Full version: Japansk lönn
Dool
Hej,

har en japansk lönn Bloodgood planterad i en perennrabatt alldeles vid husväggen (stammen är väl ca. 30-40 cm ifrån väggen). Har läst på lite och de verkar ju bli rätt stora - fungerar det att den är placerad så nära? Det är förra ägarna som planterat och jag har svårt att hitta en annan plats för den....
malcolm
De kan bli enorma, jag sågade själv ner en förra sommaren som var på väg in i vardagsrummet på andra våningen men nu har nya skott skjutit ut från de gamla stubbarna. Min lönn stod flera meter ifrån huset och var säkert över 40 år gammal. Vet dock inte vilken årstid det är lämpligt att flytta träd men du bör nog göra det snarast i alla fall eftersom 30 cm är tok för litet och kan skada grunden i framtiden.
Huggorm
"Bloodgood" är ju en acer palmatum, så den blir ju inte så extremt stor. 3-4m som mest här i Sverige? Man kan klippa bort de grenar som går in mot väggen, så kommer den med tiden luta sig ut från huset.
Dool
Tack för svaren! Hur är rötterna då, kan den förstöra grunden tro? Står som sagt mot ett förråd.... Just nu är den ca. 180 cm och tunn (och vacker!) så det kan ju inte handla om några "monsterrötter" i dagsläget iaf. flirting.gif
Huggorm
Tror inte du behöver vara orolig. Stora träd kan lyfta på husgrunder, men troligtvis inte småträd och buskar som japanska lönnar. Möjligen kan dom skicka in rötterna i avloppsrör för att söka vatten och näring, men jag vet inte hur farliga lönnar är på sådant.
Dool
Vad bra. Antar att det bara är en cementplatta, dvs. inga rör eller luftspalter i grunden eftersom det är ett kallförråd (cykelrum/soprum). Så då låter jag min fina lilla lönn stå kvar sålänge.
malcolm
CITAT (Dool @ 01-08-2010, 21:13) *
Vad bra. Antar att det bara är en cementplatta, dvs. inga rör eller luftspalter i grunden eftersom det är ett kallförråd (cykelrum/soprum). Så då låter jag min fina lilla lönn stå kvar sålänge.


Uppfattade det som om din lönn stod alldeles intill bostadshuset men är det "bara" ett cykelförråd/soprum så kan du nog låta den vara och kapa grenar som verkar vara på väg åt fel håll.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 01-08-2010, 21:04) *
Tror inte du behöver vara orolig. Stora träd kan lyfta på husgrunder, men troligtvis inte småträd och buskar som japanska lönnar. Möjligen kan dom skicka in rötterna i avloppsrör för att söka vatten och näring, men jag vet inte hur farliga lönnar är på sådant.


Småträd och buskar som japanska lönnar...?!?! Min var enorm och det var därför jag tog ner den eftersom den var på väg in i vardagsrummet på 2:a våningen och skymde utsikten därifrån totalt. Den bestod inte av bara en stam utan fem som började luta allt mer ifrån varandra och jag var rädd att någonting skulle knäckas och komma in genom fönstren en stormig dag. Lämnade någon halvmeter kvar av stammarna och nu har det kommit upp nya skott från de gamla rötterna som skall få växa vidare eftersom jag gillar blodlönnar och det var inte självklart att sätta motorsågen i det gamla trädet. Kan berätta att den grövsta stubben är 25 - 30 cm i diameter och det är inte vad jag vill kalla för "småträd" eller "liten buske". Skulle ha fotat "stubbuketten" nu när jag var ute och hämtade in posten men det regnade så infernaliskt så jag ville inte ta ut kameran men jag kanske återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.
Åsa, mälardalen zon 2
Blodlönn och japansk lönn är dock inte samma sak, japanska lönnar är ofta mera i bonsaistorlek jämfört med vanlig blodlönn.

Bloodgood som denna tråd startade med blir inte mer än 2-2,5m
Huggorm
CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 12:13) *
Småträd och buskar som japanska lönnar...?!?! Min var enorm och det var därför jag tog ner den eftersom den var på väg in i vardagsrummet på 2:a våningen och skymde utsikten därifrån totalt. Den bestod inte av bara en stam utan fem som började luta allt mer ifrån varandra och jag var rädd att någonting skulle knäckas och komma in genom fönstren en stormig dag. Lämnade någon halvmeter kvar av stammarna och nu har det kommit upp nya skott från de gamla rötterna som skall få växa vidare eftersom jag gillar blodlönnar och det var inte självklart att sätta motorsågen i det gamla trädet. Kan berätta att den grövsta stubben är 25 - 30 cm i diameter och det är inte vad jag vill kalla för "småträd" eller "liten buske". Skulle ha fotat "stubbuketten" nu när jag var ute och hämtade in posten men det regnade så infernaliskt så jag ville inte ta ut kameran men jag kanske återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.

Som sagt, du pratar om något helt annat än den "Bloodgood" som tråden handlar om.
malcolm
Nehepp.... och vad är det här då...? Trädet fanns redan när vi flyttade hit så det är inte jag som har planterat det.

[attachment=53206:Blood.JPG]
Gunilla T
Detdär liknar en Acer japonicum `Atropurpureum´ och är inte detsamma som Acer palmatum vilka aldrig blir särskilt stora.
pebblelake
CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 13:05) *
Nehepp.... och vad är det här då...? Trädet fanns redan när vi flyttade hit så det är inte jag som har planterat det.

[attachment=53206:Blood.JPG]


Grattis Malcolm till en grym acer palmatum,troligen en atropurpureum = Bloodgood men en Palmatum. Skulle själv betala ganska mycket för stubben.....
Gunilla ,vad jag vet har Acer Japonicum har inget sortnamn "atropurpureum".
Gunilla T
Okej, det är nog sammanblandningar mellan japonicum och palmatum. Har själv haft både Atropurpureum och Bloodgood men inte lyckats få någon att överleva.

Har aldrig någonsin sett en stubbe så stor efter en Palmatum.
malcolm
Tror inte denna Bloodgood är längre än 170 cm i alla fall. whistling.gif

[attachment=53207:200px_Mo...n_2009_2.jpeg]

Moon Bloodgood, född 20 september 1975, är en amerikansk modell och skådespelerska. Moon föddes i Kalifornien, USA. Hennes mor kommer från Sydkorea och hennes far från Holland.

Moon började som cheerleader till den amerikanska basketlaget Lakers och var en s.k Laker Girl. Hon har varit på förstasidan i ett flertal modetidningar och har blivit utnämnd till världens #40 vackraste kvinna av tidningen Maxim's.

Hon har även medverkat i ett flertal filmer och tv-serier bl.a Just shoot me! och Terminator Salvation.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 13:05) *
Nehepp.... och vad är det här då...? Trädet fanns redan när vi flyttade hit så det är inte jag som har planterat det.

[attachment=53206:Blood.JPG]

Vad det än är, så är den enormt stor, större än någon annan japansk lönn jag sett. Jag trodde det var en vanlig rödbladig skogslönn du hade. Hur som helst så behöver man normalt sett inte vara orolig, för så där stora brukar de japanska inte bli.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 02-08-2010, 14:19) *
Vad det än är, så är den enormt stor, större än någon annan japansk lönn jag sett. Jag trodde det var en vanlig rödbladig skogslönn du hade. Hur som helst så behöver man normalt sett inte vara orolig, för så där stora brukar de japanska inte bli.


Har googlat lite på japanska lönnar och det verkar finnas flera hundra arter så det lär nog bli svårt att artbestämma just denna, stor var den i alla fall (alldeles för stor) och vissa grannar klagade på att jag tog ner den men den är ju på gång igen som synes. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon