Full version: Stockrosor
malcolm
Jag var hemma hos min mamma den 21:a juli för att uppvakta på 93-årsdagen och hon hade helt underbara stockrosor i sin trädgård. Sådana vill jag också ha men när är det dags att så frön för dessa och vilket läge är det ultimata för att de skall trivas, vilken typ av jord etc?
mimmi 1
Hej Malcolm! Du hjälpte mej med mina bildförminskninsbekymmer, så nu återgäldar jag, med lite info. om stockrosorna!! smile.gif

Alcea rosea
Stockrosor har odlats i Sverige sedan 1600-talet och härstammar från Orienten. Det är en tvåårig eller perenn växt som bildar en bladrosett första året och blommar först året därpå och blommar med gula, rosa, röda och vita blommor men det verkar finnas alla möjliga färgvarianter. Blommorna kan vara både enkla eller fyllda och blomtiden är från juli till september men jag har sett stockrosor blomma i Djurgårdsstaden i november. Om man klipper av blomställningen just innan den blommat färdigt så kan den övervintra och på så sätt bli flerårig. Men det är inte någon långlivad växt så man bör även så nya plantor efter hand.

Blommorna sitter direkt på stammen och växten blir mellan 150-200 cm hög. Den räknas som halvhärdig och vill ha ganska näringsrik och lite fuktig jord så trots att den tycks växa efter husväggar i små hål i gatan så bör man gräva ordentligt och göra en bra bädd åt plantan eftersom rötterna har ett djupt rotsystem.
Stockrosor vill ha en solig plats men inte en direkt södervägg. De har störst chans att övervintra om de sitter mot en vägg.

Man måste gödsla stockrosor för att de ska kunna blomma så länge som möjligt och för att de inte ska drabbas av stockrosrost som de även kan få av för torr jord eller om de har en alltför solig plats. Drabbas växten av rost måste man plocka bort alla blad och bränna dem. Det sägs att de dubbelblommande angrips lättare av stockrosrosten än de enkelblommande.

Alcea ficifolia
Det är lite rörigt den här med stockrosor för att det finns även en perenn stockros som heter Alcea ficifolia som ursprungligen var gul men som nu även finns i rosa, rött och vitt. Den är dock vanligast som gul och den blir upp till 170 cm hög och blommar från juli till september. Den brukar inte angripas av rost.
På Zetas trädgård i Stockholm kan man köpa Alcea rosea (A. ficifolia) i blandade färger men även den vita Alba och den purpursvarta Nigra för 45 kr. st. Sorten pleniflora har fyllda blommor och är mer kortlivad enligt Zetas katalog.

Förökning

Förökning kan antingen ske med frö eller sticklingar. Frö sås i krukor eller sålådor i juni-juli. Så inte för tidigt på våren, eftersom risken då är stor att plantorna börja blomma redan den första sommaren och då inte hinner bli tillräckligt kraftiga för att kunna överleva vintern. Efter att ha växt till sig, kan plantorna sättas ut i trädgårdslandet för vidare kultur. Täck över dem under vintern och plantera ut dem på slutlig växtplats kommande vår.


Det går även att ta bassticklingar under våren i samband med att skotten skjuter fart. Fördelen med bassticklingar jämfört med frösådd är att sticklingarna är identiska med moderplantan vilket är önskvärt om man vill föröka en viss färg. (Från CD-skivan Perenner och lökväxter)


...Så du kan ju ta sticklingar från din mammas fina exemplar kanske?
malcolm
Tack för tips och information! thanks.gif Det kommer absolut att bli stockrosor nästa sommar! yes.gif
elfa1965
Hej!
Jag hoppar in i tråden, hoppas det går bra.

Jag sådde i planteringslådor förra året och nu är plantorna riktigt stora.
Bladen 15 cm långa.

1. Är det denna sommar de ska blomma eller nästa? Har iallafall ingen blomma på väg.

2. Hur gör jag för att ta dessa sticklingar som du beskriver?

Mvh Elisabeth
kerstin z5-6
Stockros alcea är lätt att så-har du en varm augusti kan du säkert så dem nu om du har frö, plantera ut, de små rosetterna i september så blommar de nästa år.
Många är bienner så de bildar bara en bladrosett år ett.I kall zon skyddar man med fördel denna första våren, de bränns lätt.I varm zon hinner de alltid självså sig så man har dem kvar på ung samma ställe .
Monica zon 1
Kanon information.... men någon/några fråga/or till om ok:

Jag har både rosa och vita stockrosor. Blommade i augusti i fjol då jag köpte min kolloni och blommar i år - så får inte ihop det där med två åriga - eller så har jag den perenna varianten Mimmi skriver om? eller alt tre de har försått sig själv....

Hur gör jag om jag ska "plocka fröer" från mina befintliga stockrosor?
Utifrån ovan + annan info uppfattar jag det som att när frökapslarna torkat så pass att det skramlar om dem så ska de vara ok, bör då kunna sparas till nästa år för sådd (enl ovan) eller kan jag stoppa ner dem i jorden direkt (hjälpa till med "självsådden"?
Bor i Helsingborg så varm zon.

/Monica
mimmi 1
Ja, Monica, bor du i zon 1, så är det nog inga bekymmer med att gräva ned fröerna nu. du kan ju om du vill, både gräva ned , och sätta i krukor inne, och göra som Kerstin härovanför skrev, sätta ut de säda plantorna i september.
Så kan du ju själv se vilket som funkade bäst, sen nästa sommar smile.gif
kerstin z5-6
De Sägs vara perenna men uppträder bienna för det mesta-hör till gruppen kortlivade perenner,i varm zon självsår de sig o överlever , precis som tex Borstnejlikan gör hos mej.Jag måste så nya rosetter av stockrosor var år för att ha blommande nästa sommar.Du kan skörda fröna när de är mogna och så i en liten plastlåda i början av maj, rosetterna hinner utvecklas bra då innan hösten och kan oftast planteras redan i juli.
Monica zon 1
Tack Mimmi o Kerstin

Ibland är det enkla det svåraste, visst jag kan ju pröva ALLT - så både direkt ute o inne, samt ev stickling till våren..... (vet inte varför jag ska behöver hjälp med att tänka till, men är väl lite osäker ibland och känns ju bra att fråga först)
Ev återkommer jag med en ny stockros tråd under nästa år - så kan jag dela med mig av hur det gått med de olika alternativen....
Önskar även malcolm och Elisabeth lyckas till med era resp sådder/förökningar.

/Monica
kerstin z5-6
Gör det! alltid bra att veta hur det går:)
elfa1965
Var det ingen som ville svara lilla mig på mina 2 frågor, se ovan.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon