charro
[attachment=52397:SANY0080_kopiera.jpg]
[attachment=52398:SANY0072_kopiera.jpg]
[attachment=52399:SANY0076_kopiera.jpg]
[attachment=52401:SANY0073_kopiera.jpg]

Är här och läser rätt mycket och lär mig mängder av er.
Men nu behöver jag nog er hjälp och jag hoppas ni kan hjälpa oss.

Lite bakgrund - När vi köpte vårt hus för 4 år sedan så fanns en ödetomt till den som var avdelad med stenmur. Denna ödetomt har varit just öde i över 20 år. Den har använts som tipp av grannar och träd och växter har växt fritt.

I en hörna under tallar stod ett stort fläderträd, lutad mot stenmuren. Ett rostigt rör ligger inkapslat under rötterna omöjligt att få loss utan att skada trädet mer. Det var ovårdat när vi tog det vi har endast tagit bort de sticklingar som växt på stammen.

Nu dör trädet ifrån oss mer och mer.
Rötterna växer ovan jord, grenar har dött rejält.
Det har blommat sjukt mycket iår och vi har numera en massa saft :-)

Men trädet, vad ska vi göra med det?

Ska vi såga ner det helt, plantera ett nytt istället?
Kan man rent av ta de sticklingar som växer ut och plantera om?

Har hört att de nya flädersorterna inte är som de gamla i smak, stämmer det?
Vet inte vad detta är för någon sort.

Bifogar bilder för lättare bedömning.

Tacksam för alla råd vi kan få.
Cilla
Det är härligt med flädrar som får bli gamla!

Lite av knäckepil är det med fläder, dvs de växer snabbt, de rensar sig snabbt (grenar och partier dör) och de skjuter nya skott med raketfart. Och de är lite fragila, knäcks lättare än många andra träd. När de får växa ostärt knäcks moderträdet någonstans på stammen och nya skott skjuter ut och bildar så småningom den nya kronan. Och träden "vet" när mycket dör i kronan pga försvagningar och ålder och då brukar skotten på stammarna komma som på beställning.

Man kan låta träd knäckas och skjuta nytt helt av sig själva. Men de ska inte falla över människor förstås. En av stammarna ser lite betänkligt lutande ut. Antingen låter man den falla av sig själv, eller så stagar man den med slackt rep mot den andra högt upp i kronan så att den inte faller på människor, eller så sågar man bort den.

Det framgår inte riktigt hur den och den andra stammen sitter samman. Ett stort snitt i den ena kommer med säkerhet leda in snabbgående röta i den andra. Ju närmre den andra stammen man sågar desto snarare kommer rötsvamp in i den andra. Å andra sidan är det inte så vackert med en tvåmeters stump som det forsar skott från.

Finns flera alternativ alltså:
Låt trädet åldras och falla och skjuta nya skott av sig själv.
Rädda båda stammar så länge som möjligt med lös lina som bara tar emot när det verkligen blåser, men spar stamskott som komemr att bilda nya kronan
Såga av ena stammen i vår, antingen långt ifrån eller nära den andra
Såga sedan av den andra när de nya skotten börjat bilda krona

Om jag skulle sågat av ena stammen skulle jag göra det på våren för att stimulera skottillväxt. Pch jag skulle redan nu börja spara stamskott, dvs låta dem vara kvar.

Om nya flädrar har tristare arom vet jag inte, tycker nog att de nya också är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon