mimmi 1
Är sugen på en buskpion ( paeonia suffruticosa ), men blir osäker på om den går här, bor i zon 5-6.
enl. "Odlarglädjen" så är den härdig i största delen av landet, men så googlade jag, och det står så olika, på en sida var härdigheten bara till zon 3 ???

Kollar lite på Dvärgkörsbär (Prunus incisa) samma fråga där... och så Tandolvon ( Viburnum Dentatum)

Har hittat samtiliga hos "Odlarglädjen.se " har någon erfarenheter av att beställa buskar därifrån?
Många frågor blev det blush.gif men det finns så många kunniga i detta trevliga forum smile.gif
mimmi 1
ingen? sad.gif
mimmi 1
Måste puffa upp tråden lite, då jag inte fått något svar sad.gif
verkligen ingen??
kerstin z5-6
Buskpioner , inga probs,den största jag sett växte i Luleå, körsbär är klenare du får testa, olvon har jag nästan inga o inte dentatum
Gunilla T
Kan tyvärr inte svara dig om härdigheten men pioner är ju relativt härdiga.

Ang. Odlarglädjen så är det en bekant till mig som driver den och jag har varit där och handlat ett flertal gånger. Ett stort och lite annorlunda sortiment och bra kvalitet på växterna är vad jag kan säga.
mimmi 1
Tack för svar smile.gif vad tror ni om att plantera nu? eller ska jag vänta tills i vår? jag tänker närmast på buskpionen, men är allt lite sugen på dvärgkörsbär... måste väl lita på "odlarglädjen" om härdigheten ändå?? dom kan väl inte ljuga bara för att få sälja??
Gåsis
Jag odlar i zon sju, vanlig olvon är helt ok, pionen går men för körsbär skule jag föreslå lettisk låg. Den är bäst i hög zon men inte klockren. Jag skulle nog föredra vårplantering.

/Åsa
mimmi 1
CITAT (Gåsis @ 02-08-2010, 21:50) *
Jag odlar i zon sju, vanlig olvon är helt ok, pionen går men för körsbär skule jag föreslå lettisk låg. Den är bäst i hög zon men inte klockren. Jag skulle nog föredra vårplantering.

/Åsa

thanks.gif
mimmi 1
nån som har tandolvon??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon