Full version: Rönnspirea
em_san
Jag funderar på att sätta rönnspirea, Sorbária sorbifólia, som en häck ute i stugan. Men frågan är, kommer den att klara av att stå ute vid havet där det ibland är ganska blåsigt. Hur snabbt växer en sån buske? Alltså, ungefär hur lång tid tar det innan busken är ca 1,2-1,5m?
tacksam för svar
Aqvakul
Rönnspirea klarar de flesta lägen Hur fort den växer beror på hur goda förutsättningar den får. Men på 3-5 år bör den nå den höjd du frågar efter. Tänk på att alla buskar behöver vattnas rejält varje vecka under den första växtsäsongen, särskilt viktigt i blåsiga lägen
Huggorm
Den kan få för sig att frysa tillbaka en hel del vissa vintrar också, men kommer starkt igen på våren
Järfälla
Är det inte ganska stor varning för att den sprider sig hejdlöst i sidled också?
sqrulan
Min rönnspirea sprider sig nåt fruktansvärt under jorden men som tur var så planterade jag den så att jag kan klippa bort det med gräsklipparen.
em_san
Okej, men då tar det ju inte så många år jämför med om jag skulle sätta en rönnhäck.
Grannen har en låg stenmur mot där jag ev. ska sätta spirean och på min sida så är det gräsmatta så där kommer jag hela tiden kunna hålla efter med gräsklipparen, kanske blir grannen som får lida? Iof så kanske den kan sprida sig neråt stranden också, men det går väl att stätta ner någon kant i gräsmattan så att rötterna inte tar sig dit? Eller så får man rycka upp.

Vet ngn om det går bra att formklippa den lite, alltså klippa sidor och topp så att den blir mer häckformad när den har nått den höjd jag vill att den ska ha?

Ska man gödsla häcken nu när jag sätter ner dem eller ska jag vänta tills på våren nästa år med det?
Jultorpet
CITAT (em_san @ 08-08-2010, 22:38) *
Vet ngn om det går bra att formklippa den lite, alltså klippa sidor och topp så att den blir mer häckformad när den har nått den höjd jag vill att den ska ha?

Ska man gödsla häcken nu när jag sätter ner dem eller ska jag vänta tills på våren nästa år med det?


Tycker inte du ska klippa för mycket i den, då blir det kanske inga blommor, den blir ju inte mer än 1,5-2 m hög. Gallra bort hela eller delar av grenarna i så fall, de som blir för höga. De är finast när de får växa fritt.

Inget gödsel nu, det är för sent, då växer det nya skott som inte hinner invintra utan fryser och dör under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon