Garden bliss
Ska plantera en massa "ätligt" i vår nya trädgård nu i höst och behöver tips på bra sorter! Det ska smaka bra! Behöver (minst) följande:

Plommon (Victoria + nåt mer?)
Äpple (Funderar på Jazz och Aroma, kanske nåt matäpple också?)
Körbär (typ bigarråer)

Hallon
Blåbär
Björnbär
Röda vinbär
Krusbär

Jordgubbar (inte Hannoye)
Smultron

Och visst är det så att vissa äppelsorter kräver vissa andra för att kunna sätta frukt? Ge gärna även tips på sådana!
Christa
Experimentalfältets sviskon gav jag till brorsan i present och den gav massor av plommon 5 år senare. Den skall vara både härdig och frisk. Finns e-certifierade.
Garden bliss
Tack för tipset.

Glömde förresten skriva att jag bor i zon 1 och har sandjord.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns enormt många ätliga sorters frukter och bär. Det anses cirkulera ca 1000 äppelsorter i Sverige. Vi har planterat ca 50 olika vinbär opch ca 25 olika trädgårdsblåbär. Bor du i närheten av Norra Skåne så kan du besöka Denningarums Gård och kolla demoodlingen.
Du har inte med svarta vinbär på listan. Prova Byelorussian Sweet som är det godaste svarta vinbäret jag vet.
Jag har gått runt med besökare som provsmakat och smaken är mycket olika. Det är därför nästan omöjligt att ge några rekommendationer.
En buske jag tycker du ska prova är honungsbär/blåbärstry/bärtry. Den ger skörd tidigt på sommaren och är ett av mina favoritbär. När det gäller björnbär så blev nästan alla våra svårt skadade i vintras. Den enda helt oskadda var Leif Blomqvists Sibiriska björnbär. Det är egentligen en nordamerikans sort (art?) Nu odlar vi i zon 2,5 så det går förmodligen betydligt bättre i zon 1. Bodde jag riktigt varmt så skulle jag testa björnbäret Helen. Taggfri och kompakt.

Under Göingedagarna kommer jag att guida runt i odlingen.
MVH
Jan Lindgren
Garden bliss
Aha, den där guidningen kommer vi säkert att gå med på. Kul! Och tack för råden. Svarta vinbär gillar ingen i familjen, så några sådana blir det nog inte (det är därför de saknas på listan).
Jan Lindgren
Hej!
Du är mycket välkommen. Tala bara om vem du är så får du en extra noggrann guidning. Der roligaste som finns är när det kommer andra frukt- och bärfreaks.
MVH
Jan Lindgren
Jan af Lisö
Jag ser inga mullbär på din lista, själv har jag Mulle (Murus accidoca, med reservation för stavning) i zon 2 och är mycket nöjd med dessa. Goda, söta bär från mitten av Juli och 2 månader framåt. I zon 1 kan du även ha svart mullbär som lär vara ännu bättre.

Tveksam till Victoria plommon, kräver mycket kartgallring. Jag skulle själv rekommendera Jubileum, men det finns kanske ännu bättre zon 1 sorter. Jubileum är dock en lite omstridd sort.

I stället för Aroma välj gärna röd Aroma, Amorosa. Samma egenskaper, men fantastiskt vacker röd färg. Om du inte bor mitt i skogen eller på en ö så skall pollinering av äpplen inte vara något problem. Sen finns det vildappel ute i skogarna.

Bigarråer finns som sk Pysslingsträd på Gisela5 grundstammen, blir ca 3,5 meter höga och kan skyddas mot fåglarna. Själv har jag bl.a den tidiga sorten Burlat. Måste dock erkänna att jag kommer inte i närheten den utlovade skörden på 8 liter, kanske beroende att trädgården ligger 500 meter från vårkalla Östersjön (Södra Storstockholm).

Krusbär Jacob är gott.

Det saknas även päron på din lista.

Tänk också på att välja friska sorter, bl.a såna som inte drabbas av frukträdkräftan.
Garden bliss
Tack för ytterligare goda råd!

Mullbär har jag aldrig provat, hur smakar det? Päron är vi inte så förtjusta i, men om vi hittar någon god sort så kanske det blir även ett päronträd så småningom. Däremot funderar vi på persika! Finns det några som är lika goda som de man hittar i mataffären?

Tycker smaken är oslagbar (?) på Victoria! Får gärna kräva lite jobb. =) Jubileum tycker jag är så där. Varför är den omstridd?
Alexander-VG-zon3
vågar inte testa fikon ? oftast inga problem i zon 1 och sandjord. desrt king och brown turkey är två bra och härdiga sorter. ge dom varmt och skyddat läge.

en annan är tay berry (korsning mellan hallon och björnbär), ger goda bär vill ha varmt och soligt läge.

i en annan tråd diskuteras Persimon och Pawpaw, kanske också nåt att prova ?

sandpäron, mandel, valnöt, hassel, rosenkvitten, äkta kvitten, havtorn, aronia, vinranka, minikiwi, äkta kiwi - ja det finns mycket kul att odla som ger ätbart.
Jan af Lisö
Svårt att beskriva smaken på Mullbär, mycket söta och "smakrika". Hos mig är det alltid någon som stiger upp tidigt på morgonen för att plocka det som mognade under natten. Dessutom levererar busken under dryga 2 månader vilket är kul (även om bären blir inte lika bra i september när det blivit kallare och mörkare ute).

Gillar Du Viktoria så är det bara att köra på med Viktoria....

Jubileums omstridighet: En del ägare har problem med pollinering. Det påstås att Jubileum är självfertil, men det verkar inte vara sant, det skall finnas en pollinerare i närheten. Jag har inga pollineringsproblem hos mig.

Jubileum kartgallrar sig själv. Men har man stora angrepp av plommonstekeln (och ev. senare plommonvecklaren) så är risken stor att det blir inga plommon över för ägaren. Om insekterna tar 50% på Viktoria så är det inget problem, då 90% skall ju gallras bort ändå.

Själv har jag lyckats få tag på insektsmedel mot plommonstekeln, men i år förstör plommonvecklaren säkert 80% av det som blivit kvar.

Å andra sidan är plommonen mycket stora och mycket goda. Hos mig smakar de bättre än Viktoria, som verkar inte trivas på mitt familjeträd (med något konstigt grundstam som heter Meritare)
Ezereht
Jag skulle siktat på något taggfritt björnbär i din zon, taggar är jobbiga och om man kan slippa dom är det bra. Kolla efter det på hallonen också, jag tog just bort mina gula hallon för jag vart less på taggarna.

Mullbär är bra för blodsockret, om man ha lite milda problem kan dom hjälpa till att sänka det. Jag brukar köpa torkade mullbär och ha i en mullbär/nötblandning kring jul.

Smultron skulle jag välja sådana som inte revar sig. Jag har röda Rügen och vita. Dom vita är lite tråkiga tycker jag, men dom får vara kvar bättre för fåglar etc. Fast det är egentligen inget problem.

Krusbär är en taggig historia. Om jag hade råd att börja om skulle jag tagit en sort på stam. Då kommer tagg-grenarna upp en bit från backen där man ska gå. Mer plats också.

Röda vinbär gillar jag Jonkeer van tets. Men smaken är som wink.gif Vita vinbär tycker jag själv är lite tråkiga, men barnen gilalr att plocka båda samtidigt och ha paj i två färger. Svarta vinbär försökte jag hitta en sort som hade lite resistens mot gallkvalster för fick ta bort 3 jättefina gamla Öjebynbuskar på grunda av det förut *snyft. Jag vet inte hur nog det är om smittan inte finns i närheten. Ben Gairn tror jag jag har nu.

Amerikanska blåbär vart ingen hit. Min son gillar inte bären och buskarna ser lätt ganska spetiga ut framåt senhösten. Däremot gillar han Blåbärstry, så jag håller på fasa iväg Am. Blåbären mot Blåbärstry istället. Men Blåbärstry tar ganska stor plats smile.gif

Happ det var mina 5 cent i frågan. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon