Full version: En strålande idé
malcolm
I mitten av 80-talet när jag bodde på 7:e våningen och bara hade balkong fick jag bokstavligen en strålande idé, köpte den minsta rostfria bunke jag hittade och en billig vit plasturna av standardtyp. I botten av bunken borrade jag två hål, ett i mitten och ett lite på sidan av och i dessa hål fäste jag sedan kopplingar för 6 mm rör, det mittersta röret fick sticka upp några cm över kanten medan det andra fick sluta strax över kopplingen. Målade bunken medelhavsblå inuti och trädde slangar av lagom dimension på undersidan, borrade hål i botten av urnan ner till foten för slangarna och sänkte ner hela härligheten i urnan. Fyllde på med lecakulor i botten av urnan för att bunken skulle stå rakt och stadigt och i foten av urnan kopplade jag slangarna till en 12 V pump av typ vindrutespolare som man antingen kan hitta billigt på bilskroten eller köpa ny hos Biltema.

Mellanrummet mellan bunken och urnan (8-10 cm) fyllde jag med jord och så planterade jag kantlobelia där, letade sedan på fina stenar utomhus som jag lade i botten på bunken för att dölja rörkopplingarna. Matade pumpen med 3 V istället för 12 för att få lagom stråle, det hela blev riktigt effektfullt och sladden till konstruktionen dolde jag under plastgräset där jag gjort ett hål som mynnade ut rakt in i foten på urnan.

Fick många beundrande kommentarer för min skapelse men det fanns de som undrade var vattnet kom ifrån. Skulle det vara så att någon vill prova denna konstruktion men inte riktigt förstått min beskrivning eller inte vet var man får tag i materialet så skriv gärna ett PM till mig så kan jag kanske hjälpa, är i alla fall häftigt att ha en fontän på balkongen. bravo.gif
kerstin z5-6
Vattenblänk är jättefint var de än är.Numer finns ju småpumpar från 149 kr för de som inte är händiga som du är smile.gif
mieb
malcolm: Kreativt och påhittigt, men precis som kerstin skriver så finns det små billiga pumpar med olika fontäner att köpa nu för tiden. Jag har en på balkongen och den porlar så mysigt, kan verkligen rekommendera! smile.gif
malcolm
Var hittar man sådana pumpar? Inte för att jag behöver någon nu då jag flyttade till radhus -87 och skall jag ha en fontän så blir det av större modell. Annars gillar jag "Do it your self"-andan som tyvärr tenderar att bli allt ovanligare då det mesta finns att köpa färdigt.
Bassam
Hej


Bauhaus har flera samma dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon