Swante
Hej!
Jag har köpt ett äppelträd som jag skulle vilja övervintra i kruka (40 liters). Överlever trädet vintern i en kruka [utomhus] eller bör jag gräva ned krukan i landet över vintern? Jag vet inte hur de gör på plantskolorna/handelsträdgårdarna med de träd som inte blir sålda före vintern. Tilläggas kan att det är en härdig sort (Antonovka). Är det någon av er som har erfarenhet av detta?

Mvh
Swante, zon 3
Bassam
Hej
Man kan övervintra den på att lägga kruka i marken eller isolera krukor med frigolit.

H:Bassam

ingrids
Det handlar egentligen inte om att skydda trädet mot kyla utan från de temperatursvängningar som sker i en oisolerad kruka, särskilt på vårvintern. Det är inte helt bra för trädet att jorden ömsom tinar ömsom fryser. Har du möjlighet att gräva ner krukan i ett land är detta det absolut enklaste och bästa.
Swante
CITAT (ingrids @ 22-07-2010, 07:59) *
Det handlar egentligen inte om att skydda trädet mot kyla utan från de temperatursvängningar som sker i en oisolerad kruka, särskilt på vårvintern. Det är inte helt bra för trädet att jorden ömsom tinar ömsom fryser. Har du möjlighet att gräva ner krukan i ett land är detta det absolut enklaste och bästa.


Hej och tack för detta svar.
Det låter rimligt och logiskt vad du säger. Hade tänkt att trädet stod bättre skyddat mot harar och rådjur i garaget men det får nog bli att gräva ned det i trädgårdslandet.

Mvh
Swante
Alexander-VG-zon3
exakt förutom temperatursvängningarna så är det ockås lättare risk att trädet antigen ruttnar eller torkar ihjäl i en kruka på vintern.

därför ska du övervintra det ute i kruka är det bra att odla i så stora krukor som möjligt och ha bra dränering. och sedan ev täcka rötterna och även täcka det med så mycket snö som möjligt. dock ibland om det är härdiga växter kan dom klara sig ändå just för ditt träd om det är en härdig sort så kommer det nog gå bra ändå. själv har jag en trollhassel som övervintrar utan problem i en mindre lerkruka.

kan du så gräv ner så är det nog bäst.

men du kan ockås om du vill övervintra det svalt och frostfritt (under 10-5grader)

hur plantskolor gör är lite olika. en del gräver ner dom i marken och täcker med täckbark eller jord. andra tar in dom i stora kylar som håller runt -5c +5c eller i andra stora lokaler. sedan finns det dom som låter dom stå ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon