Full version: vinbärshjälp
sarto
om ett par veckor blir det omfattande grävjobb maskinellt i trädgården, zon 3. Då får vinbären flytta på sig, men kan inte komma ner i jorden genast. Dessutom hade jag tänkt försöka mig på att stamma upp dom... I vilken ordning förfar jag bäst? Gräva upp, jordslå, beskära i smb med nedgrävning? Tvärtom? Andra synpunkter. En rätt gammal svartvinbärsbuske och en röd med några år på nacken.
RibesRubusVitis
Det där har jag gjort några gånger, både svarta och röda vinbär. De är rätt robusta och tål omild behandling. Gräv upp så stor jordklump som du orkar släpa, helst med grep men långa rötter måste du ändå kapa med en vass spade. Om de inte kan sättas på plats genast, kan de mellanlagras, gärna i skugga och rotklumpen bör hållas fuktig hela tiden. Dröjer det flera veckor underlättar det såklart om du skyfflar upp mer jord kring rötterna.
Ska du ändå beskära buskarna "normalt", kan du göra det nu. Alltså de äldsta, svarta grenarna men inte mer än en tredjedel. Eftersom tillväxtperioden snart slutar är risken för uttorkning inte så stor och buskarna går i viloläge oavsett om de flyttas eller ej.
(Uppstamning blir ett senare problem, även om den underlättas om du vid omplanteringen placerar klumpen så att den bästa stammen pekar rakt upp. Det är inte så vanligt numera med gammaldags uppstamning; oftast ympas vinbär på en stam av någon annan Ribes-art.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon