Milda
Hej!

Jag hittar inga svar på hur jag ska hantera mitt lilla pistagenötträd. Har hanterat det som mina oliver som mår bra men detta har max 1 dm lång stam sen är nog varje gren i kronan 3-4 decimeter och under vinterförvaringen tappade den massor av löv, nu har den bara blad på yttersta decimetern på varje gren, några grenar är tomma på blad fast gröna.

Vågar jag kapa kronan eller dör den då utan några blad alls. Bladen är vackra och ger ett skirt uttryck. den väcker uppmärksamhet så jag vill att den överlever!

Den har fått citrusjord som mina oliver och står ljust men mer i lägenheten än på balkong för risk för stöld finns tyvärr.

Vet någon nåt om vad jag ska göra eller var jag kan finna information?

Supertacksam för svar.
rose.gif
Alexander-VG-zon3
du kan klippa in den. men tar bara hälften av de långa grenarna. när nya skott växt ut på grenarna som du klippte kan du ta resten. klipp in dom till 2-4noder, knoppar, bladpar.

dom är städsegröna så dom ska helst inte tappa bladen på vintern, dom övervintras ljust (extra ljus i form av kallvita lysrör). i en temp på +1c +10c. dom vill ha lucker och väldräneradjord. citrusjord behöver du inte använda till verken oliven eller pistacian utan vanlig krukväxt/planteringsjord av hög kvalité är bra.

pistacia trivs bra ute under den hela frostfriaperioden (avhärda först) sedan ta in den innan eller när frosten börjar komma.

kan du inte ha den ute så försök ha fönstret öppet där den står. får den kyla på hösten ute kan den övervintra i rusmtemp under vintern och extraljus, annars som jag skrev innan.
Milda
Tack!
Vilket snabbt svar. Ska testa och klippa in den.
Den stod i ett kallskafferi med litet fönster i vintras. Så jag får nog sätta upp ett lysrör åt den för i år då.

Bladen är ju längst ut men på grenarna ser man fästena där blad suttit, kan jag räkna 2-4 från dom trots att de är bladfria, annars bli formen nästan som den är nu?

Citrusjorden med lera har varit toppen till oliverna som står i smala höga terrakottakrukor på balkongen, jag slipper vatttna så ofta då. Men den här lilla pistachen kanske ska få ny jord nu då och ett öppet fönster, eller om jag gömmer den ett tag bakom de andra krukorna på balkongen som är gemensamt utrymme i trapphuset. Därför som jag är rädd om den, nån oliv får då och då ben.

Fram med sekatören ikväll. Igne tackar så mycket för råd.
Alexander-VG-zon3
som jag skrev ta hälften av grenarna du vill klippa, sedan när dom får blad tar du resten. gör du så så blir växten inte av med alla blad. så ska det nog gå bra. kan se lite tofsig ut ett tag.
Milda
Japp, jag ska göra så som du säger smile.gif
Tänk om jag vetat att nåt var på tok direkt när den tappade blad. Jämförde med oliven som kan tappa alla blad och sen få en ny vacker krona.

Nu vet jag bättre.

Så skönt att vara tillbaka på Odla igen. Haft uppehåll från allt ett par år men grönska är lika viktigt ännu.

Kommer fler frågor när jag ska få upp 200årig rabarber, ca hundra åriga pioner och en stor lavendel från sandaktig jord till lerjord. Antar att det blir tufft jobb, men det är en annan tråd tror jag minsan wink.gif

Ha det så bra!
Milda
Åh jag tittade på mitt lilla träd och det kommer fint nya grenar två på varje kapad gren, på en är det tre. Toppen! smiley_small_hug.gif Stort tack för rådet jag fick.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Milda @ 11-08-2010, 17:17) *
Åh jag tittade på mitt lilla träd och det kommer fint nya grenar två på varje kapad gren, på en är det tre. Toppen! smiley_small_hug.gif Stort tack för rådet jag fick.


vad roligt att det gick bra och att den trivs smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon