Aqvakul
Driva upp en ekplanta, ev. som bonsai, hur gör jag?

Jag har hittat några små ekplantor i trädgården som jag skulle vilja driva upp, ev. till bonsai. Hur gör jag?

Ska jag ha dem inne i rumstemperatur eller i ett ljust och kallt (ca 8 gradigt) utrymme. Hur mycket vatten krävs på vintern?
När ska man börja beskära rötterna och "grenarna" om man vill göra en bonsai?
Huggorm
Det kan vara knepigt att gräva upp en ekplanta, eftersom dom skickar ner en djup tapprot nästan det första dom gör. Tar man en riktigt liten planta så går det väll förmodligen ganska bra. Skall man ha den som bonsai så gör det kanske inte så mycket om man förstör tapproten heller, bara plantan överlever. Men ett alternativ kan vara att plantera ett ekollon, och verkligen följa plantan från början.

Ek vill ha mycket ljus, skall du ha den inne bör den stå i ett söderfönster. Annars trivs dom bra ute, gärna på en varm plats. På vintern måste dom ha kyla, max +5 grader. +8 blir kanske för varmt.
Bassam
Hej


Jag ska försöka skriva:

1- 1år: ska klippa sidan rötter ti11 1/3 men mitten till 1/2.på sommaren klippa grenar över två blad ta bort alla knoppar som sitter uppe på stammen.

2 under våren gödsla bra beskära växter på form som du tycker om under Mars.

3 beskära rötter och lägga dem i små krukor som innehåller sand på botten för bra väldränerad. Sen gödsla bra.


Obs
Bonsai träd kan lägga inne på bra plats som har bra ljus o luft.


H:Bassam
Myosotis
smile.gif Jag kanske hänger på, har alltid velat ha bonsai. Det finns böcker som beskriver hur man gör, och så kompletterande tips här! tummenupp.gif
Intressant det du skrev om pålroten, Huggorm, då är det dumt att flytta ekar kanske.
Det kan bli för kallt på vintern också (eller för torrt eller nåt), jag försökte övervintra några ekplantor i krukor, men de dog allihopa.
Malin_MeL
kan man inte gräva ner krukan i någon rabatt under vintern?

jag har liknande funderingar, fast med bok, jag har en blodbok som jag får mycket skott ifån.
jag stod iof i förra veckan och sneglade på en äng av ek-skott, funderade på att ta ett par.

jag ska nog inte göra bonsai dock, men krukträd till altanen kanske
Huggorm
Problemet med att övervintra i kruka är som någon skrev i en annan tråd de stora temperaturväxlingarna framför allt på våren. Frost på natten, sol och värme på dagen. Gräver man ner krukan jämnar marken ut temperaturen. Det man kan göra annars fall är att under våren ta in krukan på natten eller när det skall bli kalla dagar.
Myosotis
Jag trodde att det var så mycket snö så det skulle räcka för att jämna ut temperaturskillnaderna
Alexander-VG-zon3
förutom temperaturen så finns det större risk att en planta ruttnar eller torkar ihjäl på vintern i kruka.

dom jag övervintrar ute i kruka gräver jag ner i en snödriva/hög eller skyddar. mina lönnplantor klarade förra vintern utan problem med att bara vara täckt av snö. min trollhassel har klarat flera vintrar i kruka utan mycket skydd (som mest virat om rötterna med grön vinterväv). sedan beror det på vilken växt.

ek planta som bonsai funkar, jag skulle tro att små fröplantor lätt går att sätta i kruka. eller att man sår i kruka. sedan börjar man då forma som man vill. finns mycket att söka på nätet

i min tråd la jag in några länkar
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1248261
Bassam
Hej
I alla fall det är bra om man skydda rötter växter under vinter tid och under kalt.


H:Bassam

Huggorm
Det är egentligen fantastiskt att växters rötter tål tjäle. Undrar hur mycket av finrötterna som stryker med varje år? Tjälen rör ju runt ganska ordentligt i jorden, och trycker upp stora stenar till ytan medan annat material sjunker
Alexander-VG-zon3
på väl etablerade träd så är många av finrötterna under tjäledjupet.

men visst är det stora påfrestningar på träden både på rötterna och på grenarna. jag blir glad varje gång min trollhassel har klarat ännu en vinter i sin kruka. där blir allt på växten igenom fruset. och det är ändå i en ganska högsmal kruka så det är inte så mycket jordvolym. men den klarar sig och blommar vackert och mycket. hoppas verkligen inte den måste återbilda sina sugrötter varje år för att dom fryser ihjäl för då känner jag mig lite elak. men den lever och trivs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon