Full version: Magnolia Kobus
Huggorm
Ja, som sagt. Jag får en massa rotskott från min magnolia kobus, och dom ser inte likadana ut som trädet. Löven ser annorlunda ut, knopputspringet är annorlunda, och lukten när man mosar ett löv är annorlunda. Rotskotten började komma nyligen när jag stammade upp trädet en aning. Tillväxten på trädet är också god trotts att jag planterade det i fjol, runt 30-40cm har det växt och ser väldigt friskt ut.

Min magnolia måste alltså vara ympad på någon annan sorts rot, men vad använder man för något? Löven på rotskotten är relativt lika resten av trädet, men skiljer sig alltså på flera punkter.

Hoppas man ser något på bilden, men jag skall ordna bättre bilder senare om det behövs.
Gunilla T
Dethär är en vild gissning men används inte Magnolia acuminata - poppelmagnolia som grundstam?...du kanske kan googla och se om det stämmer...
Anders zon 1
Visste inte att magnolior alls skjuter rotskott. Intressant! Föreslår detsamma som Gunilla, poppelmagnolia. Fast det är svårt att se på ett så ungt skott. Nog lättare lite senare när det växt till sig och bladen utvecklats ordentligt. Poppelmagnolian har ju ganska typiska blad som är mycket större än hos M. kobus.
Huggorm
Intressant! Poppelmagnolian eller "cucumber tree" är ett träd som står högt på min önskelista. Bara att förvandla rotskotten till sticklingar, för det brukar väll gå bra med magnolia?

Jag visste inte heller att magnolia skickar rotskott, jag blev ganska förvånad. Men som sagt är det min uppstamning som provocerat fram det, trots att jag inte tog bort så väldigt mycket av bladmassan.
Bengt i Särö
CITAT (Huggorm @ 27-07-2010, 16:27) *
Ja, som sagt. Jag får en massa rotskott från min magnolia kobus, och dom ser inte likadana ut som trädet. Löven ser annorlunda ut, knopputspringet är annorlunda, och lukten när man mosar ett löv är annorlunda. Rotskotten började komma nyligen när jag stammade upp trädet en aning. Tillväxten på trädet är också god trotts att jag planterade det i fjol, runt 30-40cm har det växt och ser väldigt friskt ut.

Min magnolia måste alltså vara ympad på någon annan sorts rot, men vad använder man för något? Löven på rotskotten är relativt lika resten av trädet, men skiljer sig alltså på flera punkter.

Hoppas man ser något på bilden, men jag skall ordna bättre bilder senare om det behövs.


Hej.
Det är säkert inte någon Magnolia Kobus borealis som du har köpt.
Blommar första gången omkring 15 års ålder.
Bengt i Särö
Huggorm
CITAT (Bengt i Särö @ 29-07-2010, 13:10) *
Hej.
Det är säkert inte någon Magnolia Kobus borealis som du har köpt.
Blommar första gången omkring 15 års ålder.
Bengt i Särö

Det var i alla fall vad som stod på etiketten, och jämfört med bilder på nätet är det väldigt likt. Vad skulle det annars vara?

Edit: Det kanske var det att jag skrev "knopputspringet" som du reagerar på, men jag menade alltså knoppar för löv, inte blommor. Det ser väldigt speciellt ut på trädet, men inte alls likadant på rotskotten.
Orkidétjuven
Du är säker på att det är rotskott och inte en frösådd planta? Visserliggen har du tagit bort en del nedre bladverk så strssar man gärna fram rotskott hos många träd och buskar.
Huggorm
Hmm, den här tråden är nästan pinsam. Det visade sig till slut att rotskotten inte var från min magnolia, utan från brakved. Det står sådana buskar i närheten, och jag grävde bort en när jag planterade, men lite av roten måste ha blivit kvar. Inte konstigt att löven såg annorlunda ut rolleyes.gif
Anders zon 1
Ja där ser man! smile.gif Det hade varit väldigt spännande med rotskott av magnolia, fast med tanke på att olika namnsorter nästan alltid är ympade så är det förmodligen så att dom sällan (aldrig?) skjuter rotskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon