Lady Q
Min japanska lönn planterades för 2 år sedan. Den är ännu väldigt liten. Vintern tog hårt och några av de få grenar som fanns bröts av. Nu har det kommit flera långa konstiga skott. Skotten är ca 30-40 cm och växer rakt upp. Ska jag behålla skotten, beskäras eller tas bort helt och hållet?
Huggorm
Det beror på hur du vill ha busken. Vill du ha den liten och kompakt kan du ta bort de nya skotten. Vill du ha den lite större kan du helt enkelt låta dom vara kvar.
Gunilla T
Vintern var besvärlig för de japanska lönnarna - vi förlorade att antal så gläd dig åt att din vackra lönn ff lever. Jag skulle inte klippa i den nu - roten har överlevt och den behöver alla blad/löv som den har. Det blir en turboeffekt - stort rotsystem men för liten bladmassa om du förstår hur jag menar..

Det du kan göra är att försöka leda en av skotten som kommit till att bilda ett nytt toppskott och hoppas att det blir en ny stam så småningom.
malcolm
CITAT (Lady Q @ 28-07-2010, 15:37) *
Min japanska lönn planterades för 2 år sedan. Den är ännu väldigt liten. Vintern tog hårt och några av de få grenar som fanns bröts av. Nu har det kommit flera långa konstiga skott. Skotten är ca 30-40 cm och växer rakt upp. Ska jag behålla skotten, beskäras eller tas bort helt och hållet?


Låt det växa och se vad det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon