ostörd igen. Så. Här har vi det. Ingen aning om hur gammal den är - men den var i alla fall stor och frodig när vi flyttade hit för 30 år sedan - bara inte så här hög. Alternativet att inte beskära finns inte - om jag inte gör det, eller ser till att det görs, på ett sätt som är så lite skadligt som möjligt för trädet så kommer den att stympas istället. Jag har sökt igenom forumtrådarna, läst allt som finns om beskärning av vilda träd, och följt länkar (och lärt mig jättemycket om tillväxtzoner, snittytor och barkkragar smile.gif ) men jag HOPPAS att någon vänlig själ tar sig tid att läsa denna novell, titta på bilderna av eken och ge mig specifika råd om hur jag skall kunna ta bort minst 1/3 av höjden på just denna kronan med minimal skada/livsförkortning för trädet samt på ett sätt så den inte strävar uppåt så mycket och måste ombeskäras om ett par år.

Om någon kan ta en vild gissning på åldern vore det kul också smile.gif Jag har satt ett cigarettpaket i grenklykan som är C.a 1 - 1 1/2 meter från marken för att ge en bättre skala på trädet. Jag känner stor ödmjukhet för detta liv - om än ej tänkande - som fanns innan jag föddes och som kommer att leva i hundratals år efter att jag dör (om jag kan hindra stympningen då...)

Här är hon:

Hotad Ek: stam - närbild


Hotad Ek: stam


Hotad Ek: krona

Tacksam för svar.
MVH
Emma
Huggorm
Ekar är vanligtvis inte så gamla som man tror. Är det bra jord behöver den där inte vara äldre än 50 år trots att den är ganska stor. Men det är ändå synd att kapa i ett träd som naturen gett en ganska spännande form. Men att hålla på och kapa ner toppen med jämna mellanrum kommer inte att bli något bra. Desto mer man tar bort, desto mer kommer den växa för att få jämvikt mellan rötterna och kronan. Anledningen till att den börjat växa uppåt är förmodligen att det börjat växa upp buskar runt omkring, ekar behöver mycket ljus.
EmmaHj
Tack för ditt snabba svar Huggorm!

Även om den bara är 50 är den äldre än jag smile.gif

Dessutom, jordmånen här på ön, liksom väldigt många Bohus-öar, är ganska långt under optimal. Kan tänka mig att den var bättre innan den stora skövlingen som kal-lade de flesta öar på västkusten. Erosionen gjorde sedan sitt och det som växer bäst här nu är tall, björk, en och vildgräs. Lövträden (utom björk då) är mestadels ganska små och förtvinade - kombination av sur och ganska närefattig jord och hårt vindtryck kan tro.

Jag trodde inte att beskära träd skulle vara så svårt, men efter de senaste veckornas pluggande på nätet har jag börjat förstå hur mycket hård och felaktig beskärning kan förkorta ett trädliv - så jag vill göra mitt bästa för eken om jag kan och skära rätt samtigt som mycket av kronans höjd skall bort.

Bra tips om buskarna förresten! Där har jag inga kvalmer, fram med stora sekatören och bort med dem i samband med beskärningen, så eken kan ta bredd istället för höjd smile.gif

Visst är den vacker?
Huggorm
Nog kan du kapa den på höjden, men du får räkna med att göra det igen med något års mellanrum. Ekar tål beskärning bra, men det kommer ändå att begränsa dess livslängd. Med tiden kommer den förmodligen angripas av svamp och bli ihålig, men den kan leva vidare i århundraden i alla fall om man har tur. Under tiden kommer den fungera som boplats åt oräknerliga livsformer, allt från lav till insekter och fåglar. Dessutom skuggar den marken under, och gynnar vissa växter som trivs under såna betingelser.

Naturen i skärgården är väldigt speciell, som sagt är där ju mager och tunn jord, mycket vind, torrt, och även salt i luften. Inte idealiskt för ek heller, men dom klarar det bättre än andra och är konkurrenskraftiga. Att dom blir till vindpinade, vackra bonsaier är bara en bonus smile.gif
Cilla
Så trist. Jag läste hela novellen med intresse. Ek är mitt favoritträd och jag planterade två nya idag på min egen tomt, som redan har fem stora bjässar. Nya vännerna på plats är Västeråsek och rödek. Orsaken var att grannen låtit sina två ekar beskäras och en massa insyn och vind kommit in. Dessutom vill jag inte se beskärningarna.

Jag håller inte helt med om att ekar tål beskärning bra. Visserligen övervallar de snabbt, för de är inte så långsamväxande som man tror. Men av alla olika reduceringar jag sett så blir ekarna bara dystrare. Glesa ekar är träd som skriker om att få ha mer bladmassa. Kvastliknande svar på alltför hårda beskärningar är inte heller värdigt en ek, som hellre planerar sin bladmassa mycket noggrannt och hållbart.

Jag råkade på västkusten själv ut för samma dilemma som du. En mycket fin, ca 50 år gammal (med mycket mindre stamomfång än den du visar) skulle toppas, tas ned eller ges i uppdrag åt mig för att förhindra att den fanns med i utsikten mot havet. Jag gjorde det bästa jag kunde, men det är en av de beskärningar jag är minst glad över. Som betalningsuppdrag skulle jag sagt nej. Här handlade det om två 80-åriga kära gamla vänner till mig.

Att toppa en ek kan man glömma. Då är det bättre att fälla. Man får tänka glesning. Och man glesar då där folk vill ha sin ekfria utsikt. Men lämnar också där grenar obeskurna i sin längd, däremot tar man bort sidogrenar. Då ser man havet eller vad det nu är mellan grenarna.

Grannens stympningar som du visar ger inte rotskott som han påstår - björk och ek ger inte sådana. Däremot är kapningar i träd bra för att öka förekomst av nedbrytande svampar och mikroliv, insekter mm. Olika grader av skadade delar i träd, liksom döende i olika generationer ökar visst biologiskt liv. Men totalt sett är en obeskuren, stor ek bättre också för mångfalden.

http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm

http://www.juniper.se/tradvard/stympning.htm
Myosotis
Har tyvärr ingen hjälp att ge, vill bara säga att det var mycket intressant att läsa och väldigt trist att det ska behöva bli så här. Beskurna björkar är så fula sick.gif , jag älskar björkar men hellre än att stympa dem så där borde de ha fällts. En beskuren björk blir aldrig vacker igen. Tycker synd om dig som själv ska behöva stympa eken trostar.gif
anki/ronninge
ja det är synd när en sån fin ek stympas!
Ekar är fantastiska träd, har själv en stor ek som bara växer och växer och som snart måste kortas in.

har länge funderat på hur?
Finns ju duktiga aborister som kan det där.

helst vill jag inte göra någonting! Låta den växa som den vill, men det går inte.
Huset vår står nära eken.

Just nu surrar det högt i eken, vilket djurliv! smile.gif
fåglar, insekter och barnen klättrar i det!
och i dessa varma dagar ger eken som tack,
underbar skön skugga!
och jag bugar. smile.gif


träd är naturens tak

skön sommar
skogstroll
jag har en ek som beskurits (innan jag flyttade dit). Den ser helt ok ut och lutar sig liksom ut över komposten. Så det behöver inte bli katastrof, fast man kanske ska kolla med nån innan man går lös
Gossen Ruda
Jag funderar bara lite på varför det är så förbaskat viktigt att hela tiden ha havsutsikt? Man hör och läser så ofta just detta, är det något slags mantra en del har? Jag har visserligen inget direkt emot att ta ner träd men även träd är vackra att se på. Dessutom kan de ge lä. Beträffande ekbeskärning så har jag goda erfarenheter. jag kapade ner en ek vid sommarstugen med ungefär 2/3 på höjden, grenarna lite mer. Den reagerade givetvis med kvastlika skottbildningar men sen rättade den till sig. Bara enstaka av skotten klarade sig i längden, nu är det svårt att se att trädet beskurits. Inte på sommaren iaf.
skogstroll
ja en del bara sågar tallar och björkar mm rakt av så det bara står en dum pinne kvar, då kan man ju lika gärna ta bort hela. De vill väl ha lite flådig utsikt + höja värdet på tomten antar jag. Själv har jag ingen havsutsikt så jag vet inte varför de sågat av den.
Myosotis
CITAT (skogstroll @ 14-07-2010, 10:23) *
ja en del bara sågar tallar och björkar mm rakt av så det bara står en dum pinne kvar, då kan man ju lika gärna ta bort hela...

Fast det är inte så dumt, det behövs död ved för insekternas och fåglarnas skull. Själv har jag en ca. 2½m hög poppelstubbe som med åren har blivit alldeles silvrig, jag tycker den är vacker.

Ask funkar förresten inte att beskära, de slutar aldrig bilda långa raka skott rätt upp, formen blir helkonstig. Skönt att höra att ek tål det bättre.
skogstroll
CITAT (Myosotis @ 14-07-2010, 10:38) *
Fast det är inte så dumt, det behövs död ved för insekternas och fåglarnas skull. Själv har jag en ca. 2½m hög poppelstubbe som med åren har blivit alldeles silvrig, jag tycker den är vacker.

Ask funkar förresten inte att beskära, de slutar aldrig bilda långa raka skott rätt upp, formen blir helkonstig. Skönt att höra att ek tål det bättre.


jo stubbar är fina men en del sågar av ngn anledning bara av toppen, men det är klart de kanske duger till nåt även om jag har stubbar och annat gottigt så det räcker och blir över. Då ska jag inte beskära min ask som så vänligt skuggar växthuset. Har en ask vid garageinfarten också som så gärna vill vänslas med elskåpet... kul med ask, de känns lite uråldriga på nåt vis.
Olle A
Har ni mätt stammens omkrets? Det bästa för naturvården skulle vara att lämna eken orörd men ta bort buskagen runt omkring så att den blev mer eller mindre fristående. Man räknar med att minst 1500 arter av olika slag är beroende av ekar. 4-500 lavar, mossor och svampar har eken som enda eller viktigaste hemvist, samt 8-900 insekter med tillhörande parasiter. Många av dessa måste ha gamla, grova ekar som dessutom ska vara fristående så att solen kommer åt stammen. Är eken mer än tre meter i omkrets kan ni gärna rapportera den till Naturcentrums jätteträdsregister: http://www.naturcentrum.se/

Olle
Piccante
Håller med Olle A, det vore bäst för eken att röja alla buskar runt om. Jag har iofs sett flera stamkvistade ekar som både är gamla och har fått en fin form men jag misstänker att man har börjat tidigt med att tukta dom. Att gå lös på en såpass grov ek och beskära kraftigt blir nog inte bra alls.
Jag skulle tro att eken är lite äldre än 50 år. I skärgården finns ju mkt krattek och de är ju ganska små i förhållande till sin ålder pga väder och vind i kombination med dålig jordmån.

Jag funderade på en sak. Om det är en gammal grov i ek i jordbrukslandskap så kan det finnas biotopskydd för området, fägator, murar och vårdträd mm är landskapselement man vill bevara. Vet inte om det vore så bra att beskära den. Man kan ju höra med kommunen om det finns något skydd för området.
malcolm
Sinnebilden för en ek är väl ändå sparbankseken som stod på uppsalaslätten men jag tror inte den finns kvar längre då den var hårt åtgången av blixtnedslag och hade börjat ruttna.

[attachment=52257:sparbankseken.bmp]

Min äldsta dotter (numera 24 år) planterade ett ekollon i trädgården när hon var i 3/4-årsåldern och detta har nu vuxit upp till ett ståtligt träd. Eftersom det går en elledning ovanför så kapade jag av stammen ett par meter upp för ett antal år sedan med påföljd att trädet delade sig och fick fler stammar som strävar uppåt. Nu låter jag eken växa som den vill men ser till att den inte ligger an mot elledningen, ett tag var jag inne på att ta bort hela trädet men hade inte hjärta att göra det då det har blivit lite som ett vårdträd. Jag är förvånad över att trädet har blivit så pass stort under en så relativt kort period. När jag fortfarande var gift hade familjen en stuga på Öland där det också växte en ek men den frodades inte alls i samma grad, kanske för att tomten gränsade mot Alvaret och marken var tämligen karg men enarna trivdes och blev större och större efter varje år.

Tycker det är synd när fina träd skall fällas bara för att vi människor skall få bättre utsikt men om man nu "måste" fälla en ek så skall man helst låta stammen ligga kvar på backen eftersom den kan bli ett utmärkt hem för ekoxen (utrotningshotad) när den ruttnar.

[attachment=52258:ekoxe.bmp]
EmmaHj
Tack tack TACK för era svar!

Det ger mig lite lisa i själen att bara få höra på andra som tycker att dessa träd har levnadsvärde även när de skymmer en bit av utsikten smile.gif

Just junipersidorna jag läst länge och noggrant för att få en bild av hur de skall beskäras för att kunna självläka, Cilla. Jättebra sida!

Vad det gäller det där med höjden, så ÄR det ju så att den skjutit uppåt bara på senare år. Ni kan på stambilderna se att det finns många grova grenar långt ner på stammen - och sedan jämföra med kronbilden för att se att det mesta av ekens välplanerade lövmassa faktiskt finns under den där tredjedelen som "måste bort". Alltså tänkte jag att det kanske finns ett sätt att ta ner hela övre tredjedelen av kronan samtidigt som jag lämnar vad som för trädet ändå måste vara 80% av gren och lövmassa helt orört. Detta vill jag försöka göra med minimal skada för eken - och framförallt undvika att lämna inkörsportar för svamp och annat ottyg att ta sig in i stammen. När jag läste och lärde mig om barkkragar och hur träd helar fick jag en stråle hopp att detta var möjligt.

Kan det också vara så att om jag gör en kombo - klipper toppen OCH rensar allt buskage runt eken - att träden kommer att bli lite mindre benäget att dra uppåt? Ni ser ju ganska tydligt på såväl ek som omkringliggande enar vart vinden kommer ifrån smile.gif

Mäta stammen skall jag absolut göra. I'm on a mission! Detta vackra träd skall räddas!

Fortsatta svar och tankar uppskattas MYCKET - och framförallt kanske handfasta råd om hur jag skulle kunna gå tillväga.
Huggorm
Du blir ju helt enkelt tvungen att kapa grenarna en bit ut, och inte vid stammen som man brukar. Kanske kapa strax ovanför ett ställe där dom delar sig och bara behålla den gren som går mest åt sidan och kapa den som går uppåt?

Nog kommer trädet att bli mindre benäget att gå uppåt om du rensar buskar så den får ljus från sidorna, särskilt som den är mer utsatt för vinden om den växer på höjden. Men det ligger ändå i ett träds natur att expandera uppåt, så du kommer bli tvungen att kapa igen om några år.

CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2010, 10:17) *
Jag funderar bara lite på varför det är så förbaskat viktigt att hela tiden ha havsutsikt? Man hör och läser så ofta just detta, är det något slags mantra en del har?

Jag skulle gärna ha havsutsikt, eftersom havet fascinerar med sina många utseenden beroende på väder och utsikt. Att uppleva storm kan vara härligt, men det blir liksom en ännu större upplevelse om man även får se hur vågorna dundrar nere på sjön så skummet yr. Att dessutom få se sälar, diverse båtar, kanske valar simma förbi är också en upplevelse.
Orkidétjuven
Det borde egentligen finnas en lag som gör att privatpersoner inte får fälla träd själv när trädet har nåt en viss storlek eller omkrets oberoende om trädet står på privatmark eller inte för sin egen vinnings skull ex man vill ha mer sol eller utsikt mm.
Vi borde inse trädens värde, att det faktiskt är ett långsamtväxande liv och att så många andra organismer drar nytta av det-.
Bara i undantag får man ta ner träd om man kan få dispens eller ngt liknande. Förstår ni vad jag menar?
Om det växer in i en elledning, eller hotar med att falla.

Här ( NZ) pratats det om att man ska införa en lag att man inte får ta ner ett inhemsk träd som har en tjockare omkrets än 15 cm. Borde införa ngt liknande i sverige.

Hur är det nu med ask och alm som numera är rödlistade trädarter?
Får man röra dem även om de står på privatmark? Beskärning och fällning osv?
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 14-07-2010, 23:26) *
Det borde egentligen finnas en lag som gör att privatpersoner inte får fälla träd själv när trädet har nåt en viss storlek eller omkrets oberoende om trädet står på privatmark eller inte för sin egen vinnings skull ex man vill ha mer sol eller utsikt mm.
Vi borde inse trädens värde, att det faktiskt är ett långsamtväxande liv och att så många andra organismer drar nytta av det-.
Bara i undantag får man ta ner träd om man kan få dispens eller ngt liknande. Förstår ni vad jag menar?
Om det växer in i en elledning, eller hotar med att falla.

Här ( NZ) pratats det om att man ska införa en lag att man inte får ta ner ett inhemsk träd som har en tjockare omkrets än 15 cm. Borde införa ngt liknande i sverige.

Hur är det nu med ask och alm som numera är rödlistade trädarter?
Får man röra dem även om de står på privatmark? Beskärning och fällning osv?

Ingen värnar träden mer än jag, men att införa en sådan regel vore idiotiskt. Paradoxalt nog vore det dom känsliga träden som tex. just ek som skulle lida mest, eftersom dom snabbt skulle skuggas ihjäl av gran och andra snabbväxande slyträd. Skulle jag söka dispens för varje gran jag tagit ner så hade det aldrig blivit gjort, och då hade mina ekar snart kvävts helt. För övrigt har träd på villatomter faktiskt ett visst skydd redan, det krävs ibland bygglov för att ta ner dom. Det är ju inget som folk bryr sig i min lilla by, men i Stockholm är det desto hårdare.

Det finns inga regler som säger att man inte får såga ner ask och alm trots att dom snart har dukat under av sina sjukdomar. Däremot finns det faktiskt en lag som säger att man inte får ersätta ädellövskog med barrplantering. Synd bara att den lagen kom 150 år för sent...
Orkidétjuven
Helt idiotisk tycker jag inte den är. Visst finns det undantag, men håller man efter sly så blir det ju inget problem. Växer det ngt som skuggar ett annat träd så får man väl söka dispens om att röja om träden är äldre än sly typ? Det var en ide iaf. Kanske kan filas på lite. Men att fälla träd för mer utsikt, soldäck eller vad det nu kan vara tycker jag är fel.
Jag är glad att du värnar om alla ekar dock smile.gif

Har aldrig hört att det krävs bygglov för att ta ner stora träd, men det är ju bra att det finns. Borde kanske upplysa mer människor om det?

Men du får ju inte ha ihjäl rödlistade arter, så några regler måste ju finnas.
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 14-07-2010, 23:52) *
Men du får ju inte ha ihjäl rödlistade arter, så några regler måste ju finnas.

Är det verkligen så? Rödlistning är ju inte direkt det samma som fridlyst. Exempelvis är ju torsken rödlistad, men den går fint att fiska fortfarande. Jag har mycket svårt att tänka mig att det är förbjudet att såga ner enstaka askar eller almar.
Olle A
Helt rätt Huggorm, rödlistning är inte detsamma som fridlysning. Till och med ålen, som är klassad som akut hotad, fiskas fortfarande. Egentligen borde det leda till samma ramaskri som vargjakten i vintras.

Olle
ängsvädd
Vad underbart att läsa om hur du bryr dig om träden <3

Det finns en mycket kunnig person på forumet som har en beskärningsfirma, hon tillämpar precis de kriterier du önskar - tyvärr har jag glömt bort både hennes o firmans namn men hon har svarat en massa under träd o buskar.

Hittade namnet nu - det är Cilla som har trädvårdsskolan smile.gif

http://www.tradvardskolan.se/
malcolm
CITAT (Orkidétjuven @ 14-07-2010, 23:26) *
Här ( NZ) pratats det om att man ska införa en lag att man inte får ta ner ett inhemsk träd som har en tjockare omkrets än 15 cm. Borde införa ngt liknande i sverige.


Antar att du menade 15 cm i diameter eftersom 15 cm i omkrets bara bli 4,8 cm tjockt och det är inte mycket till träd. Förlåt, man skall inte märka ord... jag vet...
malcolm
CITAT (Huggorm @ 15-07-2010, 09:46) *
Exempelvis är ju torsken rödlistad, men den går fint att fiska fortfarande.


Svenskarna har mer eller mindre slutat köpa torsk och till den grad att mycket av fångsterna som svenska fiskare får upp säljs utomlands istället vilket är bra för handelbalansen iof. sig men...
Orkidétjuven
Ja , jag menade i diameter, tack för rättelsen. Iof borde även det gälla,4,8 cm tjocka inhemska träd tongue.gif Folk har en tendens att plantera massa annat utlänsk skit som sen sprider sig. Värst av allt är nog lagerblad. De är f...n överallt. och svåra att dra upp är de med. Koltrasten har visat sig vara specialist på att äta hela svarta bär och sen sprida dem vidare- Det var iof inte vad tråden handlade om.

Jag hoppas du kan rädda eken iaf. Lycka till
Orkidétjuven
CITAT (Olle A @ 15-07-2010, 10:01) *
Helt rätt Huggorm, rödlistning är inte detsamma som fridlysning. Till och med ålen, som är klassad som akut hotad, fiskas fortfarande. Egentligen borde det leda till samma ramaskri som vargjakten i vintras.

Olle


.Precis. Röda listan är bara för att visa upp en arts status. Sårbar eller akut hotad behöver inte innebära att man är fridlyst tyvärr.

Egentligen lite konstigt men borde inte ål fridlyst vid det här laget egentligen???
Vilka bestämmer vad som ska fridlysas i sverige? Naturvårdsverket va? För svenska listan tas ju fram av artdatabanken på SLU.

Nu har jag iaf hittat att asken är sårbar.
Cilla
CITAT (Orkidétjuven @ 14-07-2010, 23:52) *
Har aldrig hört att det krävs bygglov för att ta ner stora träd, men det är ju bra att det finns. Borde kanske upplysa mer människor om det?


Flera kommuner i Sverige har infört detta, dvs bygglov för att fälla träd över en viss stamdiameter. Nacka kommun har en sådan regel för stora områden, Sundbyberg för området Rydbo t ex.

I ursprungsfrågan om eken så är det bra att veta att all beskärning kommer att behöva följas upp om syftet är att ekens höjd inte får gå över en viss höjd. Alla ekar växer på höjden, det är normalt. de flesta grenar som är unga och växer rätt upp kommer, om de får åldras, att få ett mer horisontellt läge. Och med åldern gelsar ekar ut sig själv. Men ålder på ekar är en lång historia.

Ett talesätt är att en ek växer i 500 år. Utvecklar sin tillväxt i 500 år. Och dör under 500 år.

Utöver det är ek ett mycket gammalt växtslag, flera hundra miljoner gammalt. Återfinns i mycket gamla fossil som fått forskare kring kontinenternas rörelse och forntida utseenden, liksom klimatforkare, att intressera sig för att följa just ekens utveckling i världen. Viss respekt för dessa individer alltså när man tycker att de borde växa mer uppåt eller horisontellt eller på något annat vis. De har utvecklats länge och vet vad de gör för att leva friska och länge.
Chamomille
En granne här sågade ner ett par hyggligt stora ekar på sin egen mark och fick sedemera ett par hundra tusen i böter och blev återplanteringsskyldig. Så kan det gå här i Tyresö iaf.

Orkidétjuven
gott att höra smile.gif

Ang ekens utveckling och ålder så finns det inga fossila bevis för just Quercus, varken fossila lämningar eller fossila pollen som är äldre än mellersta miocene. Däremot finns det fossil av en quercus liknande art Berrophyllum som kan möjligen hänvisas till quercus i eocena lager-
Flera fossila "oaks" förekommer som populärnamn men hänvisar mest till olika äldre släkten i fagaceae, dit även Quercus tillhör. Så familjen förekom redan under mellersta krita, lite drygt för 100 miljoner år sedan. Men dit tillhör även fagus, castanea, lithocarpus och några fler.
Men flera hundra miljoner år är de inte.
Olle A
CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2010, 21:17) *
.Precis. Röda listan är bara för att visa upp en arts status. Sårbar eller akut hotad behöver inte innebära att man är fridlyst tyvärr.

Egentligen lite konstigt men borde inte ål fridlyst vid det här laget egentligen???
Vilka bestämmer vad som ska fridlysas i sverige? Naturvårdsverket va? För svenska listan tas ju fram av artdatabanken på SLU.


Enligt naturvårdslagen är det "regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer" (ofta naturvårdsverket eller länsstyrelserna) som ska utfärda fridlysningar, men man har nästan helt gått ifrån detta att fridlysa arter. Ofta är det mycket effektivare att skydda miljöerna där de hotade arterna finns. Fridlysningar förbjuder folk att t ex plocka blommor eller fånga grodyngel, men hindrar ingen från att bygga t ex en motorväg eller ett köpcenter där den fridlysta arten finns. Dessutom ställer det till problem för forskningen om man inte får ta beläggexemplar när man har hittat en sällsynt art.

Olle
Sollan A
Jag skulle föreslå att du kontaktar en duktig arborist som kan ge bra råd hur man kan göra. Kanske grannen kan fås till att förstå att det finns alternativ till stympning också.
Man kan ju faktiskt få till bra beskärningar men är nog inget jag själv skulle chansa på att lyckas med... Om det blir fel så kan det bli oreparerbart.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon